Erfaringsbaserte råd om amming:

Tiol

Gift med forumet
Juli13-jentene
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
❄️ Januargull 2023 ❄️
Det nærmer seg fødsel og amming, og vi er en god miks av flergangsfødende og førstegangsfødende ❤️

Tenkte det kunne være fint med en tråd der vi kan skrive litt tips til amming.

Noe spesielt du ikke hadde klart deg uten? Ammestillinger? Noe som er lurt å ha i hus? Noen merker som er bedre enn andre? Noe du skulle ønske du visste før du ble kastet ut i ammingen?

❤️

Vil tipse om det jeg skrev i bryspumpe tråden:
Cottermans grep.
Mellom dag 2-4 endrer melken seg og når det skjer er det vanlig med økt blodtilførsel og hevelser i brystene. Dette kalles brystspreng, og er noe helt annet enn melkespreng. Anbefaler å lese her: https://ammehjelpen.no/brystspreng/

Dette kan være smertefullt og gjøre at ammingen blir vanskelig (at barnet ikke får godt sugetak). Jeg visste ikke om dette før jeg skulle amme mitt tredje (!) barn.
Jeg brukte Cottermans grep (Google det eller finn det på ammehjelpen.no) hjalp meg helt utrolig masse i den perioden med brystspreng

Skulle virkelig ønske jeg hadde visst om dette tidligere. Men glad ammingen med nr 3 gikk lettere, mye pga akkurat det! ❤️

Nå er jeg ikke ordentlig i gang med ammingen, men pumping er jeg god på :joyful:

Men: da jeg forsøkte å amme, var det godt med naturebond/vakuumoppsamler på det andre brystet. Kanskje litt mer prekært i en situasjon som min, der baby går ned i vekt og all melk er verdifull, men uansett er jo den første melken ekstra viktig :Heartpink

Nå er jeg ikke ordentlig i gang med ammingen, men pumping er jeg god på :joyful:

Men: da jeg forsøkte å amme, var det godt med naturebond/vakuumoppsamler på det andre brystet. Kanskje litt mer prekært i en situasjon som min, der baby går ned i vekt og all melk er verdifull, men uansett er jo den første melken ekstra viktig :Heartpink
Kjempe godt tips! :love017

Så fin tråd! Jeg har slitt med amming i starten på begge, og mistenker det er pga brystspreng og barnet ikke fikk godt nok tak. Skal definitivt prøve cottermans grep denne gangen!

Ellers klarte ikke min første å ta puppen før jeg la henne til i tvillingstilling, altså at beina hennes lå langs siden min og hun ammet på det ytterste brystet. Så etter noen dager med den stillingen klarte hun plutselig å ta puppen den andre veien også.

Så fin tråd! Jeg har slitt med amming i starten på begge, og mistenker det er pga brystspreng og barnet ikke fikk godt nok tak. Skal definitivt prøve cottermans grep denne gangen!

Ellers klarte ikke min første å ta puppen før jeg la henne til i tvillingstilling, altså at beina hennes lå langs siden min og hun ammet på det ytterste brystet. Så etter noen dager med den stillingen klarte hun plutselig å ta puppen den andre veien også.
Jeg har også veldig gode erfaringer med tvillingstilling! Veldig fin å bytte på hvis man får litt tette melkeganger også ❤️

Så spennende det blir nå da! Jeg er helt frelst av den kunnskapen om brystspreng ihvertfall :gen053 Føler det er min misjon å dele det med alle:hilarious::love017

Hjelpebryst er genialt hvis man strever litt med å komme i gang med amming! En liten slange inn sammen med puppen (med mm eller mme) og vipps får barnet nok melk og styrke til å drive ut enda mer melk fra brystet.

Det er ofte best å stimulere nippelen slik at den kommer godt frem før man legger til. Det forhindrer at baby glipper taket. Håndmelk også gjerne først slik at baby kjenner melkesmaken umiddelbart og ikke må jobbe så lenge for å få i gang utdrivningen.

Ellers er det viktig å pumpe om baby av en eller annen grunn vegrer seg for brystet. Hadde en lengre periode med brystvegring med lillemor (mest sannsynlig på grunn av kraftig utdrivning) og mistet mye av melken fordi jeg ikke var obs på at jeg måtte pumpe meg når hun ikke sugde tilstrekkelig.

Mitt beste innspill er å ikke gi opp dersom det virker som om «melken aldri kommer». Jeg hadde haste ks, og mistet mye blod. Hadde det ikke vært for god hjelp på barsel og trygging om at melken kommer, det tar bare litt tid så hadde jeg gitt opp lenge før og gått over på mme. Men på dag 7 kom melken! Skjønner godt at mangen tror de bare ikke produserer melk, og går over på mme isdedet. Babyen fikk bare noen få ml mme for dagen på kopp for å dempe verste sulten, og hun gråt hele uken frem til produksjonen var i gang. Helt grusom følelse at ungen liksom sultet. Gikk også ned 10% av kroppsvekten, men var fortsatt innlagt på barsel så de vurderte situasjonen at det var forsvarlig såklart. Men bare vit at melken kan ta litt tid for å ta seg opp, spør om råd og veiledning for å få det til dersom du ønsker å amme :cat:

OG! Jeg personlig synes engangs ammeinnlegg er noe tull, de er ikke behagelige, det blir fuktig og de puster ikke som gir grobunn til infeksjon. Ammeinnlegg i ull er gull! De holder tatasene varme (viktig spesielt på vinterstid) som forebygger brystbetennelse, tørker fort og ull er antibakterielt. Man slipper også å bytte innlegg ila dagen som man må med engangs. Sist hadde jeg 3 par som jeg rullerte på, trenger egentlig bare å skylle de godt og henge til tørk og vaske i maskin en gang i blant.

Last edited:
OG! Jeg personlig synes engangs ammeinnlegg er noe tull, de er ikke behagelige, det blir fuktig og de puster ikke som gir grobunn til infeksjon. Ammeinnlegg i ull er gull! De holder tatasene varme (viktig spesielt på vinterstid) som forebygger brystbetennelse, tørker fort og ull er antibakterielt. Sist hadde jeg 3 par som jeg rullerte på, trenger egentlig bare å skylle de godt og henge til tørk og vaske i maskin en gang i blant.
Takk for tips om vasking. jeg har kjøpt en del, noen brukt, men greit å vite at det som ull ellers ikke trenger mye vask.

Takk for tips om vasking. jeg har kjøpt en del, noen brukt, men greit å vite at det som ull ellers ikke trenger mye vask.
Kan hende du vet det allerede, men ammeinnlegg i ull kan også kokes for å steriliseres. Det har jeg gjort med de jeg kjøpte brukt og de jeg hadde igjen fra forrige gang :cat:

OG! Jeg personlig synes engangs ammeinnlegg er noe tull, de er ikke behagelige, det blir fuktig og de puster ikke som gir grobunn til infeksjon. Ammeinnlegg i ull er gull! De holder tatasene varme (viktig spesielt på vinterstid) som forebygger brystbetennelse, tørker fort og ull er antibakterielt. Man slipper også å bytte innlegg ila dagen som man må med engangs. Sist hadde jeg 3 par som jeg rullerte på, trenger egentlig bare å skylle de godt og henge til tørk og vaske i maskin en gang i blant.
Nei! Stemmer det? Det viste jeg ikke! Tusen takk for tipset! Jeg har to par men tenkte å kjøpe mer :)

Kan hende du vet det allerede, men ammeinnlegg i ull kan også kokes for å steriliseres. Det har jeg gjort med de jeg kjøpte brukt og de jeg hadde igjen fra forrige gang :cat:
Jepp! Har ikke kommet så langt ennå, trodde det var fem uker, minst, til han skulle komme. For nå bruker jeg ikke noe, men så er dagene på sykehuset stort sett til for pumping

Dette er litt individuelt mtp lekkasjer. Jeg kunne aldri brukt kun ull, da hadde det vært lekkasje gjennom ammeinlegget og alt av klær innen 5 minutter.. Prøvde å ha engangsinnleggene på utsiden, men de holdt seg ikke spesielt godt på plass når de ikke lå inntil brystet og så kom lekkasjen likevel fordi innlegget hadde sklidd litt ned/opp/bort. Skulle gjerne ha unngått de for syns ikke de er spesielt behagelig, men med melkeproduksjonen jeg hadde med mine to forrige barn hadde det vært fullstendig umulig å gå ut av huset uten dem. Men viktig å bytte ofte dersom engangsinnleggene blir for fuktige!

Dette er litt individuelt mtp lekkasjer. Jeg kunne aldri brukt kun ull, da hadde det vært lekkasje gjennom ammeinlegget og alt av klær innen 5 minutter.. Prøvde å ha engangsinnleggene på utsiden, men de holdt seg ikke spesielt godt på plass når de ikke lå inntil brystet og så kom lekkasjen likevel fordi innlegget hadde sklidd litt ned/opp/bort. Skulle gjerne ha unngått de for syns ikke de er spesielt behagelig, men med melkeproduksjonen jeg hadde med mine to forrige barn hadde det vært fullstendig umulig å gå ut av huset uten dem. Men viktig å bytte ofte dersom engangsinnleggene blir for fuktige!
Ja, er nok veldig individuelt. Vet at de selger en eller annen lekkasjebeskytter for ullinnlegg, men vet ikke helt hva det heter. I starten når det var mye lekkasje brukte jeg de veldig tykke ullinnleggene, og etterhvert som produksjonen stabiliserte seg så kunne jeg bruke vanlige tynne. Man finner ut av hva som funker best, men om man kan velge mellom ull og engangs så er nok ull å foretrekke :cat:

Jeg brukte også engangsinnlegg når jeg måtte smøre med purelan, canesten og multimam feks! Blir så mye gris i ullinnlegg med alle de kremene. Så enig, Ikke bare tull med engangs hehehehe

Dette var kjekt å vite for en ull-elsker!

Jeg likte ikke engangsinnleggene, de ble våte, kalde, kunne tørke fast i brystvorta og var for meg noe ræl. For meg ble redningen innlegg av bambus innerst og ull ytterst, sistnevnte for å unngå å fryse på meg betennelse.. var og gull at de kunne vaskes og brukes om igjen.

Back
Topp