Lillegutt ble operert i desember, på begge sider. Da var han ca 2.5 år. Det bør gjøres så raskt som mulig, så ikke testiklene blir liggende varmt for lenge. Det kan ødelegge for sædkvaliteten..
Inngrepet er dagkirurgi, og er egentlig fort gjort. Siden lillegutt måtte operere ned begge sa de at inngrepet tok ca 1 time.
De må faste fra kvelden før, og det var det tøffeste for meg. Iallefall siden vi skulle møte halv ti, og han ikke ble operert før etter tolv. De hadde forsinkelser dessverre. Og det var ikke gøy da å bli sittende på et venterom med andre barn som skulle opereres og foreldrene til de som var inne til operasjon fant frem mat og satt og spiste.. Heldigvis så det ikke ut til å plage lillegutt.
Han brukte litt tid på å våkne etter operasjonen, og da måtte en av oss være der hele tiden sånn at han ikke våknet alene. Han var sur og ikke i god form, og vi fant ut etterhvert at det var pga kvalme. Så når han begynte å drikke og spise litt bare spydde han.. Så tror vi satt på venterommet der til kl 18 før vi bare måtte reise. Da var vi lei av å være der rett og slett. Da fikk han seg en blund i bilen, og da han våknet etter det var han i fin form. Spiste også da.
Når det gjelder sårene som blir både på pungen og i lysken, så var det vrient å holde rent med tanke på avføring. De hadde jo plastra, men ikke godt nok synes jeg. Så jeg plastra iallefall pungen mye mer fordi det de hadde plastra bare løsna jo.. Og viktig å skifte bleie ofte!
Vi fikk også beskjed om å gi smertestillende i noen dager uansett om han hadde smerter eller ikke, for det kunne forebygge infeksjon. Så en blanding av paracet og ibux i vel en uke tror jeg det var.
Og så måtte han jo holdes i ro sånn at ikke noe skulle gå opp igjen. Ingen løping, hopping, sykling osv. De anbefaler å ha de hjemme fra bhg i iallefall 3-4 dager, vår var hjemme i 10 fordi jeg bare jobbet 60% da. Og jeg synes 10 dager var passe med tanke på at det ikke skal være slag mot pungen fordi testiklene da kan løsne igjen. (de blir festet i pungen).
Men egentlig et veldig greit forløp. Lillegutt fikk dessverre et sting i lysken som ikke ville ut, så han måtte på en runde med penicillin fordi det ble betent. Men det gikk fort over det og. Nå er det forsåvidt bare arrene i lysken som synes litt.