Erfaringer med melatonin?

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Er det noen som har erfaringer med og gi barn melatonin? Eventuelt voksne?
Vi har endelig vært hos søvnlege på søvnsenteret med jentungen vår, og nå skal vi prøve ut melatonin i 14 dager. Vi har vært veldig skeptisk til medikamenter, men siden dette er ett naturpreparat, og legen var i mot sovemedisiner og valergan til barn, så valgte vi og stole på ham og forsøke.
Hun sliter veldig både med innsovning og oppvåkning, så nå er vi veldig spent! :)

Jepp,jeg bruker de.Hva lurer du på?

Her har barnet mitt et søvnproblem pga sykdom. Så er noe "hardere" kode å knekke enn "vanlige" barn.
Men vi brukte melatonin og hadde veldig god effekt av denne en periode, så virka det som om kroppen ble for vandt med melatoninen og vi kuttet den ut. Nå bruker  vi det i perioder og har en av periode når effekten uteblir og starter pån igjen etter noen uker.
I perioder klarer vi oss uten noe som helst, i andre perioder får han vallergan( desverre vil jeg si).
Neste hakket for oss er faktisk benzodiazepiner. Og der setter jeg ned foten. Da skal vi gå til varig helseskadelig nivå før vi kommer.

i de periodene hvor jeg har moderate søvnvansker hjelper de faktisk en god del:)

sjura skrev:
Her har barnet mitt et søvnproblem pga sykdom. Så er noe "hardere" kode å knekke enn "vanlige" barn.
Men vi brukte melatonin og hadde veldig god effekt av denne en periode, så virka det som om kroppen ble for vandt med melatoninen og vi kuttet den ut. Nå bruker  vi det i perioder og har en av periode når effekten uteblir og starter pån igjen etter noen uker.
I perioder klarer vi oss uten noe som helst, i andre perioder får han vallergan( desverre vil jeg si).
Neste hakket for oss er faktisk benzodiazepiner. Og der setter jeg ned foten. Da skal vi gå til varig helseskadelig nivå før vi kommer.

Jeg har veldig liten greie på sovemedisiner skal jeg være ærlig, så jeg vet ikke noe om benzodiazepener. Trur dere at dere må til neste hakk da? Eller kan dere klare dere med valergan og melatonin?

Det er tøfft når barna sliter med søvnen, og ikke noe enklere om det er en sykdom som fører til det kan jeg tenke meg! Som du sier, en hardere nøtt og knekke. Håper den knekkes snart alikevel!

forvirretmor skrev:
i de periodene hvor jeg har moderate søvnvansker hjelper de faktisk en god del:)

Så flott! :D

Frk. Tvert I. Mot skrev:
JAA!! :D

10 min. etter hun var lagt sov hun! :D

Så godt å høre!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D:D:D

Frk. Tvert I. Mot skrev:
sjura skrev:

Jeg har veldig liten greie på sovemedisiner skal jeg være ærlig, så jeg vet ikke noe om benzodiazepener. Trur dere at dere må til neste hakk da? Eller kan dere klare dere med valergan og melatonin?

Det er tøfft når barna sliter med søvnen, og ikke noe enklere om det er en sykdom som fører til det kan jeg tenke meg! Som du sier, en hardere nøtt og knekke. Håper den knekkes snart alikevel!

Vi klarer oss med vallergan og melatonin fordi vi er nødt:) Skulle gjerne hatt enda bedre søvn, men det er det ikke verdt. Benzo er sløvende preparater som muskelavslappende, angstdempende ol. altså ikke noe for et barn hvis det virkelig ikke er absolutt ytterst nødvendig. f.eks Valium er et benzo

sjura skrev:
Frk. Tvert I. Mot skrev:
sjura skrev:

Vi klarer oss med vallergan og melatonin fordi vi er nødt:) Skulle gjerne hatt enda bedre søvn, men det er det ikke verdt. Benzo er sløvende preparater som muskelavslappende, angstdempende ol. altså ikke noe for et barn hvis det virkelig ikke er absolutt ytterst nødvendig.

Uff, jeg forstår! Nei, det er ikke noe man ønsker og gi barna sine!!

brukte det selv, som en 1mnd's-kur! det funket på den måten at jeg våknet mye tidligere, så istedefor å sove fra 4-6 på natta, sov jeg fra 4-5 en periode, så begynte jeg å sove fra 3-5, så 2-5, så fra 1 til 5 osv. Men det stoppet der. Så jeg fikk jo sove dobbelt så mye som før da, selv om det ble bare 4 timer uansett! men sånn sett var jeg fornøyd!

Kunne ikke klart oss uten!
Tar noen dagers pause av og til nå, og varierer litt på dosen alt ettersom.

Bruker det selv av og til og har god effekt.

Jeg bruker det, gjort det siden 2003. Fikk diagnosen forskjøvet døgnfase syndrom av spesialist i oslo. Også er det jo helt ufarlig, har tatt det i begge sv.skapene mine og, med samråd hos spesialist så klart ;-) Søvnen min ble helt annerledes etter at jeg begynte med det. Slipper å holde det gående til langt på natt og om ikke morgenkvisten :-/.

Tar 3x3 mg (kapsler), 2 timer før jeg legger meg. For det er vanlig melatonin hun har fått? (har et annet alternativ til melatonin, som heter circadin, men ikke like bra)

Håper det kan hjelpe henne :D :D Er ikke noe gøy å ikke få sove. :-( Masse lykke til med utprøvingen.

Back
Topp