Erfaringer med igangsetting?

GlaJenta88

Elsker forumet
Hei!
Jeg skal inn for mulig igangsetting i morgen, og lurer veldig på hva jeg egentlig går til. Hvis de sjekker og finner ut at jeg ikke er moden, utsetter de det noen dager da? Eller er det større sannsynlighet for at jeg får modningspille? Jeg har hatt vonde kynnere og mensmurringer siden uke 35/36, men den siste uken har de dabbet voldsomt av så klart.

Har vært innlagt siden fredag med svangerskapsforgiftning og høyt bt (er hjemme på perm nå frem til i morgen) men de sa at de ikke ville sette noe igang så sant jeg ikke var moden. Så da kan jeg risikere å bare bli gående og vente i mange dager eller? Forrige fredag ville egentlig min fastlege at jeg skulle bli satt igang så fort som mulig pga bt, men de setter som oftest ikke igang fødsler i helgene pga bemanningen, så da ble jeg bare liggende til observasjon. Bt gikk ned til et bedre nivå, og dermed fikk jeg til og med komme hjem på perm. [:)] Så jeg aner virkelig ikke hva jeg kan forvente meg heller..

Jeg skjønner jo at hvert tilfelle blir individuelt vurdert, men er det noen her som vil dere sine erfaringer med igangsetting? Tok det lang tid, var du moden eller ikke, mer smertefullt enn andre naturlige fødsler osv?

Ble satt igang 36+6 pga svangerskapsforgiftning.
Var ikke moden i det hele tatt, legen rakk nesten ikke opp til tappen eller hva hun da[:-]

Fikk to modningspiller, en klokka 09 og en klokka 15.
Var ikke moden klokka 15 heller da jeg fikk pille nr2.

( Ikke vondt eller noe å sette inn pillene, tar 2sekunder )
Så måtte jeg ligge i ro 2timer etter pillen var satt inn.
Etter det hadde vi fri til å gjøre det vi ville.
Vi gikk mye trapper, ganger og styra rundt på sykehuset.

Sendte samboern min hjem fordi legen mente det sikkert ikke ble noe uansett, da var klokka rundt 21.
Hadde ikke rier eller antydning engang.

Rundt klokka 22 gikk vannet, akkuratt i det samboeren min kom inn døra hjemme[:D]
Så han måtte snu i døra.
Riene starta rett etterpå.

Amalie ble født 01.26[:)]
Fødselen varte 2,5time skrev de i papirene.

Det var smertefult ja, fødsel er jo det. Hehe
Og det gikk kjapt, hadde rier i ett kjør.
MEN gjør det samme igjen gjerne.
Var helt pigg og på beina rett etter fødselen.

Ønsker deg masse lykke til!!!

Jeg ble satt igang i uke 37..

Fikk modningspiller frem til de kunne ta vannet, og 5 timer etter vannavgang var vi foreldre! :)
Fantastisk opplevelse og en drømmefødsel av en annen verden... :)

Ble satt i gang 12 dager på overtid, fikk gele om formiddagen som satte igang rier etterhvert fikk en ny dose på ettermiddagen, men ikke nok til at det ble særlig åpning. Jeg hadde masse rier men de valgte å stoppe detta over natta med sovemedisin og så fikk jeg ny dose gel neste morgen med samme resultat, så på ettermiddagen prøvde de å ta forstervannet. Det gikk heller ikke , da fikk jeg drypp neste dag. Med resutlat enda mer rier men ikke særlig åping. Forstatte med drypp noen timer inn på 15. dag overtid. Da hadde jeg 3 cm åpning og det ble tatt en avgjørelse om at snuppa skulle ut med keisersnitt. Noe jeg var veldig enig i. Jeg har bare født på denne måten, så har ikke noe å sammenlikne med. [:)] 15 dager på overtid er litt lenge[8D].

ble satt igang ca 4 uker før termin pga svangerskapsforgiftning og veldig høyt blodtrykk. var ikke "flat", så var ikke moden overhode, men hadde 2-3 cm åpning. måtte få modningskur og gikk med maserier i ca 1 døgn før de tok vannet. fikk litt kraftigere, men fremdeles ineffektive rier, så ble satt på drypp noen timer senere. dette ble skrudd opp til max iløpet av fødselen og hadde det hele fødselen ut. ble en ekstremt intens fødsel, kraftige rier og lite pauser i forhold til en "normal" fødsel, men det gikk da på et vis det og:) mange responderer nok sån på dryppet at riene kommer litt hamrende på med lite pause mellom hver rie, men hører om mange som har ganske "normale" fødsler også:)

Ble satt igang i uke 42+2. Var ikke moden i det hele tatt

Fikk modningspille kl 09.00
Ingenting skjedde, så fikk ny pille kl 15.00

Da startet riene med en gang.

Ble innlagt på sykehuset med svangerskapsforgiftning da jeg var to dager over termin. Ingen antydning til fødsel. Ble strippet, og da startet riene med en gang! Fikk beskjed om at jeg ikke kom hjem før jenta var ute. Så alvorlig så de på svangerskapsforgiftning. Husker jeg måtte samle urin i et døgn... [:'(] Fikk beskjed om at enten så skjedde det av seg selv eller så fikk jeg ei modningspille neste dag. Neste dag kom og ingen pille fikk jeg. Fikk beskjed om at ingenting kom til å skje denne dagen pga så mange andre fødsler... Grrr. Fikk tilslutt snakka med en lege på ettermiddagen. Ho strippet med en gang til og lovte at hvis ikke noe skjedde i løpet av natta så skulle jeg få pille neste morgen (hm, hadde jeg ikke hørt det før???). Den natta tok riene seg opp, og snuppa ble født på morgenen; fire dager over termin.

Neste fødsel valgte jeg selv å oppsøke akupunktur for å få igangsettelsesakupunktur. Første gang jeg var der var jeg seks dager over termin. Ikke noe skjedde. Neste gang var jeg åtte dager over termin. Riene startet den kvelden. Neste dag fødte jeg; ni dager over termin.

Stripping og akupunktur fungerte veldig bra som igangsettelse for meg.

Jeg ble satt igang ca 2 uker før termin pga vondt her og der, og fikk en modningspille kl 2300 og kl 0400 kjente jeg kynere hver 4 minutt ( noe som viste seg å være rier) dro på sykehuset kl 0700 og fødte kl 1104 Perfekt og raskt..

satt igang med stikkpiller 11 dager over termin. Ikke moden.
En time etter 2. dose fikk jeg modningsrier som var fryktelig vonde og intense - 1 min mellom. Slik holdt det på i 3,5 timer før tre rier gav meg 7 cm og vannavgang. 25 min senere var gutten ute!

Det var innmari intenst og jeg hadde knapt pauser mellom riene! Håper på en litt mindre smertefull opplevelse denne gangen!

Jeg ble lagt inn på en onsdag, 4 dager over termin pga lite fostervann. Var absolutt ikke moden. Ble satt på en gelékur på formiddagen. Merket først murringer sent på kvelden og natten. Dagen derpå hadde jeg 1-2 cm åpning. Fikk en ny gelékur. Da var kl ca. 10.30. Fikk så disse beltene på magen. I løpet av en halvtime fikk jeg intense rier. De var vonde og det var veldig vanskelig å ligge. Til slutt ble det helt uholdbart og jeg ble trillet inn på fødestue. Her fikk jeg stå på kne i badekar og på kne i senga (eneste stillingen jeg orket). Jeg hadde rier i ett kjør, fikk så og si ingen pauser. Da kl var 14 hadde jeg 3 cm og jeg tenkte: "Dette kan ta tid!" Tror jordmor tenkte det også, for hun nevnte på epidural ganske tidlig. Men gutten kom ut nøyaktig kl. 17.13 og jeg klarte meg med akupunktur og lystgass.Jeg hadde det man kalle drømmefødsel. Den gikk ganske fort og hadde ingen komplikasjoner. Fikk et par pyntesting, dusjet og trillet gutten min inn på barselavdelingen. Var frisk og rask rett etterpå[:)]

Kan ikke sammenlikne med noen annen fødsel for det var min første og eneste hittil. Men jeg har hørt at riene blir mer intense og kommer oftere når man blir igangsatt.

Lykke til! Det går nok helt fint.[;)]

Ble satt igang mandag ettermiddag med pille oppi der[;)] babyen kom natt til torsdag etter 7 piller[&:] håper du får en kjappere fødsel[:D] lykke til

Jeg ble satt igang pga svangerskapsforgiftning, var innlagt i 3 dager før. Ble satt igang med modningspiller, var helt umoden. Trengte bare 2 piller på en omgang før riene kom, hadde 1/2 cm etter 7 timer, da tok de vannet istedet for nye piller... Før de satt meg igang sa de at som oftest brukte det å gå flere dager før noe skjedde når man var helt umoden, så forberedte meg på en lang fødsel, men det gikk mye fortere enn forventet!

Back
Topp