Erfaringer ved søsken som deler rom

minico

Gift med forumet
Junibarna 2015
August 2018
Er det noen her med erfaringer ved at søsken deler rom?

Hvor gamle var de da de begynte å dele? Hvordan la dere opp overgangen? Hvilken utfordringer møtte dere på, og hvordan løste dere de?

Har en gutt som blir 9 mnd nå i mai og en gutt som blir 4 i juni. Planen har hele veien vært at de skal dele soverom og et felles lekerom så lenge det funker og de begge trives med det. Trur nettene kommer til å gå greit, da storebror sover godt selv om lillebror skulle våkne, men spent på legging og om de kommer til å vekke hverandre om morgenen. Tar i mot alle tips med stor takk :)
 
Mine to eldste delte i noen år. Eldstemann var drøyt 4, lillesøstra knapt to, Det er 2,5 år mellom dem, og de delte soverom i et par år, han fikk vel eget da han var 6, eller var han 7? Det gikk veldig fint.
 
Mine to delte rom fra lillesøster var 3 mnd (storebror var da 18 mnd) til i våres når vi flyttet inn i stort hus. De er nå 3 og snart 2 år. Har aldri vært noe problem at de har delt rom. La lillesøster ca 30 min før storebror. Han vekte ikke henne. Om morgen tok jeg opp lillesøster i starten og la henne i vogna for å unngå at hun skulle vekke storebror, men etter noen mnd fant jeg ut at om hun lå å pludret våknet ikke storebror så da sluttet jeg med det.

Når de fikk hvert sitt rom nå i våres merket vi hvor mye de satte pris på å dele rom. De stod i hver sin seng og ropte på hverandre og sov mye mer urolig.
 
Mine er 2 og 4. Yngste var litt over året når hun flyttet inn. Det hender ofte at de vekker hverandre.. Ikke når man er der.. Men rett etter man selv er kommet tilbake i seng
 
De flyttet på samme rom etter nyttår. 5.5 og 3 år gamle. Det gikk over all forventning, men vi deler jo rom på hytta. Eneste er at det er en fordel om Ynsgte sover før eldste legger seg for å unngå at de bare leker. De ville selv dele rom og ingen av dem klager.
 
Mine er 2 og 4, delt rom i 6 mnd ca, går veldig fint, de sover best på samme rom:)

Eldste på 9 delte rom med han på 4 frem til for 6 mnd siden, det og gikk veldig fint:)
 
Mine er nå 13 og 11. De sov begge med meg da minste ble født. Jeg flyttet ut av rommet da de var ca 3 og 1. Så har det vært litt frem og tilbake mellom egne rom og å dele rom. De ønsket selv å dele rom, men i perioder ble det litt for mye «party» der til at det var mulig Da var de bare på «pysjfest» hos hverandre i perioder, helt til de klarte å roe seg sammen på kveldene igjen Selv om de nå har blitt «store», ønsker de fortsatt å dele rom, både hos meg, pappa’n sin og når vi overnatter andre steder
 
Mine delte rom en liten periode, men det er såpass stor aldersforskjell at det funket dårlig. Dessuten har begge behov for alenetid i blant og da er det godt å ha egne rom. Det hender de overnatter hos hverandre, men ikke så ofte.
 
Mine tre på 8, 7 og 4 deler. De yngre har flytta inn så fort de ikke våkna om natta lenger, ved ca 8-9 mnd. Nå legger yngste seg litt før de eldste, og i perioder der yngste har våkna lenge før de andre har vi henta henne ut for at ho ikke skulle vekke de andre. Det har gått veldig bra. Og av og til har det vært helt kaos:hilarious:
 
Vi har bare et barnerom. De har delt rom siden yngste var halvt år. Veldig on/off da de begge to er mye våkne på natta og sover hos oss.

Vi har ikke annet valg, så tenker ikke så mye over det. De er nå 3 og 5 år.
 
Her deler de 2 eldste rom fordi de vil. Gutt 10 år og jente 8 år. Begge sover bedre sånn. Delt siden yngste var 2 år.
 
Mine to minste på snart 11 og 8, de har delt rom sia de var 3 og 1år.
De har ønske om hver sitt rom noen dager.. men så er de noen dager de ikke vill det igjen. Hehe.. men de er nødt til å dele rom frem til storesøster (16år) finner ut at hun skal fløtt heimifra.
 
Guttene mine deler rom, de er 3 og 5 år.
Minstemann flytta inn til eldste da han var ca 1 år og 9 mnd, vi bare flytta han dit sånn helt uten videre :p Gjorde ingenting spesielt liksom. Har ikke hatt noe problem med innsovning eller vekking osv.
Nå har eldste en form for natteskrekk (skjer hver eneste kveld, starta da han var ca 3 år), men minste sover seg gjennom det han :hilarious: Og vice versa, hvis minste våkner og skriker eller noe så sover eldste gjennom det.
I alle fall, når eldste våkner (ca 21:30) så legges han inn på rommet til pappaen. Og så når minste våkner (alt mellom 23 og 04) så vil han ligge inne hos meg.
 
Vi har et gigantisk rom, og alle 3 gutta deler rom etter ønske. Gutta er 3,7 og 8 år.

Det går veldig fint, og de vekker ikke hverandre.
 
Jeg og broren min delte rom helt til jeg var rundt 12 år. Greit med eget rom etter at man når puberteten. Ellers kommer det vel ann på hvor godt barna kommer overens, om det går bra eller ikke å dele rom. Tydelige regler og skiller på hva som er hvem sitt hjelper også. F.eks. ulike farger på klesskap slik at de føler tilhørighet til sitt skap osv. Navn på lekekasser, senger, og tydelig hva som er «felleseie».
 
Back
Topp