Erfaringer med Metformin i behandling av PCOS?

Timian

Elsker forumet
Hei,
Jeg lurer på om det er noen her med PCOS som erfaringer med bruk av metformin.
Ble dere bedre av det, hadde dere fått påvist insulinresistens før dere begynte på det, hvilke bivirkninger fikk dere?
Blir glad for alle innspill!
 
Hei :)
Jeg har pcos og bruker metformin. Har nå gått på de siden mai, der jeg startet med de x2 for dagen, økte i juni til x4 for dagen og i juli x6 for dagen. Jeg får ikke eggløsning, det som er problemet mitt. Eggene står som perler på en snor, men de slippes ikke. Sist jeg ble gravid for fire år siden, ble jeg gravid etter 3 månder på metformin x2 for dagen. Nå har jeg startet med pergotime i tillegg, så håper det gjør susen.

Det jeg merket best er i grunn at kroppen føles i balanse. Jeg har ikke det søtsuget jeg alltid gikk med før, noe som har resultert i at jeg har gått ned i vekt og det gjør det jo enklere å bli gravid også ;) Jeg får mer regelmessig mens, blør mye mindre (har hatt enorme blødninger), humøret er mye mer stabilt, mindre uren hud. Har hjelpt meg mye. Det eneste jeg føler på er at jeg er stresset inni kroppen, en slags nervøsitet som om det kribler av maur . Men det kommer og går litt , dersom jeg er i aktivitet merker jeg det ikke så godt.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med metformin, håper bare det blir baby av det snart også :)
 
Hei :)
Jeg har pcos og bruker metformin. Har nå gått på de siden mai, der jeg startet med de x2 for dagen, økte i juni til x4 for dagen og i juli x6 for dagen. Jeg får ikke eggløsning, det som er problemet mitt. Eggene står som perler på en snor, men de slippes ikke. Sist jeg ble gravid for fire år siden, ble jeg gravid etter 3 månder på metformin x2 for dagen. Nå har jeg startet med pergotime i tillegg, så håper det gjør susen.

Det jeg merket best er i grunn at kroppen føles i balanse. Jeg har ikke det søtsuget jeg alltid gikk med før, noe som har resultert i at jeg har gått ned i vekt og det gjør det jo enklere å bli gravid også ;) Jeg får mer regelmessig mens, blør mye mindre (har hatt enorme blødninger), humøret er mye mer stabilt, mindre uren hud. Har hjelpt meg mye. Det eneste jeg føler på er at jeg er stresset inni kroppen, en slags nervøsitet som om det kribler av maur . Men det kommer og går litt , dersom jeg er i aktivitet merker jeg det ikke så godt.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med metformin, håper bare det blir baby av det snart også :)
Det høres jo kjempebra ut! Virker som om alle som har prøvd det er veldig fornøyd.

Takk for svar :)
 
Jeg prøvde det en minimal stund, men i hovedsak (som min andre og utrolig flinke gyn sa) så gir enkelte gynekologer/leger det fordi det skulle senke matlysten og derfor indirekte gjøre deg slankere, egentlig gis jo metformin til pasienter med diabetes, fordi det skal regulere insulinnivået.

MEN, selv så anbefalte min nåværende gyn ikke det til sine kvinner. Selv hadde jeg normalt svar på insulinresistens så jeg gadd bare ikke fortsette med metformin, ble så utrolig tørst og litt rar i kroppen, men jeg klarer heldigvis å kontrollere meg under søtsugene (puuh) og trener en del, så siden det gir samme effekt sluttet jeg med tablettene, jeg er i tillegg utrooolig flink til å ikke være flink med regelmessig tablettspising hahaha så det passet meg dårlig!! :p

Har siden jeg begynte og trene og spise litt sunnere og litt mindre hvert måltid, gått ned rundt 8-10 kilo :D
 
Artig å høre fra en som ikke har så gode erfaringer :) Og imponerende med livsstilsendringen, godt jobba!

Jeg har heller ikke tegn til insulinresistens, og veier "bare" tre kilo for mye. Spiser sunt (okei, greit, litt for mye sjokolade), og trener. Men så leste jeg at ny forskning viser at metformin kan hjelpe også normalvektige PCOSere med å få eggløsning.

Interessant å høre forskjellige meninger! Hva jeg ender opp med avhenger vel uansett av hva gynekologen min har trua på..
 
tja, jeg hadde sikkert hatt helt grei erfaring med metformin, men var bare at jeg ikke klarte å holde rutinen med tablettene, mente det var 3 ggr om dagen og jeg er ikke flink å holde slik rutine ;)
Meningen med metformin er i bunn og grunn å regulere insulin (hvilket kan være ute og kjører både på overvektige og normalvektige pco'ere) samt å gjøre at pco'ere går ned i vekt, for mindre vekt = mindre plager og bedre forhold i ovariene :) :)
 
Hei :) Et lite kjapt svar i natten..
Hadde to IVF forsøk som endte med negativ forsøk.
Jeg ble tilbudt å prøve metformin. Er nå 65 kg slankere, (metformin, trening og lavkarbo.. Som forresten er som skapt for pcos kvinner) og er gravid med et sprell levende foster i uke 14.

Jeg har så tro på denne vidunderpillen!! Kjør på :-D


Vår førstefødte kommer mars 2014, lykkelige <3
 
Gratulerer, tabXtra!

Legen min så på blodverdiene og sa at jeg hadde så effektivt insulin at Metformin ikke var for meg... :/
 
Jeg har begynt på metformin og gått på det litt over en uke. Ble dårlig i starten men det har hjulpet seg nå:)
Håper og tror det kan hjelpe meg litt ned i vekt:) Går også på lavkarbo og har nå gått ned fire kilo!:)
 
Kan slenge inn min erfaring med metformin. Jeg gikk på lavkarbo samtidig som jeg brukte metforminen. Jeg ble skikkelig dårlig, raste ned flere kg og klarte ikke å holde på noe mat, alt kom i retur etter noen sekunder :-/ skulle ta 1tbl x3 daglig dvs 1,5gram. Med lavkarbo sa legen at det på et vis doblet effekten, derfor ble jeg så dårlig. Så.. Ca 1,5 mnd med de tablettene og det ble slutt! Til slutt ble det et vekktap på 10 kg, så noe positivt ble det da, selv om det ikke akkurat var så sunn måte å gå ned på :p :D
 
Godt å se at Metformin fungerer for noen. Jeg har tatt det på og av i omtrent fire år uten at det har gjort noe annet enn å være et godt avføringsmiddel ;-)

Lavkarbo og pergo = vår datter på 18 mnd.

Prøver igjen nå, med pergo, metformin og myo-inositol + folsyre (pregnitude )
 
Godt å se at Metformin fungerer for noen. Jeg har tatt det på og av i omtrent fire år uten at det har gjort noe annet enn å være et godt avføringsmiddel ;-)

Lavkarbo og pergo = vår datter på 18 mnd.

Prøver igjen nå, med pergo, metformin og myo-inositol + folsyre (pregnitude )
 
Har pco, og ble gravid i sommer. Gikk på metformin en stund iforveien, men sluttet fort når jeg ble så dårlig. Mulig det var tilfeldig at jeg ble gravid, men jeg tror metformin+vektap hadde mye og si. Mistet desverre, var en blighted ovum. Nå prøver vi på nytt med lavkarbo, metformin og pergo - så skal vi på inseminasjon. Så får vi se om det blir vellykket :)
 
Hei,
Jeg lurer på om det er noen her med PCOS som erfaringer med bruk av metformin.
Ble dere bedre av det, hadde dere fått påvist insulinresistens før dere begynte på det, hvilke bivirkninger fikk dere?
Blir glad for alle innspill!

Hei.
Etter mye om og men og frem og tilbake til legekontoret og min helt ubrukelige offentlige fastlege bestemte jeg meg for å kontakte spesialist pga ufrivillig barnløshet. Jeg har flere år hatt i underbevissheten min at jeg hadde pco da mensen kunne utebli i opptil 3 år og jeg la på meg i rekordfart. Det skal også sies at det har blitt verre og verre med årene og at jeg i en alder av 16 (er 24 nå) ble gravid på p-pillen. Det endte med prov. abort da vi følte dette var litt vel tidlig med tanke på skole, utdanning osv. I 2010 bestemte vi oss for å prøve uten å være "nazi" på kalenderen. Og har siden den gang ikke klart å lykkes.

Hos spesialisten min ble det tatt innvendig UL og han sa det var et typisk bilde for en med PCO. Det er visse retningslinjer man må følge for å stille diagnosen så jeg ble henvist til sykehus for en omfattende (og veldig dyr) blodprøve neste dag. Jeg ble spurt om det foreligger diabetes og overvekt i familien min, hvordan kostholdet mitt er, hva jeg jobber med, hvor aktiv jeg er osv. Og svarte helt ærlig. Heldgivis lever jeg en ganske sunn livsstil og spiser et thailandsk kosthold med mye grønnsaker og fisk. Brød, pepsimax og juice er ikke-eksisterende hos oss, noe som ifølge legen var veldig positivt og betydelig da jeg mest sansynlig har PCO.. Uheldigvis er det både overvekt og diabetes i familien min. Og cystene mine har i hovedsak ført til økt volum rundt midje. Det er det eneste symptomet jeg har/hatt vedsidenav en god dose humørsvingninger.

Jeg fikk resept på metformin samme dagen jeg var der og fikk beskjed om å begynne umiddelbart (jøss, det skjedde jo mer denne dagen enn 6-7 besøk til fastlegen). Jeg skulle begynne med 1 x 500 mg første 7 dager og trappe opp ytterligere i to omganger slik at den faste dosen ble 3 x 500 mg.
Jeg ble fortalt at jeg kom til å bli ganske kvalm men at det vil avta. Dette er noe jeg ikke la merke til. Istedenfor ble jeg ufyselig dårlig i magen, spesielt under opptrappingene. Da jeg skulle trappe opp til full dose var det så gale at jeg måtte dra hjem fra jobb. Vi snakker diarè fra en ende til en annen.
Jeg er ganske viljesterk av meg og tenkte at hvis dette skal gjøre meg frisk og ender med en spire i magen så er det en liten pris å betale.

Alt stabiliserte seg etter ca.1 mnd. Det er veldig viktig for meg at jeg tar tablettene etter mat, det trenger ikke å være et helt måltid, men noe som holder magen i gang, et knekkebrød er alt som skal til for å forhindre at jeg blir dårlig i magen igjen.

Etter jeg tok min første tablett 8. januar kom mensen allerede 17. januar. Jeg har lest om folk som har blitt gravide bare etter 1 mnd på metformin så jeg var ikke helt overrasket. Heller mer lettet fordi det ikke var forventet. Neste måned kom det jammen meg en mens til, 3 dager før foventet dersom man har en 28-dagers syklus. Denne var heavy, varte fra mandag til søndag og det blødde gjennom både tampong og bind. Ut kom det mye slim og klumper og det føltes som om det var kroppen som tømte seg. Sikkert nødvendig med en uteblitt mens siden 2010.

Jeg vet ikke med sikkerhet men jeg TROR kanskje jeg har hatt eggløsning også, før mensen faktisk kom var jeg veldig øm i brystene og temmperaturen i kroppen var ikke stabil. Har også hatt mye eggløsningslim til riktig tid. Likevel ble vi ikke gravide selv om vi prøvde på de "riktige" dagene. Skuffelsen var ikke stor, men det var et snev av den.

Metformin har hjulpet meg veldig, kroppen føles mer i balanse, jeg har mer energi på trening og mannen mener jeg er lettere å leve med (haha). Og ja, kanskje det viktigste, jeg har gått ned 10 kg siden jeg begynte til nå, uten å trene noe ekstra enn det jeg pleier. Jeg tør nesten å påstå at kiloene har forsvunnet fra midjen, da den er mye, mye mindre.

Nå er jeg 5 dager over forventet mensdato og har testet negativt, som var forventet da jeg ikke har hatt noen symptomer, som jeg fikk veldig tidlig da det endte med prov. abort. Jeg skal på kontroll til spesialisten i slutten av denne måneden for å få svar på blodprøvene, ta nye blodprøver og en ny ultralyd og forhåpentligvis få diagnostisert påvist PCO.
Så får vi se.. Må bare si lykke til alle som er i samme PCO båt, det er virkelig et frustrerende syndrom, men jeg har i hvert fall bestemt at dette skal jeg fikse, og metformin har virkelig vært en pangstart på det :)
 
Last edited:
Jeg gikk før på 3 tabletter om dagen, 1 morgen, 1 midt på dagen og 1 kveld, måtte slutte etter ca 2 mnd, ble utrolig kvalm, var det døgnet rundt og hodepine og veldig mye trøtt. Nå har jeg begynt på igjen i dag og skal ta 1 tablett i starten så får jeg øke dosen etterhvert :)
 
Har pcos og er i gang med mitt første prøverørsforsøk. Starter med metformin (så baller det på seg med sprøyter og det hele). Har gått på det i 2 uker uten bivirkninger. Er normalvektig og ikke insulinresistens, men tror det blir brukt for å kontrollere syklusen min slik at det skal klaffe med planlagt egguttaksdato.
 
Back
Topp