Erfaringer med tisselaken?

Beate

Elsker forumet
Venter min første og leser så mye rart om tisselaken. Vil gjerne spare madrassen, men er redd det skal bli klamt. Noen fleregangsfødende som har erfaringer å dele?

Har en gutt på toogethalvt år, og har brukt tisselaken hele tida. Til han var 8-9 mnd lå han nå uansett på lammeskinn, så tisselakenet var strengt tatt overflødig. Etter det har jeg bare lagt en tynn overmadrass/madrassbeskytter over, og det funker helt fint. Finnes på jysk, i standardmål 60*120, og koster ikke mange kronene:-) 

Jeg ser ikke behovet med det nå når de er så små, tror det lett kan bli klamt og ukomfortabelt å ligge på. Da tror jeg, jeg heller ville valgt en tynn overmadrass eller noe. Vi har ikke brukt det på jenta vår, men kommer gjerne til å ta det i bruk når hun skal slutte med bleie :)

Tisselaken har jeg alltid brukt på min gutt som nå er 2 år. Og de er ikke klamme de som man kjøper på Jysk, for det er frottelaken på toppen så man legger ikke merke til plasten på undersiden:-) Er greit å ha i tilfelle det skjer et uhell utenfor bleien:-)

Jeg skal bruke tisselaken. Det er nemlig fort gjort at det kan bli litt ekstra søl. Kanskje ikke så mye når de er nyfødt, men når de får ett par måneder på seg ;-)
Det jeg har kjøpt, har frotte også, så ser ut, og kjennes ut, som et helt vanlig laken.

Vi har brukt tisselaken fra dag 1, og har bare god erfaring med det. Det var gull verdt de gangene det oppstod omgangssyke midt på natta, for å si det sånn... Han har aldri vært klam. Vi har hatt vanlig stretchlaken over.
Kjøpte tisselaken på IKEA (de er litt små, men fungerer bra) og på Kid, som har med stretch.

Jeg har ikke brukt tisselaken før de har sluttet med bleie. Da har jeg hatt en tynn overmadrass, som bare har vært å putte i vaskemaskinen. Men etter bleieslutt og større seng, synes jeg at det har vært nødvendig. Nå får litt siden fant jeg et bedre alternativ til de vanlige tisseaknene. Nemlig de en får kjøpt på apoteket, som de bruker på eldre folk på sykehjem. Tror merket er Tena. Koster ikke mye for en pakke med flere i. Mindre klamt og så kjekt å bare kunne kaste de!

Vi har kjøpt tisselaken på kid. Ser ut som vanlig laken med frotte på. Det har mange ganger reddet oss for å få spy på overmadrassen......

Bretter tisslakenet sånn at det ligger under rumpa til babyen, under lakenet:) bruker gulpeklut under hodet til babyen :)

Jenta mi blir snart 4 år, jeg har brukt tisselaken siden ho var 1 uke gammel, velig greit å spare madrassen, ikke bare pga tiss, men også gulp/ oppkast , ikke en flekk på madrassen etter ho.. Jeg har kjøpt på sparkjøp, passer til sprinkelseng, stikk i hvert hjørna, så har jeg bare et vanlig laken over... Det er en ting jeg aldri vill vært foruten.. Ser bare på alle de gangene ho har hatt spysyka, spy over hele senga, men ikke på madrassen.. anbefales

her har me tisselaken over madrassen og overmadrass og lammeskinn oppå der igjen :)

Brukt det hele tiden!
Går strålende! Og JA, det sparer madrassen for spy og sånt!! =)

Jeg har alltid brukt tisselaken, og vært veldig glad for det mange ganger. Harhatt noen uhell med begge deler. Legger alltid tisselaken rundt madrassen, og vanlig strechlaken over der ogjen selvom jeg har tisselaken med frotte på, men syns de virker så stive og ekle ellers.

Unnimamma91 skrev:
Veit ikke helt om jeg skal bruke.. Kjøpte også sånn med frotte, bakemamma, men det ble like klamt synes jeg :/

Jeg har ikke prøvd dette før.. Var ikke akkurat sånne for 12 år siden. Men jeg må nå uansett prøve. Kosta jo ikke så mye at det gjør noe..
Og funker det ikke, eller jeg synes det blir for klamt, så kjøper jeg sånne engangs på apoteket. Bare sånn tilfelle ;-)

Vi har aldri brukt det. Jenta vår er 2 år og 2 mnd nå, hun var ingen gulpebaby, har aldri tisset utenfor bleien, aldri lekket avføring i senga og aldri hatt omgangssyke/spydd ennå (BANK I BORDET!). Men ser for meg at det kan være greit når hun slutter med bleie.

Tror vi avventer litt med nestemann, og ser om han kanskje har mer behov for det.

Har en rimelig overmadrass som vi bruker. Kjøpte en stor overmadrass på jysk og klippet den opp og sydde igjen kantene, slik at den passet til babysenga - får mange små babysengstørrelser utav en slik voksenstørrelse. Den kan kastes dersom det skulle bli vanskelig å få den ren, og vi har mye igjen. Men hittil har ikke madrassen fått en eneste flekk... :)

har en gutt på 3 år og vet ikke hvor mange ganger tisselaken har reddet oss. Vi bruker stretch fra kid med frotte på og vanlig laken over der igjen. De gangene han spyr så skjer det stort sett i senga. han har også blødd masse neseblod og ja....selvsagt i senga. Men madrassen er like fin

Mange gode erfaringer her! Tror nok vi kjøper et tisselaken for å ha i reserve, men tror jeg vil prøve overmadrass først kanskje. Vi får se! Tusen takk for gode svar  :)

Back
Topp