Erfaringer med tegn på at fødsel nærmer seg?

*-Tingeling-*

Blir kjent med forumet
Hei dere som har født før! Merket dere noen endringer sist i tiden før fødsel, og evt hvor lenge før?

Jeg tipper det er store variasjoner på hvordan tin forløper seg, men er såklart veldig spent som førstegangs. Jeg så på babyverden gravid uke 36-artikkelen at livmoren skulle være på sitt høyeste denne uka. Det er i hvert fall halvannen uke siden den var det. Jeg har hatt problemer med forstoppelse nesten hele svangerskapet, men for en uke siden var det ikke noe problem lenger selv om jeg tar noe jerntilskudd. Også hyppigere og sterkere kynnere da.

Jeg vet at det er vanskelig å spå når babyen kommer, men hvilke erfaringer har dere med endringer i ukene og dagene før? :)
 
Hmm.. vanskelig å si, mange sier tegn på fødsel nærmer seg når magen "synker" som vi sier her i trøndelag. Min sank både med nr1 født 33+3 prematur kontra nr2 født 38+ noen dager.

Fått kommentarer fra familie at de synes magen har sunket.. er 35+0 idag. Han ligger alltid med hodet ned gjort flere uker allerede (har kontroller hver 14. Dag) har fått masse kynnere siste tiden. Magen strammer seg men gir ikke det ubehaget som kynnerne ga når jeg gikk med nr1. Har hørt at noen får løsere mage når det nærmer seg.
 
Jeg gikk 8 dager over og hadde gitt meg helt over til at det ikke kom til å skje av seg selv. Var på kontroll med 2 cm og ingen rier eller følelse for at noe skulle skje så da riene startet på natta tenkte jeg menssmerter og trodde ikke helt på at det var i gang ;)
 
At fødsel nærmer seg ser man best på kalenderen :)

Selv har jeg både i tidligere og dette svangerskapet hatt modningstegn som nedpress, sunken mage, løs mage osv osv, fra før termin men likevel gått over termin.
Men første og forrige fødsel opplevde jeg blødning og da var baby ute innen et døgn. Men de andre har jeg bare startet med rier.
 
Med første merket jeg ingen endringer. Fikk skikkelig rier i en dag 1 uke før jeg ble satt i gang (42+4), men det stoppet opp og jeg måtte tross alt settes i gang pga ingen ting skjedde av seg selv. Fødte da jeg var 42+6 etter igangsettelsen.
 
Merket ikke så mye med nr 1 før vannet plutselig gikk noen dager før termin. Med nr 2 gikk litt av slimproppen 1-2 uker før vannet gikk noen dager etter termin.
 
Merket ikke noen tegn til fødsel med første før slimproppen gikk tirsdag morgen en uke før termin og han var ute onsdag morgen.
Med nr to hadde jeg en hel masse tegn på at noe var igang, slimproppen gikk to uker før termin og nedpress, kynnere, mensmurringer og løs mange ble en del av hverdagen. Han kom 8 dager etter termin. Kan også hende jeg skulle ha født tidligere, men hadde en ganske traumatisk jul det året som kan ha satt hele fødselen på vent.
Denne gangen har nedpress begynt, og kraftigere kynnere. Magen er også bedre vil jeg si, at den ikke lenger er så forstoppet. Uke 34 idag.
 
Med forrige så hadde jeg ingen tegn på at noen fødsel nærmer seg. Og jeg gikk også overtid 9 dager og måtte bli satt i gang. Nå har jeg hatt masse kynnere, nedpress og vonde tak i ryggen. Slimproppen trur jeg går litt etter litt, og masse utflod. Men om fødselen nærmer seg aner jeg ikke. 37+1 og har jo planlagt keisersnitt om halvannen uke, men jeg mistenker ting muligens begynner før. Den som venter får se:hilarious:...
 
Nå fikk jeg starthjelp sist, men trengte ikke mye "dytt" da jeg hadde 3 cm åpning, var helt moden og avflatet, da jeg kom inn. Så de tok bare vannet og under 5 timer senere var han ute.

Magen hadde sunket noe, og jeg hadde bittelitt feber (38, var gått ned til normalen kort tid etter fødsel). Ellers merka jeg ingenting til modning overhodet. Lurer litt på når det hadde starta av seg selv. Har skjønt en kan gå lenge med noe åpning uten at noe skjer.
 
Back
Topp