Erfaringer med keisersnitt?=)

Alenemor22år

Andre møte med forumet
Har termin den 25 mai, vært på ultralyder ofte den siste tiden pga jenta ligger i tverrleie så har fått satt opp dato før keisersnitt på onsdag den 23 mai. Siden det ikke er mulig og føde vaginalt pga leie til baby. Lurer på om noen har noen erfaringer ved keisersnitt? kjenner eg gruer meg til dette da det høres så skummelt ut ved keisersnitt. Er dette veldig vondt i ettertid da såret skal gro og slikt? Har to barn fra før og født vaginalt noe som eg håpet denne gangen også men siden hun ligger i tverrleie så går ikke det ant med vanlig fødsel denne gangen. Er innlagt på sykehus også i tilfelle fødsel starter og vannet går så må det taes hastekeisersnitt så ikke det ender med navlestreng prolaps om navlestrengen kommer ut noe som er svært sannsynlig da navlestrengen ligger nederst i magen nærmest bekkenet og åpningen. Er svært bekymret for alt som skjer. ikke særlig gøy situasjon man er i. Er det noen der ute som har tatt keisersnitt? Hvordan var det? Trenger man og være bekymret for veldig mye smerter?

Jeg tok keisersnitt sist Pga seteleie. Da var det jo også planlagt en uke før termin og jeg ha ingenting negativt å si om det.. Nå har jeg ingenting å sammenligne med og denne gangen skal jeg føde vaginalt. Ved keisersnitt hadde jeg smertestillende i 2 dager. Såret var jo ømt en stund men hvor lenge har jeg glemt, så så ille var det nok ikke.. :) tror et planlagt keisersnitt som regel går greit. Arret ble også veldig fint og pappaen var med hele tiden. Masse lykke til!

Jeg har hatt keisersnitt nå , og det var en fin opplevelse! Såret var jo litt vondt i begynnelsen, jeg brukte rullestol en del de første dagene for å komme meg rundt litt effektivt. (Høres fryktelig dramatisk ut, det var det ikke). Såret var sårt i ca. fire uker hos meg, mindre og mindre for hver uke. Nå er det snart 7 uker siden, og jeg føler meg som før, bortsett fra at huden rundt såret er nummen og stedvis følelsesløs. Dette kommer seg nok. Et tips er å ha et håndkle tilgjengelig som du tvinner, slik at du kan presse dette mot såret hvis du må på do (nr. 2 f.eks :P) eller nyse/hoste. Det hjelper veldig! Ellers kan du få noe mot hard mage på sykehuset, slik at du slipper å presse så veldig når du er på do. Ellers må du være flink og ikke løfte tungt på seks uker, ikke noe tyngre enn babyen. Dette er lettere sagt enn gjort når man har barn fra før har jeg skjønt. Da må man være litt kreativ, stol i sprinkelseng osv. Man får til det meste! Vær forsiktig med mye aktivitet også, det kan gjøre såret sårt igjen. Har fortstått at dette er veldig individuelt, og noen føler seg helt fine etter ei uke. Uansett så er det totally worth it! :D

Back
Topp