Erfaringer med MS?

caracara

Forumet er livet
Google har fortalt med at samboeren min har to av vanlige første symptomer på MS... Betennelse på synsnerve, og senest i går; innslag av nummenhet og muskelklem over hjertet. HN har blitt utredet, men "friskmeldt". Nå er jeg redd for at han kan ha noe sånt likevel... Passet dårlig at legekontoret er stengt i dag. Hvordan lever folk med MS?

Det er veldig forskjeldig hvordan folk lever. Min svigermor var sammen med en som fikk MS. Han gikk fra og være en normalt(litt grisete) oppegående mann, til og bli en gjennomført gris. Første han sa til meg når jeg traff han var at jeg hadde store fine pupper til og være så ung.. var 19..
Men dette er visst pga sykdommen hans at han er sånn.
Han bor på pleiehjem, og kjører rundt på en sånn rullestol. Han kan i perioder gå, men ikke langt.

Men om din samboer er friskemeldt så har dem vell tatt alle tester som kan tas for og utelukke MS?

Oisann! Ja det er vel forskjellig. Han ble undersøkt opp og i mente før jul, uten at de fant noe årsak til synsforstyrrelsene, eller andre tegn på ms (tror jeg!). Håper at det ikke er noe sånn...

MS kan vel bare påvises av mr (bilder av hodet, og arrdannelser der), eller av sånn benmargsprøve? Det kan ta tid å utrede, evnt. få MS diagnose.. men det finnes også mange andre nevrologiske diagnoser/sykdommer som ikke er fullt så dramatiske og kroniske som MS med lignende symptomer som din kjære har?

Har et nært familiemedlem med MS og han lever helt ok. Har hatt MS i 20 år, og kan fortsatt gå, trene, etc. Men har mye smerter og blir fort sliten, kan ikke jobbe. Er en del tilrettelegging i hverdagen, men ingen skade på hjernen. Har synsproblemer, og muskelsmerter.

Er heldigvis en ganske sjelden diagnose, og svært individuelt hvordan den utarter seg.. noen kan leve ganske normalt også.

MS utredes med MR av hodet for å se etter såkalte plakk eller arrdannelser og spinalpunksjon for å se etter en spesiell type "bånd" i spinalvæska, pluss klinisk sykdomsbilde såklart. Det er en rivende utvikling i forhold til medisiner på den fronten, så de fleste lever godt med det i mange år.

Har et søskenbarn med ms. Vet lite om utredningen, men vet at hun lever et helt normalt liv, og har akkurat blitt mor til en liten gutt.

Jeg har hatt det i 10 år nå, lever egentlig helt vanlig. Har perioder som sykdommen "slår" meg ut. Nå som jeg har fått to barn, kjenber jeg at energinivået ikke er på topp. Så jeg kommer nok ikke til å jobbe fullt igjen etter permisjon.
Men som sagt over, mr av hodet og spinalpunksjon må til for å stille diagnose. Så da må han henvises til nevrolog.

Det er så forskjellig. Noen lever i mange mange år med det og andre går det rett ned med ganske fort. Kompisen til pappa ble bare 35 år. Han hadde hatt MS noen år og ingen kunne se det på han, men plutselig snudde det. Han fikk vanskeligheter med å gå, fikk krykker også ble han værre han datt hele tiden med krykkene også fikk sånn kjøredoning, synet forsvant og han fikk ekstreme skjelvinger gikk vel i underkant av fem år før msen ble synelig å til han døde :(.

Søstern til bestemor har MS, hun har hatt det noen år nå og lever ganske greit, hun går litt sakte og har noen fakter som tilsier at hun ikke er helt frisk. Mener også at hun snakker litt senere.

Gudmora mi har også MS og hatt det i mange år, hun har blitt veldig mye dårliger de siste åra, hun er i 50 åra. Hun begynte med å dra litt på foten når hun gikk, ellers levde hun normalt, bare gikk litt rart. men de siste årene så har foten blitt værre, skjelver og hun ser veldig blek og sliten ut. Når hun skriver julekort til oss er det bare skjelven skrift, så skjønner at hun sliter. Men hun bor ilag med gudfaren min og klarer seg greit, hun trenger mye støtte for å gå. Synes det er fælt og ikke minst trist å se på at disse friske menneskene ble så fryktelig dårlige på hver sine måter og så fort :( Håper virkelig man finner en kur.

Har tatt spinalprøve og mr blant annet, men vet ikke om de spesifikt har lett etter ms på det tidspunktet, bare bekreftet betennelse på øyet :/

Har man anlegg for det, slik at det kan oppdages på forhånd? Er jo bare noen mnd siden de sjekket han for diverse...

Har en i fam med ms og hun lever stort sett som normalt.. kan ikke jobbe, pga blir fort trøtt og sliten, men er ellers ok.. har hatt sykdommen lenge

Har tatt spinalprøve og mr blant annet, men vet ikke om de spesifikt har lett etter ms på det tidspunktet, bare bekreftet betennelse på øyet :/
De hadde sett det fort om han har ms, hvite flekker på hjernen ved mr.

Back
Topp