Erfaringer med sølv?

Grønnkommode

Betatt av forumet
Storesøster her på 2år fikk en del sølv til dåpen sin for 1,5år siden. Smykkeskrin, dåpsrør og sånne ting. Det har stått bortgjemt i en hylle i stua, jeg fant det igjen nå, og da var spesielt dåpsrøret gult og "møkkete".
Er dette vanlig? Jeg har aldri hatt sølv i hus, så jeg aner virkelig ikke

Ja, sølv blir jo misfarget, gjerne svart til slutt. 
Må pusses regelmessig. 

Helt naturlig. Det reagerer med svovel i lufta over tid. Du kan pusse det med sølvpuss, men det sliter litt på sølvet hvis man gjør det veldig ofte.
Fyll kummen med varmt vann, salt og legg i aluminiumsfolie du har laget hull i. Legg sølvet oppi, og pass på at det er i kontakt med folien.
Den kjemiske reaksjonen som oppstår vil fjerne oksideringen og gjøre sølvet pent og blankt igjen.

Tør jeg å prøve dette med bunadssølvet mitt? :P

Det spørs. Er det oksiderte områder du ønsker å ha mørke?

Dette fjerner alt fra inni kriker og kroker også. Men i verste fall er det bare å få det oksidert på nytt (gullsmeder gjør det, tviler på at det koster stort. De renser vel smykker og, hvis det er vanskelig å gjøre det selv, så blir de hlt som nye.)
Hvis man har fjernet all oksidering fra et smykke ved et uhell, kan man oksidere det på nytt ved å koke et egg, dele det i to, legge både det og smykket i en tett boks over natta. Smykket er da helt svart, og du kan pusse over for å fjerne oksidering fra de høyeste delene, mens det fortsetter å være svart innimellom detaljer.

Sleng forresten gjerne i litt bakepulver/natron i det rensebadet med aluminiunsfolie.

Back
Topp