Erfaringer med oppfølging av blødninger?

Bjørnemor89

Betatt av forumet
Har altså siden onsdag blødd lett. Først bare littegrann brunt, men det siste døgnet har det vært litt rødere (men samtidig ikke helt friskt). I morgen tenker jeg at jeg skal kontakte fastlegen og be om en time.
Men hvilke erfaringer har dere med å kontakte fastlegen med blødninger så tidlig i svangerskapet? (er 6+4 i dag) Er det vanlig at man får time på dagen? Og føler dere at dere har blitt tatt på alvor? Hva har blitt gjort? HCG-prøve? Har dere blitt henvist til UL på sykehuset, eller har dere måtte gå privat? Her jeg bor er det veldig få private gynekologer som gjør UL, og jeg har hørt at det er kjempelang venteliste.

Grunnen til at jeg spør om alt dette er fordi jeg ikke vet hva jeg bør forvente hvis jeg tar kontakt med fastlegen, og jeg er kjempedårlig til å "stå på kravene", hvis dere skjønner hva jeg mener.

I første svangerskapet tok jeg kontakt med jordmor 6+1 da jeg blødde. Hun ringte sykehuset og jeg fikk komme inn for hcg prøver og ul dagen etter.

I dette svangerskapet begynte spottinga før positiv test. Ringte legen 4+3 og fikk komme inn samme dag. Tatt hcg prøver og legen skulle sende henvisning til tidlig ul.

Eg begynte å blø onsdag kveld, fikk komme inn for blodprøver og ul dagen etter. Skal ta ny blodprøve imorgen. Hovedregelen er st dersom du blør i svangerskap skal du kontakte lege... Ofte går det bra!

Tror det avhenger av legen din desverre, i første svangerskapet mitt så blødde jeg rundt uke 6 og når jeg dro til fastlegen min fikk jeg nei på spm om ultralyd og hcg målinger, fikk bare høre at det var normalt at mange svangerskap gikk til grunne tidlig så var bare å vente å se.... :(

Men leste nylig på en nettside at blødninger tidlig i svangerskapet skulle undersøkes så ville krevd det om legen din er som min.... :)

Tenker også at det er lurt av deg å kontakte legen, jeg har fått henvisning til tidlig ul hver gang jeg har blødd, har desverre ingen solskinnshistorier å komme med, men tenker at så lenge du blør så bør legen sende deg videre til ul og ta hcg prøver og det gjør han/hun nok helt sikkert, har alltid fått beskjed om at blødninger i svangerskapet kan være helt ufarlig men skal alltid tas alvorlig.

Lykke til imorgen :-) håper og tror at alt er helt fint ♡ ♡ sender deg gode tanker ♡♡

Tusen takk for svar :) Føler det er litt sånn 50/50 om svangerskapet er intakt eller ikke. Hvis det fortsatt er liv, så vil jeg jo gjerne vite om blødningen er en truende abort som jeg evt må ha sykemelding for, eller om jeg kan leve som normalt. Og hvis svangerskapet har gått til grunne, så bør jeg vel få noe for å få "tømt" det som er, for jeg har ikke blødd såå mye.

Nå har jeg i hvert fall fått legetime. Hun satte meg opp til en annen lege kl 11, siden min fastlege ikke var der før etter lunsj, så foreløpig føler jeg at det blir tatt på alvor :)

Jeg ble tatt inn på dagen:) snakket litt med lege, fikk sykemelding og oppfølgingstime. Tok og hcg to ganger i løpet av uken. Jeg hadde ikke stoppet å blø på fredag så jeg ble sykemeldt en uke til og venter på henvisning til sykehus. Følte meg godt tatt vare på :) jeg er forøvrig 8+6 i dag.

Nå har jeg i hvert fall fått legetime. Hun satte meg opp til en annen lege kl 11, siden min fastlege ikke var der før etter lunsj, så foreløpig føler jeg at det blir tatt på alvor :)
Lykke til! Skal på samme type legetime i dag, men jeg har også hatt kraftige "menssmerter" i to dager nå. Og litt brunt på papiret i dag. Lurte på det samme som deg. Men i og med at jeg har så vondt tenker jeg at det ikke er et godt tegn. Håper at det ordner seg for deg :-)

Lykke til! Skal på samme type legetime i dag, men jeg har også hatt kraftige "menssmerter" i to dager nå. Og litt brunt på papiret i dag. Lurte på det samme som deg. Men i og med at jeg har så vondt tenker jeg at det ikke er et godt tegn. Håper at det ordner seg for deg :-)
Lykke til, til deg også :) Krysser fingrene for oss begge :)

For en flott lege jeg fikk gå til! :) Venter på å ta blodprøver nå, og så skulle hun sjekke om det var kapasitet til å sende meg på UL. Hørtes uansett ut som om jeg skulle få ei sykemelding.

Er henvist ul privat, så måtte bare ringe og purre på i morgen. Tatt hcg, og skal ta ny på onsdag. Og så er jeg sykemeldt ut uken. Er veldig fornøyd med måten legen håndterte dette på :) Ble forøvrig tatt en hcg av urin som fremdeles var positiv, men det sier kanskje ikke så mye etter så kort tid

Nå har jeg ringt og fått time til ul i morgen! Gruer meg litt, men det skal bli greit å få et svar. Blør enda, men det er ikke friskt og ikke store mengder. Føler det er 50/50 for om det har gått bra eller ikke

Nå har jeg ringt og fått time til ul i morgen! Gruer meg litt, men det skal bli greit å få et svar. Blør enda, men det er ikke friskt og ikke store mengder. Føler det er 50/50 for om det har gått bra eller ikke
Får krysse alle fingre!

Uff Da. Håper virkelig at det bare er en uskyldig blødning! Krysser fingrene

Back
Topp