Erfaringer rundt peg/knapp

Angel25

Glad i forumet
idag var vi oss barnelegen ogd et blir da søkt om peg/knapp noe jeg ble veldig glad for, fpor kan ikke ha nesesonde lengere,,, blir jo å ha dne til hun får pegen....
men jeg aner ingentimg om det?
er det mye å ordner? får en egen mat?
neon som vil fortelle hvordan dette fungerer og hvordan dere syns det virker....

er glad hun kan få det men smatidig er det litt surt at vi må gå tild et steget å legge inn... men blir vle lettere håper jeg....

takk for svar

Ja, vi har mye jobb.

Siden barnet skal spise selv etterhvert har vi valgt å kun bruke vanlig mat, så her får de brød og lapskaus på lik linje med oss andre.
Det vil si at vi må beregne energinivå, kaloritetthet osv.

All mat må finmoses så det kommer seg gjennom sonden.
Det tar også lang tid, og sondes det for fort eller for mye kommer maten fort ut igjen i form av oppkast.
Hvert sondemåltid her tar ca en time.

Du kan få egen sondeløsning, men erfaringer fra mange foreldre sier at de ofte blir kvalme av den og er mer plaget med tarm og forstoppelser, og det er jo ikke bra for barn som etterhvert skal spise selv. De skal ikke sette likhetstegn mellom kvalme og det og bli mett. De minste barna kan sondes vanlig MME.

ORIGINAL: FF

Ja, vi har mye jobb.

Siden barnet skal spise selv etterhvert har vi valgt å kun bruke vanlig mat, så her får de brød og lapskaus på lik linje med oss andre.
Det vil si at vi må beregne energinivå, kaloritetthet osv.

All mat må finmoses så det kommer seg gjennom sonden.
Det tar også lang tid, og sondes det for fort eller for mye kommer maten fort ut igjen i form av oppkast.
Hvert sondemåltid her tar ca en time.

puhu det høres slitsomt ut,,,, hvor mange ganger får hun? er det vanskelige det der? lenge hard ere holdt på?
lurer noen gange rpå om jeg har tid tils torebror jeg fyttikatta å dårlig smavittighet jeg får da.....
men skal høre med peg eksperten vi har her... tror jeg komer til å prøve sondemat først å se.....
men takk for svar....har egentlig ikke lyst tild ette men er det ebste fopr snuppa så da må det blir slik....

Du kan få egen sondeløsning, men erfaringer fra mange foreldre sier at de ofte blir kvalme av den og er mer plaget med tarm og forstoppelser, og det er jo ikke bra for barn som etterhvert skal spise selv. De skal ikke sette likhetstegn mellom kvalme og det og bli mett. De minste barna kan sondes vanlig MME.

vår eldste datter hadde knapp i 3.5 år (fjernet den i august i fjor :) hurra) uansett vi sondet henne soyabasert sondemat pga melkeallergi. Hun hadde ingen plager med kvalme. Vil bare si det :) at det også går an. Ellers må jeg si at ja det er mye arbeid. Vår datter tålte ikke at måltidene ikke gikk inn så fort slik at det tok tid. Videre måtte hun ernæres på natten også, da hun ikke kom opp i mengden sin i løpet av dagen. Men det er utrolig hva man blir vant til. Det må jeg si! Vi sondet henne overalt, mens vi kjørte bil eller var på kjøpesenter. Koblet bare på ernæringssettet og stilte inn pumpen. Man får en egen sekk som passer pumpen. Denne sekken festet vi på vogna, bilsetet forran..alt ettersom vi var. Var resten av familien ute og spiste på restaurant, fikk hun også mat i sonden.
Vår datter har hele tiden vist interesse for mat og dette har vi oppmuntret henne til å ha hele veien. Vi har tillatt henne å "rote" med maten, dvs kjenne på og spytte ut igjen. (all type kjøtt, frukt, you name it)På denne måten har hun blitt vant til konsistens og smaker. Ettterhvert så tålte hun å ha mer i munnen og etterhvert håndterte hun små biter. Etterhvert trappet vi ned sondematen og da spiste hun enda mer vanlig mat :) Bhg starten gikk kjempe bra! Det gjorde til at hun spiste enda mere selv. Mange rollemodeller vettu :) Vi har til hvert måltid markert at nå er det mat og satt henne sammen med oss ved kjøkkenbordet. Vi har sondet henne samtidig som at hun alltid har fått noe på sin tallerken. I starten var cheese dodles det store og marie kjeks. Vår datter hadde med matboks på lik linje med de andre barna i bgh, bare at den var fyllt med ting som hun likte å smake på. I dag spiser hun det meste, hun er mindre kresen enn andre barn jeg kjenner iallefall, kanskje fordi vi alltid har latt henne smake på det vi har spist? Selv i dag trenger hun oppmuntring og oppfølging ved måltidene, da hun kan glemme seg litt bort. Hun blir lett distrahert og vi må tenke på hvor hun skal sitte når vi er i selskap, i bhg, hjemme. Vår datter er ikke prematur da, men hun har en hjerneskade som følge av en tøff fødsel.
Vi var lykkelige når vi fikk knappen, da alternativet var nesesonden. ALT er bedre enn den..Vi måtte legge den ned igjen så mange ganger..hun spydde den opp eller dro den ut selv.Hver gang føltes som et overgrep.Da en av oss måtte holde fast henne mens den andre la den ned. Vi fikk kurs av kontaktsykepleieren vår på sykehuset, om hvordan knappen fungerte, og hun holdt oss oppdaterte i forhold til nytt utstyr som kom på markedet. Videre holdt hun kurs til de som ville det i vår familie og de ansatte i bgh! Veldig greit, så slapp vi foreldre dette. Vi hadde litt prakk med knappen og vår datter hadde en del vondt rundt denne uten at det var villkjøtt der. Vi måtte derfor bruker barrierekremer og tørke godt rundt. Vi var plaget med en del lekkasjer, men dette bare frem til vi fant de produktene som passet oss best. Vår datter ble veldig ømfintlig for berøring. Videre måtte vi foreta knappebyttene på sykehuset da kanalen til jenta vår var litt trang og knappen satt fast. Derfor måtte man bruke litt makt for å få den ut. Da fikk hun dormicum så hun ikke skulle huske noe av det etterpå.I dag vet jeg det finnes knapper som kan sitte i over 6 mnd, kanskje enda lengre også. og det er bra! Litt styr var det men som sagt man blir vant til det meste...Ups ble langt dette...jeg vil bare tipse deg om en kjempe flott nettside for knappebarn. www.knappenforeningen.no  Her står det kjempemasse nyttig info :) Lykke til!!!!!

Du får litt sårstell å ta deg av til å begynne med, og infeksjoner kan fort oppstå.

Vi blander middagsglass, grøtpulver og fruktmos med sondeernæring. For tiden bruker vi Minimax og Isosource. Ernæringsfysiologen har laget oppskrifter for oss, sånn at vi slipper å beregne kalorinivå. Vi bruker mellom en halv og en time på måltidet, kommer ann på formen hennes.

Det var som å få ett nytt liv da vi fikk peg. Deilig å kunne sonde noe annet enn bare flytende. Dessuten var det fantastisk å slippe å legge ned sonde hver gang hun kastet den opp eller rev den ut.

Vi har slitt med mat og spising nå i 5 år.
Har gått fra totalvegrer til at noe spises selv, men har fortsatt perioder med tilbakefall til totalvegring.

Hun skal ha mat etter kostplanen 5 ganger pr dag, men det når vi sjelden.
Vi skal jo ikke "bare" sonde, vi driver spisetrening også.
Det tar tid. Først spisetrening, så sonding.
Barnehage har hjulpet masse på matsituasjonen.

Som oftest blir det bare 4 måltider på dagtid, så vi sonder innimellom på natt også for å få "tatt igjen" hennes behov.
På natten bruker vi fresubin soyafiber sondemat utblandet med feks fruktmos. (allergi mot melk ++, derfor denne typen)

lurer på hva jeg skal gjøre nå.. når snuååa spsie rsom en hest.... spist 2porsjone rmed grøt, 1middagsglass. amsse vann og masse frukt...
følger kanskje at peg blir litt voldosmt når hun spiser...
men jeg får høre med legene.....
lille snuppa mi...

ORIGINAL: FF

Har dere tatt bort nesesonden?

hun har den pga hun drikke rlitt blite men spsier jo utrolig bra så er vanskelig dette....

Husk at det er jo veske i maten hun spiser også. :)

Forsøkt andre ting å drikke fra enn flaske? Kopp, glass? Med og uten tut?

Tabell som viser barns væske og energibehov pr. døgn. Denne tabellen stemmer dersom barnet følger percentilskjemaet i forhold til vekt og alder. Så du må selvsagt se på vekten til din istedenfor antall måneder.

tusen takk ff... du er virklig super...
snuppa drikker ikke av flaske... driker av kopp å får is eg en kopp til hvert måltid....
så hun e rveldig flink, men jeg tror jeg vils e det ann...
ehldigvis har hun interesse og slikt for mat....

takk

Lykke til.

En ting som kan hjelpe på for å se nøyaktig hvor mye hun får i seg er å lage en kostholdsregistrering.
Da skriver du ned hvor mye ca, og hva hun spiser og drikker i to uker ca, med klokkeslett.
Så kan legen/ernæringsfysiolog se på det om det ser greit ut.

Mange tror barna får i seg lite veske, men så hr de glemt at babygrøt feks egentlig er mest veske, ca 80%.
Så av 100 ml grøt er ca 80 ml bare vann. (75 ml ca hvis den er blandet med melk)
Samme med middagsmat.

Back
Topp