Erfaringer med keisersnitt

Mayamoren

Elsker forumet
Julimammaer 2016
Jeg får mest sannsynlig tilbud om keisersnitt denne gangen.

Usikker på hva jeg skal gjøre da jeg har født vanlig med de to første.

Jeg vet at det er store fordeler med vaginal fødsel, men kan noen si noe om hvordan formen er etter keisersnitt?

Erfaringer med smerter, aktivitet, blødning eller andre ting....
Anyone?
 
Jeg har hatt to naturlige fødsler og så et hastesnitt. Selv om jeg ble forberedt på at det kunne gå den veien, så var jeg ikke forberedt nok.

Nå er vi jo forskjellige, hvordan vi opplever et ks, form og alt det der, men jeg skulle gjerne vært foruten. Jeg hadde mye vondt, fikk nyrebekkenbetennelse dagen etter og var veldig dårlig pga det. I tillegg fikk jeg ikke hvile, fordi jenta mi lå på nyfødt intensiven, og skulle ammes og følges opp ellers, så var det pumping flere ganger om dagen. Fikk knapt hvile. Og sånn gikk dagene. Jeg var veldig sliten da vi kom hjem. Pga ks, så kom jeg ikke noe steder ut av huset uten hjelp. Kunne ikke ta en trilletur alene når det passet meg eller bare hente posten o.l, fordi huset vårt ligger på en bakketopp, pluss trapper overalt. Det tok lang tid å komme seg fysisk for meg.

Såret grodde derimot veldig fint og raskt og blødninger hadde jeg knapt, fordi legene sugde vekk det meste før de sydde meg sammen.
Mye smerter i sår og området rundt, når jeg skulle reise meg, snu meg o.l de første 14 dagene, så ble det gradvis bedre.

Vi har ikke diskutert om det blir ks eller naturlig fødsel denne gangen. Jeg håper på naturlig, men forbereder meg mentalt på ks.

Også håper jeg ikke at jeg skremmer deg med min historie. Mange andre har en positiv opplevelse av ks.
 
Last edited:
Et planlagt keisersnitt ser jeg for meg er litt annerledes enn et hastesnitt som er min eneste referanse. Jeg hadde renselse som vanlig, og en del vondt, særlig i starten. Såret grodde fin, selv om jeg hadde litt panikk for å nyse!

Fødte vanlig andre gangen, men måtte inn og sjekke for blødning etterpå. Er på vurderingsstadiet ift et planlagt keisersnitt selv. Skal bare få en gjennomgang av tidligere fødsler på sykehuset først. Ikke alle detaljer man husker så godt. Greit å vite hvilket grunnlag man skal ta avgjørelsen på. (For min del)

Ift aktivitet var vi ute å trilla tur samme uka som vi kom hjem fra sykehuset. Max grensa på å løfte første ukene var babyen (eller like tungt som babyen) Hadde ikke andre barn da, men var en av tingene som gjorde at jeg ønsket å prøve vanlig fødsel med nr to. Kunne ikke ha løftet eldsta etterpå da. (Er 5 år mellom) og var redd det skulle gi grobunn for sjalusi.
 
Takk for svar:)

Virker som om det er veldig ulike erfaringer med keisersnitt, men det er det vel med vanlig fødsler også:)

Med de to fødslene mine har formen vært veldig ulik etterpå.
Etter førstemann kunne jeg sprunget maraton dagen derpå.
Med andre mann var jeg helt knust og besvimte 4-5 ganger de første dagene etter han kom.

Veldig usikker på hva jeg velger, men fint å høre deres erfaring!
Jeg får høre hva gynekologer og barneleger sier om hva som gir lillegutt best mulig start:)
 
har hatt en vanlig og et hastesnitt.
ville aldri valgt ks om jeg kunne.
kroppslig har det vert mye trøbbel i ettertid. spinalhodepine,såret grodde ikke skikkelig, mistet følelse fra navlen og ned, blæretrøbbel, og sexlivet har fått trøbbel
 
Jeg har hatt et planlagt ks og en vanlig fødsel.
Planlagt ks gikk fint, men var uheldig og fikk blødning under inngrepet, noe som førte til stort blodtap og dårlig form etterpå. Ble noe bedre etter blodoverføring. Smertene var ganske store til å begynne med, men gikk seg raskt til. Såret grodde fint.
Har også vært gjennom vanlig fødsel som endte med stor rift, noe som gjorde barseltiden tung og smertefull. Ble heldigvis sydd av lege på operasjonsstuen og er som før igjen.
Ser ut til at det blir ks denne gangen, syns det er greit.
 
Back
Topp