Erfaringer med metformin

Stjernestrikk

Elsker forumet
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Hei :)
Som overskriften sier er jeg interessert i å høre om folks erfaringer med metformin og prøving.
Jeg har selv PCOS og har ikke hatt mens siden jeg sluttet på minipillen for 6 måneder siden. Nå har jeg endelig fått metformin og går i gang i kveld.
Har også en henvisning til fertilitetsbehandling med hormoner, men det er lang ventetid :)

Jeg har gått på Metformin lenge nå! Over et år tror jeg - og jeg er frelst! Fra ingen syklus til stabil syklus på 30-35 dager, ikke noe mer «ulvesult» og mer stabilt humør. Gravid har jeg blitt noen ganger og gitt men det har endt med kjemisk hittil dessverre.

Anbefaler å bruke lang tid på å gradvis komme deg opp til dosen du skal ha da den kan være ganske hard på magen. Jeg bruker å ta på kvelden når jeg øker dose (man kan få litt mageknip) og ellers samtidig som mat og ikke på tom mage.

Jeg har gått på Metformin lenge nå! Over et år tror jeg - og jeg er frelst! Fra ingen syklus til stabil syklus på 30-35 dager, ikke noe mer «ulvesult» og mer stabilt humør. Gravid har jeg blitt noen ganger og gitt men det har endt med kjemisk hittil dessverre.

Anbefaler å bruke lang tid på å gradvis komme deg opp til dosen du skal ha da den kan være ganske hard på magen. Jeg bruker å ta på kvelden når jeg øker dose (man kan få litt mageknip) og ellers samtidig som mat og ikke på tom mage.

Spennende, så bra at det hjelper deg! Krysser fingrene for at du får en terminspire snart og :)
Takk for tips, jeg har også fått beskjed om å trappe opp, er litt spent på bivirkningene, for jeg har en veldig sart mage vanligvis. Det betyr dog også at jeg er vant til mageknip, det er kanskje en fordel :P

Jeg mener ikke å være kritisk, men spør likevel. Håper det er greit.

Jeg har også tenkt på metformin, men har ikke drøftet det med legen enda fordi vi prøver å bli gravide. I pakningsvedlegget står det at metformin ikke er anbefalt under graviditet.
På grunn av teksten under her, har jeg ikke turt å spørre fastlegen min enda. Hva sa din lege? Drøftet dere et eventuelt svangerskap og hva du skal gjøre da?

Spør fordi jeg da kanskje vil spørre legen om jeg også kan få, dersom din mener det er trygt...
(Jeg har ikke diabetes, men er overvektig).

«Graviditet og amming
Rådfør deg med lege eller apotek før du tar dette legemidlet dersom du er gravid eller ammer, tror at du kan være gravid eller planlegger å bli gravid.
Graviditet.
Metformin er ikke anbefalt under graviditet, og det kan hende at legen bestemmer at du må bruke insulin til behandling av diabetes istedenfor metformin. Det er viktig at diabetesen din er kontrollert under graviditeten for å redusere risikoen for problemer med barnets utvikling.»

Kilde:
https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/pasienter/pil-metformin-mylan-568220

Hei!
Ingen problem, bare spør i vei!
Metformin brukes oftest som led i behandling av diabetes, og det er det legemiddelet er godkjent for. Når det er sagt så er det blitt mer og mer vanlig at det også brukes til PCOS pasienter, da det har vist seg at det hjelper på en del av problematikken der også. Blandt annet dette med appetittregulering, mere regelmessige menstruasjoner og vekttap. Det blir gjort en del forskning på området, så det er veldig forskjellige anbefalinger ute å gå, når det kommer til hvor lenge man skal fortsette med metformin etter positiv graviditetstest. Jeg var til en forelesning for et par uker siden (med en overlege på PCOS avdelingen, jeg er selv medisinstuderende) og hun snakket om et studie som man er ved å få publisert nå, hvor de har sett på kvinner som har fått metformin gjennom hele graviditeten, og det er ikke vist noen risiko for barnet. Tvært i mot kunne det faktisk tyde på at det kanskje har en beskyttende effekt på risikoen for spontanabort.
Generelt er det også fint å huske på at når det kommer til graviditet holder man seg alltid til føre-var-prinsippet, det vil si at hvis det ikke er gjort tilstrekkelige store studier på et legemiddel, som kan vise at legemiddelet er trygt, så anser man det som værende ikke trygt! Altså er det mange legemidler som ikke anbefales i graviditeten, og det er ikke fordi vi vet at det er skadelig, men fordi vi ikke vet at det ikke er skadelig. Gir det mening? Det gjør også at det kan være vanskelig å undersøke, for etisk kan vi jo ikke utsette gravide kvinner og deres ufødte barn for et legemiddel, vi kanskje tror kan være skadelig, bare for å sjekke at det ikke er det. Så mange legemiddelstudier er på kvinner hvor man ikke har et valg, altså hvor man anser det som værende mere skadelig for barnet at mor ikke får legemiddelet (f.eks diabetes medikamenter, antidepressiva ved tung depression, blodtryksmedisiner osv).

Her i Danmark hvor jeg bor, så er det en egen PCOS avdeling på sykehuset. Jeg ble henvist dit, og der bruker de ofte metformin i behandlingen av PCOS kvinner som ønsker graviditet. Som et slags første trinn, før evt hormonbehandling og anden fertilitetsbehandling. Det har de gode erfaringer med, og mener det er et godt forsøk for dem som ønsker det. Så jeg får det ikke som sådan for overvekt i seg selv, selv om jeg har noen kilo for mye. Det er hovedsakelig for å stabilisere min ikke eksisterende syklus i håp om at jeg kan få eggløsninger av meg selv, og slippe videre fertilitetsbehandling. Så jeg vet ikke hvordan det er i forhold til behandling av "kun" overvekt, hvis det gir mening. Det varierer også veldig fra lege til lege hva det har av erfaring, og hva de er komfortable med å benytte. Ta eventuelt en snakk med legen, han/hun kan nok komme med noen gode råd, evt henvise videre til noen med erfaring på området hvis det skulle være aktuelt.

Det ble innmari langt det her, men jeg håper det gir mening og kan brukes til noe :)

Felleskatalogen helgarderer seg alltid. Leger bør konferere med Relis eller Tryggmamma medisin (som drives av Relis). Der finner man kildehenvisninger og de drøfter for og imot bruk av medikamentet. Man må også se fordelen opp mot ulempen ved bruk av alle slags medikamenter i svangerskapet. Er det til det beste for å kontrollere mors sykdom, eller kan man klare seg uten.

Jeg mener ikke å være kritisk, men spør likevel. Håper det er greit.

Jeg har også tenkt på metformin, men har ikke drøftet det med legen enda fordi vi prøver å bli gravide. I pakningsvedlegget står det at metformin ikke er anbefalt under graviditet.
På grunn av teksten under her, har jeg ikke turt å spørre fastlegen min enda. Hva sa din lege? Drøftet dere et eventuelt svangerskap og hva du skal gjøre da?

Spør fordi jeg da kanskje vil spørre legen om jeg også kan få, dersom din mener det er trygt...
(Jeg har ikke diabetes, men er overvektig).

«Graviditet og amming
Rådfør deg med lege eller apotek før du tar dette legemidlet dersom du er gravid eller ammer, tror at du kan være gravid eller planlegger å bli gravid.
Graviditet.
Metformin er ikke anbefalt under graviditet, og det kan hende at legen bestemmer at du må bruke insulin til behandling av diabetes istedenfor metformin. Det er viktig at diabetesen din er kontrollert under graviditeten for å redusere risikoen for problemer med barnets utvikling.»

Kilde:
https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/pasienter/pil-metformin-mylan-568220

Jeg har gått på metformin når jeg har vært gravid. Men fikk oppfølging av sykehuset så ble passet på gjennom graviditeten. Men jeg fikk beskjed av sykehuset at man fint kunne gå på metformin mens man var gravid.

Når jeg fikk Metformin, var det utslagsgivende at vi har forsøkt lenge uten å bli gravide, at jeg er overvektig (tall var ikke tema), at jeg hadde insulinresistens og mulig andre utfordringer basert på familiehistorikk (som PCOS).

Jeg ville bedt om resept på Metformin allerede nå. Du kan få det av fastlegen. Husk å spørre om å få det på blå resept :)

Slik jeg har forstått det, er det ikke tallet på vekta som er utslagsgivende...
Kanskje det, men lurer på om gynekologen burde bli konsultert, da jeg får Provera for å provosere mensen og Letrozol for eggløsning... Så langt har ikke letrozolen funket da..

Jeg får også Letrozol, og det går fint sammen med Metformin. Du kan jo høre med fastlegen om han/hun kan noe om Provera i kombinasjon med Metformin. Er ofte kortere ventetid hos fastlege enn gynekolog, så det er jo verdt et forsøk og starte der :)
Har time hos fastlegen på mandag for tinnitus, så kan jo høre med han. :)

Tusentusen takk for veldig fint og ordentlig svar [emoji173]️ Du besvarer mange av tinge jeg lurer på, og det du sier gir absolutt mening, alt sammen! [emoji1319][emoji8]

Jeg er i behandling for overvekt, og har fått påvist insulinresistens, men det har ikke forverret seg de siste åra (heldigvis). På sykehuset hvor jeg får behandling, snakker de varmt om metformin som ledd i behandlingen vår, men jeg har da som sagt ikke turt å ta det opp med min lege enda, da jeg har vært usikker... Flere i min gruppe har hatt svært god effekt av medisinen.

Nå tror jeg at jeg vil ta det opp med legen på neste time.

Husker du navnet på denne foreleseren som snakket om studien, og vet du eventuelt hvor man kan lese om studien? Hvis du syntes det er ekkelt å skrive mye detaljer her, setter jeg stor pris på en personlig melding med de opplysningene [emoji173]️

Igjen, Tusentusen takk for fint svar [emoji173]️

Hei! Unskyld sent svar, varselsfunksjonen fungerer ikke spesielt godt på app'en min :rolleyes:Hun nevnte ikke navnet på studien, men jeg mistenker at det er PREGMET2 studiet hun snakket om, uten at jeg tørr å love noe. Forsøket er avsluttet, men resultatene er ikke ute enda ;)

Takk for at dere deler, alle sammen [emoji173]️ Og beklager til deg Stjernestrikk, for at jeg kuppet litt av tråden din [emoji854]

Jeg har i dag fått resept på metformin, og gleder meg til å starte jeg også [emoji847] Fikk beskjed om at jeg fint kunne bruke metformin frem til og med svangerskapsuke 12, men ha forsiktig opp- og nedtrapping (pga magen, mange blir litt dårlige av den). Jeg fikk den fordi jeg har påvist insulinresistens.

Ingen problemer, veldig kjekt med litt aktivitet, så ingen kupp her ;)
Å, så spennende! Jeg tok første pille torsdag, begynte med 500mg morgen og aften, skal trappe opp til 1000mg morgen og aften etter to uker. Ingen ille bivirkninger her så langt, litt mageknip og litt kvalme innimellom, men ikke værre enn jeg ellers er vandt til. Har laktoseintoleranse så får mye mer problemer med melk for å si det sånn:p

Er det noe vektkrav for dette? Skal til kontroll hos gyn i August om jeg ikke er gravid, noe jeg tviler på at jeg er. Er litt overvektig, men ikke for mye, og klarer vel å gå ekstremt sakte ned selv... Men om metformin kunne hjelpe med å gå ned mer kunne det kanskje vært verdt det.. Har PCOS og lavt stoffskifte.

Ingen vektkrav nei, jeg veier selv 92 og er 175 cm høy, så er sånnsett ikke veldig overvektig eller noe. Men på PCOS klinikken her på sykehuset er metformin det man prøver først :) Jeg ble dog også henvist videre til fertilitetsklinikken med henblik på hormonbehandling (letrozol/provera), og det skulle ikke være et problem å kombinere, snarere tvært i mot, så har jeg hørt at det kunne være en liten ekstra hjelp :) Fikk beskjed om at vi godt kunne prøve med kun metformin i et halvt års tid hvis vi ikke hadde så travelt, men jeg vet det er 4-5 mnd ventetid på fertilitetsklinikken og jeg er ved å være litt utålmodig fordi jeg ikke har hatt menstruasjon etter pilleslutt i desember 2017, så nå må det godt skje et eller annet snart ;) hehe

Back
Topp