Erfaringer med igangsettelse før termin?

FrøkenFru92

Andre møte med forumet
Noen her som har erfaring med igangsettelse før termin pga sykdom hos mor? Vil gjerne høre litt om hvilken metode dere valgte, hvor lang tid det tok, osv.

Etter å ha slitt med ekstrem migrene som har gjort meg sengeliggende og 100% sykemeldt gjennom hele svangerskapet har jordmor henvist oss til samtale på sykehuset for å vurdere igangsettelse eller keisersnitt før termin. Jeg er førstegangs og veldig usikker på hva jeg selv ønsker, men tenker det kan være greit å lese seg opp så mye som mulig på alle alternativene. Blir også veldig glad for tilbakemeldinger om planlagt keisersnitt :)

Noen her som har erfaring med igangsettelse før termin pga sykdom hos mor? Vil gjerne høre litt om hvilken metode dere valgte, hvor lang tid det tok, osv.

Etter å ha slitt med ekstrem migrene som har gjort meg sengeliggende og 100% sykemeldt gjennom hele svangerskapet har jordmor henvist oss til samtale på sykehuset for å vurdere igangsettelse eller keisersnitt før termin. Jeg er førstegangs og veldig usikker på hva jeg selv ønsker, men tenker det kan være greit å lese seg opp så mye som mulig på alle alternativene. Blir også veldig glad for tilbakemeldinger om planlagt keisersnitt :)

*sniker fra april*

Jeg ble henvist til slik samtale som førstegangs, og fremmet samme ønske denne gang. Har hatt alvorlig hyperemesis gravidiarum i alle mine svangerskap.
Når jeg skulle ha første så var jeg mer innlagt enn utskrevet og vekten til termin endte på minus 13 kg.
Ikke snakk om at jeg skulle få hjelp til å bli igangsatt eller keisersnitt. Enda jeg tryglet og ba hos ørten leger på sykehuset. Men tilslutt kom jeg på samtale til en kvinnelig lege som forsto litt, og jeg ble i det minste satt igang på termin. Ble da medikamentell igangsettelse, som var/er eneste alt de tilbyr her. De bruker kun ballong på de som har hatt KS før her.

Denne gangen spurte jeg bare JM ved sykehuset og hun snakket selv med legen og sendte meg tidspunkt for igangsetting (på termin). Så slapp i det minste å kjempe...

Håper du får den hjelpen du trenger og finner en løsning som er riktig for deg :-)

Jeg har blitt igangsatt med begge mine, og det har vært en veldig fin opplevelse. Har begge ganger møtt opp til time, hvor plan har vært å sette i gang fødselen med ballong-kateter først. Første gang, satt den ut mens vi var inne hos legen. Da bar det opp på fødeavdelingen for behandling med hormon-pille opp i skjeden. Fikk en pille hver fjerde time. Etter tredje pillen gikk vannet, og fødselen startet. Det ble en intens og kort fødsel, veldig fin opplevelse! Med andremann var jeg allerede så moden at jeg slapp å prøve med ballong. Gikk rett på hormonpiller. Etter 4 piller var det kveld, mannen ble sendt hjem, og jeg skulle sove. Men plutselig gikk vannet, og noen få timer senere, var babyen født. Begge igangsettelsene var i uke 37. Kan ikke sammenlikne med spontan fødsel, da jeg ikke har opplevd det, men har vært veldig fornøyd med begge mine fødsler.

Back
Topp