Erfaringer operasjon endometriose

Huntress

Gift med forumet
Oktoberfruene 2018
Snøkrystallene2021❄️
Hei,

Lurer på om noen kan fortelle om sin erfaring med operasjon av endometriose?

Litt om meg; etter to år med resultatløs prøving gikk vi privat. De fant ingenting på prøvene våre. Etter tre forsøk hvorav to endte med SA så ble jeg endelig gravid med en spire som satt. Midt i graviditeten så fikk jeg blindtarmbetennelse og denne ble fjernet. Blindtarmen var full av endometriosevev, så da fant vi brått ut av sannsynlig årsak til at jeg ikke var blitt gravid på egenhånd. Etter å ha født en datter i oktober i fjor skal jeg neste uke inn på konsultasjon for endometriosen.
Det ender vel med at jeg får en operasjon for å sjekke forholdene og for å fjerne endometriosevev.

Hva er deres erfaringer rundt operasjon av endo? Vet at det er veldig få som blir spontant gravid etter en slik operasjon så vi er forberedt på ny ivf runde for neste barn. Men nå vet vi i det minste hvorfor :-)

Jeg ble gravid på forsøket vi hadde rett etter operasjon. Vi må uansett ha icsi så kan ikke uttale meg om naturlig prøving :p

Det jeg fikk i tillegg var presnisolon og fragmin som skal hjelpe kroppen undertrykke betennelsen fra endoen og gjøre livmora mer mottakelig for egg. Så det går jo an å høre med fastlegen om han/hun kan hjelpe deg med :) Hausken har skrevet på endometriose.no sitt forum om endoprotokoll :)

Hei. Jeg har operert bort cyste på eggstokk pga endometriose. Men det er en del år siden. De så jeg hadde en del endometriose vev i bukhulen, men for mye til å gjøre noe med.
Vi er i gang med prøverør nå. Ble avbrutt pga for mange egg. Men nå har vi 4 blastoer på frys. Skal ha først fryseforsøk nå i oktober. Vi har prøvd i 1,5 år. Ble gravid på egenhånd i vinter, men mistet dessverre i uke 10. Er spent på om vi lykkes. Takk for tips om endoprotokoll. Har du link til denne?

Hei. Jeg har operert bort cyste på eggstokk pga endometriose. Men det er en del år siden. De så jeg hadde en del endometriose vev i bukhulen, men for mye til å gjøre noe med.
Vi er i gang med prøverør nå. Ble avbrutt pga for mange egg. Men nå har vi 4 blastoer på frys. Skal ha først fryseforsøk nå i oktober. Vi har prøvd i 1,5 år. Ble gravid på egenhånd i vinter, men mistet dessverre i uke 10. Er spent på om vi lykkes. Takk for tips om endoprotokoll. Har du link til denne?

Beklager så sent svar!

Her er svaret jeg fikk http://www.endometriose.no/forum/showthread.php?s=bd4e61fbf0ee8bbc3b9eeea9ae1b7586&t=17409

Takk for svar. Jeg skal forsøke innsett i naturlig syklus i første omgang. Jeg hadde en måneds forbehandling med procren mot endometriose. Sånn sett kjedelig at jeg ikke fikk satt ferskforsøk. Skal høre med legene på st.olavs om denne behandlingen ved innsett!

Jeg skal ikke si for sikkert, men jeg tror ikke St.Olavs kommer til å gi deg noe støttemedisiner. Kanskje fastlegen din kan hjelpe?

Jeg hadde lapraskopi rett før forsøket. Hvorfor har ikke du fått tilbud om dette? Det må da være 100 ganger mer effektivt i stedet for mer hormoner :rolleyes:

Jeg skal ikke si for sikkert, men jeg tror ikke St.Olavs kommer til å gi deg noe støttemedisiner. Kanskje fastlegen din kan hjelpe?

Jeg hadde lapraskopi rett før forsøket. Hvorfor har ikke du fått tilbud om dette? Det må da være 100 ganger mer effektivt i stedet for mer hormoner :rolleyes:
Det vet jeg ikke, mwn glad jeg slapp det. Men er jo operert tidligere og kirurgen sa at endometriose var så omfattende at de ikke kunne fjerne noe. Jeg er utredet på medicus i forkant. Har åpne eggledere. Har blitt gravid tidligere og de mener vel at problemet ligger ved eggutvilling og befruktning. Så da får vi bare se ved innsett.

Back
Topp