Erfaringer med "firmabil"?

Kaizer

Forumet er livet
Jeg har endelig fått med sambo på at vi virkelig trenger 1 bil til, siden han kjører vår bil hele tiden på jobb!

Han har pratet med sjefen ang dette og de har blitt enige om å kjøpe en firmabil
Men hvordan fungerer det? Er det ikke noe med skatt og sånn da? Har virkelig ikke peiling, kan noen av dere forklare det litt for meg? [8|][:D]

ingen? [8|]

om han bruker den til og fra jobb, er det firmaet som skatter for bilen. Om han blir tatt i å bruke firmabilen privat, blir han beskattet. Eller noe i den dur..

Vet bare hvordan det er for selvstendige[8D] 

ORIGINAL: [Malin]

om han bruker den til og fra jobb, er det firmaet som skatter for bilen. Om han blir tatt i å bruke firmabilen privat, blir han beskattet. Eller noe i den dur..

Tror nok han har planer om å kunne bruke den utenom jobb også... Men vi har planer om å være ærlige om det [:D]

jeg betaler skatt på firmabilen pga at jeg bruker den hjem fra jobben ,og ikke parkerer den på kontoret..betaler omkring 6000 i året..

Om han kjører på hvite skilter (som jeg regner med at han skal gjøre ettersom dere vil vel trenge en "familiebil") må han skatte om han ikke kan bevise at den bare brukes i arbeid (og det gjør den jo ikke - IKKE noe å gamle med, man blir straffeskattet om dette blir funnet ut av - og de sjekker!).

Reglene som gjelder nå er at han får skatt av bilens verdi. Regner med dere skal kjøpe ny bil? Da kan dere regne 30% av de første 249600 kronene av bilens VEILEDENDE pris (altså ikke den prisen dere faktisk får kjøpe den for etter alle rabatter), og 20% av det resterende over det. Dette tillegges årsinntekten hans, og så får han da sin skatteprosent i trekk hver måned.

Det vil i praksis si at om jeg, som har 25% skatt, kjører en bil til 300 000 kroner ville jeg skattet 1762 kroner per måned for å kjøre denne (249600*0,3= 74880, 50400*0,2=10080.84960 kroner tillagt inntekten min per år, ganger min skatteprosent, fordelt på 12 mnd). Og da kan jeg kjøre så mye jeg vil med den bilen privat. Lønner seg ofte, særlig for de som kjører mye privat:) 

Back
Topp