Erfaringer med hund og baby?

Lillemy93

Forelsket i forumet
Hei :) vi har en hund på 1,5 år, en cavalier king charles spaniel <3 Jeg lurer på hva deres erfaringer med hund og baby er? Kom gjerne med tips for å unngå sjalusi fra hunden osv, og evt andre ting vi må tenke på når baby er her :D

Broren min fant ei dukke som han holdt og koste med for å se hvordan hunden hans reagerte :p hunden ville dytte dukken ut av hendene hans hele tiden i full sjalusi. Men etter hvert gikk det seg til og nå er ungen 2 år og hun å hunden elsker hverandre :)

Jeg har 3 hunder. Eldste hunden var 8 år og andre var 3 når vi fikk første ungen. Vi gjorde ingenting annerledes. Når vi kom hjem satt vi bilstolen ned så de fikk hilse på baby, og ellers fikk dem være med på alt som normalt, lå i sofan, senga, gulvet osv selv om baby var der. Det samme gjorde vi med baby nr to. Da hadde vi i tillegg en valp på 6 mnd i hus. Jeg tror det er viktig at dem ikke blir glemt og at man blir over hysterisk. Jeg går sef aldri i fra baby/unger og hundene aleine. Men jeg har heller aldri gjort så hundene.føler at barna er en trussel. :)

Vår var 2år når første kom... La hunden få snuse på baby med en gang dere kommer hjem, sett deg ned med begge to og la hunden få gå rundt å bli kjent å snuse på babyen.
Gikk veldig fint her, og de har så mye glede av hverandre!! Satser på det går fint nå når nr2 kommer også :)

Ingen erfaring enda, men fått tips om at far stikker en tur hjem på forhånd med et teppe babyen har brukt og ei bæsjebleie, så kan hunden få snuse så mye den vil. Når da baby kommer hjem, så er tanken at hunden allerede "har hilst" på dette nye og ikke er like ivrig.
Angående sjalusi er det vel bare å sette grenser som med all annen hundeoppdragelse, men ikke være hysterisk mot at hunden ikke skal få komme nær babyen. Vet med min egen hund at dette bare vil gjøre det mye mer spennende! Også er det viktig å ha litt "alenetid" med hunden ;)
En Cavalier er jo en ganske omgjengelig og trivelig hund som elsker alt og alle, så det ville overraske meg om den ble veldig ufin, men vær selvfølgelig obs og ta riktige forhåndsregler :)

Takk for gode svar :D hun er ikke sjalu av seg men er veeldig kosete og klengete, og jeg elsker det :D hunden blir IKKE glemt her i hus ihvertfall :) tror det skal gå helt fint, men kjekt å høre andres erfaringer og tips :)

Hadde 6 hunder da 1 kom og det gikk så bra! Ingen var vandt med barn fra før. De har nok merket både liv og hjerteslag før hun ble født for det var helt naturlig fra dag 1 når vi kom hjem :) hun sov også igjennom både bjeffing og det som var. Så hun var nok vandt med å høre dem i magen også :p

Back
Topp