Erfaringer med tette barn?

Iceicebaby

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Jeg fikk min første for 4 mnd siden nå. Jeg er 32, blir 33 i år, og har lyst på 3 barn. Jeg føler derfor at klokka går siden vi brukte 10 måneder på å bli gravid med nr. 1.

Er det noen som har veldig tette barn og vil dele erfaringer? Både fordeler og ulemper?

Fikk min andre da første var akkurat fylt to år. Vi begynte å prøve da første var 11 måneder. Hvis du vil ha flere barn er det jo bare å kjøre på :-) jeg har fått min tredje nå i februar. Vi begynte tidlig, vi er bare 29 begge to. Ingen fasit på hva som er rett og galt. Selvsagt litt slitsomt med to tette, men de blir jo gode lekekamerater.

Sniker litt fra august.

ingen erfaring med såååå tette, men er 19 mnd mellom mine to største. Jeg synes det var veldig greit. Og de har alltid noen å leke med på tur. Og krangle med. :hilarious:

Fikk min andre da første var akkurat fylt to år. Vi begynte å prøve da første var 11 måneder. Hvis du vil ha flere barn er det jo bare å kjøre på :) jeg har fått min tredje nå i februar. Vi begynte tidlig, vi er bare 29 begge to. Ingen fasit på hva som er rett og galt. Selvsagt litt slitsomt med to tette, men de blir jo gode lekekamerater.
Vi har to som det er 22 mnd imellom. Nr to er så ulik nr én som baby. Mye roligere, mer tålmodig og lite skrik, så jeg synes faktisk livet er mye mindre slitsomt nå enn da vi kun hadde den første (som hadde et helt annet temperament).

Har veldig lyst på en tredje, men er usikker kun fordi jeg har vært så vanvittig dårlig begge svangerskapene, mer eller mindre sengeliggende hele tiden), så jeg gikk glipp av mye med eldste, og det ble enormt mye på mannen. Men nå er det "glemt" og jeg klarer fortsatt ikke selge unna babyting. Til og med mannen har myknet litt opp. Jeg er 38 i år. Men vil i så fall vente til det har gått ca ett år siden siste fødsel, så må jo ikke bestemme meg enda. Men i alle fall, jeg synes det går fint med den aldersforskjellen som er nå, og håper de kan bli lekekamerater. Kanskje de kan underholde hverandre litt. Det er tre år mellom meg og min søster, og vi lekte lite sammen.

Vi har to som det er 22 mnd imellom. Nr to er så ulik nr én som baby. Mye roligere, mer tålmodig og lite skrik, så jeg synes faktisk livet er mye mindre slitsomt nå enn da vi kun hadde den første (som hadde et helt annet temperament).

Har veldig lyst på en tredje, men er usikker kun fordi jeg har vært så vanvittig dårlig begge svangerskapene, mer eller mindre sengeliggende hele tiden), så jeg gikk glipp av mye med eldste, og det ble enormt mye på mannen. Men nå er det "glemt" og jeg klarer fortsatt ikke selge unna babyting. Til og med mannen har myknet litt opp. Jeg er 38 i år. Men vil i så fall vente til det har gått ca ett år siden siste fødsel, så må jo ikke bestemme meg enda. Men i alle fall, jeg synes det går fint med den aldersforskjellen som er nå, og håper de kan bli lekekamerater. Kanskje de kan underholde hverandre litt. Det er tre år mellom meg og min søster, og vi lekte lite sammen.

temperamentet og personlighetene til mine barn er også helt forskjellig. Eldste er absolutt mest krevende ift oppmerksomhetsbehov. Nr to hadde kolikk som baby, så det var slitsomt, men når det gikk seg til har han vært rolig, lite krevende og selvstendig. Sisteungen som kom nå er en drøm. Blid og fornøyd, ikke noe skriking. Nå er de to eldste fem og syv, så de er jo store og krever andre ting enn veldig små barn. Fordi de to første kom tett trengte jeg noen år pause før ny baby ble aktuelt. Nå koser jeg meg bare :-)

Hvis du skal ha foreldrepenger med baby nummer 2 ville jeg bare huska på at du rekker å jobbe lenge nok, og at du ikke står i en situasjon hvor du ikke har krav på sykepenger (om du feks har hatt ulønnet permisjon så må du jobbe et visst antall uker for å kunne være sykmeldt igjen).

Jeg har ikke tette barn, 3 år mellom mine, men jeg har tro på at man finner måter å løse hverdagen på uansett hvordan det blir. Ser sjelden noen her inne som mener noe annet enn at deres aldersforskjell mellom barna ble perfekt og at de ikke ville hatt det annerledes :p

Jeg har jo bare prøvd forskjell på 3 år og synes det er helt perfekt i forhold til at eldste går på do selv, kan kle av og på seg stort sett helt selv, sover gjennom natta og skjønner at han av og til må vente fordi baby trenger noe. Men om vi plutselig skulle fått en til med 1,5 til 2,5 års forskjell er jeg sikker på at det hadde ordnet seg også :) Tettere enn 1,5 år ville jeg ikke prøvd på kjenner jeg. Vi har fått en baby nå som foreløpig er mye mer krevende enn eldste og trenger meg heeele tiden på dagtid også når hun sover.

Last edited:
Det som er viktig om du skal ha tette er et godt kosthold. Kroppen tømmes fullstendig for næringsstoffer og det er en belastning å gå gravid.

jeg hadde et lett svangerskap med førstemann men når jeg ble gravid med andre på hans 10 måned så ble jeg veldig dårlig. Jeg kom leg aldri opp i blod prosent og jern på tross av at jeg spiste riktig og var sunn fram til graviditeten.

så har det vært trist å «miste» mye med eldste siden jeg har vært dårlig. Yngste er en krevende frøken som i tillegg hadde pustevansker de første månedene så pappan måtte overta all legging med eldste. Det var veldig trist.

jeg vil fraråde for tette på bakgrunn av anstrengelsen det er på kroppen men nå som yngste er 8 mnd her hjemme og eldste har bedre forståelse går det mye bedre. Tror 2-2.5 år er bedre for eldste for da har de en større forståelse av at det er et lite søsken som er hjelpesløs :) who anbefaler minst 2 år mellom hver graviditet og enkelte sier også 3. lykke til!

Tisen takk for svar alle sammen. Veldig godt å høre deres anbefalinger og erfaringer. Det er et godt poeng at jeg bør tilbake i jobb igjen først, og det er planen :)

Back
Topp