Erfaringer med fødesteder i Oslo-området

L0007

Andre møte med forumet
Jeg skal velge fødested i Oslo-området og kan velge mellom Ullevål, Rikshospitalet, A-hus og Bærum. Vanskelig valg. Hadde blitt så takknemlig for å høre deres erfaringer (både gode og dårlige) og innspill på temaet. Gjerne nevn omsorg og behandling fra helsepersonellet der, smertelindring, barsel/barselhotell m/uten far osv...
 
Jeg skal velge fødested i Oslo-området og kan velge mellom Ullevål, Rikshospitalet, A-hus og Bærum. Vanskelig valg. Hadde blitt så takknemlig for å høre deres erfaringer (både gode og dårlige) og innspill på temaet. Gjerne nevn omsorg og behandling fra helsepersonellet der, smertelindring, barsel/barselhotell m/uten far osv...
Jeg fødet på A-hus i November, var fem dager over termin, så fikk piller for å i gang sette fødselen. Fullstendig mareritt, jeg fikk alle pillene og ingen introduksjon på hvordan jeg skulle bruke det, så jeg tok som jeg tenkte var riktig, ved neste skift bytte, så tok jordmoren resterende pillene og mente jeg ikke skulle ha brukt den uten hensyn. Hadde allerede tatt for mye og smertene var intense. De jordmødrene og sykepleierene har forskjellige meninger og kunnskap. Jeg var på sykehuset i 2 dager før jeg fødet og to dager på barsel, jeg nærmest rømte fra barselhotellet. Det var feil setting av epiduralen, så jeg følte all smerten på den ene siden av kroppen og mens jeg var i smerte så kranglet jordmoren og anestesilegen. Rene sirkus!! Selve jordmoren som tok imot baby var veldig flink, var under fødsel over ett døgn så fikk gått gjennom alle jordmødre og leger. Lystgassen er helt tull, ingen effekt. Tilslutt etter 29 timer på fødesenga så kom lille jenta mi til verden, både jeg og mannen min var utslitt, men dette var ikke viktig for dem, de ville ha oss ut derfra så fort som mulig, vi ble flyttet til et lite rom og dernest til barselhotellet, mannen min fikk ikke lov til å være der, kl 03 på natta ble han bedt om å dra hjem. Det her er min første fødsel, var veldig redd og ønsket ikke å være alene. Dem dreit fullstendig i det, jeg ble forlatt alen på rommet uten noe som helst informasjon på hvordan jeg skal die eller håndtere babyen. Eller hvor jeg skulle finne ting om jeg trengte det. Dagen etter fikk nytt rom der mannen min kunne være hos meg, elendige senger og rom. Kunne sovet på gulvet heller, kalde og harde senger. Elendig mat, levde på brødskiver. Jeg var der i to netter, hadde sterke blødninger men ønsket heller å dra hjem. Du hører skrik og gråt fra andre rommene så ikke noe lydtett. Jeg hadde hørt skrekk historier om A-hus, fikk virkelig opplevd det. Så styr unna A-hus.
 
Født 3 barn på Rikshospitalet og hatt gode opplevelser med det. De har epidural, ikke lystgass så det har jeg ikke prøvd. Fornøyd med oppfølging på føde og barsel, far får ikke alltid være med da de ikke har så mange familierom. Ved ledig kapasitet får han overnatte. Forsåvidt ikke så lydtett men jeg tror det er mange sykehus hvor du hører skrik fra de andre fødestuene egentlig. Har også hørt om flere her som er fornøyde med alle sykehusene, både Ahus, Ullevål og Bærum. Men kan ha traumtiske opplevelser med fødsel på alle sykehus tror jeg.

Hvis du bor i nærheten av Bærum, så er det nylig pussa opp og de har bare familierom som betyr mye større sjanse for at partner får være der etterpå :)
 
Selv om jeg har jobbet på ahus og vet det er både fantastiske folk og tiltak der, så er det alt for travelt. Er du uheldig så har de ikke tid nok. Sånn er realiteten. Er det fult på hotellet får du rom på barsel, der må far hjem på natt. På hotellet skal far kunne være med, og de prioriteter førstegangs det, men er det fult så er det fult.

Tror jeg hadde valgt Bærum hvis jeg skulle født på Østlandet :) Kjenner mange som har født der som er utrolig fornøyde.
 
Jeg har født på Bærum og var fornøyd, men vet om dem som ikke er der også. Som veivalsa skriver så kan man ha både gode og dårlige opplevelser uansett hvor man velger. Tror jeg ville tenkt på hva som er viktig for deg. For eksempel har de kun familierom på Bærum. For meg var det uaktuelt å tenke på å dele og ikke ha pappaen der. Til gjengjeld har de ikke barneavdeling, så hvis det skulle være noe med baby etter fødsel blir man sendt til Drammen. På Ullevål har de barneavdeling, så der trenger man ikke bekymre seg for det, men dersom det er noe med mor kan man ikke dra på barselhotellet og må man bli på barsel, og der er det flermannsrom. Og pappaen får da heller ikke bli. På Bærum og Ahus har de lystgass hvis man ønsker å unngå epidural, det har de ikke på de andre sykehusene. Så ja, tror jeg ville tenkt på hva som er viktigst for deg :)
 
Jeg fødet på A-hus i November, var fem dager over termin, så fikk piller for å i gang sette fødselen. Fullstendig mareritt, jeg fikk alle pillene og ingen introduksjon på hvordan jeg skulle bruke det, så jeg tok som jeg tenkte var riktig, ved neste skift bytte, så tok jordmoren resterende pillene og mente jeg ikke skulle ha brukt den uten hensyn. Hadde allerede tatt for mye og smertene var intense. De jordmødrene og sykepleierene har forskjellige meninger og kunnskap. Jeg var på sykehuset i 2 dager før jeg fødet og to dager på barsel, jeg nærmest rømte fra barselhotellet. Det var feil setting av epiduralen, så jeg følte all smerten på den ene siden av kroppen og mens jeg var i smerte så kranglet jordmoren og anestesilegen. Rene sirkus!! Selve jordmoren som tok imot baby var veldig flink, var under fødsel over ett døgn så fikk gått gjennom alle jordmødre og leger. Lystgassen er helt tull, ingen effekt. Tilslutt etter 29 timer på fødesenga så kom lille jenta mi til verden, både jeg og mannen min var utslitt, men dette var ikke viktig for dem, de ville ha oss ut derfra så fort som mulig, vi ble flyttet til et lite rom og dernest til barselhotellet, mannen min fikk ikke lov til å være der, kl 03 på natta ble han bedt om å dra hjem. Det her er min første fødsel, var veldig redd og ønsket ikke å være alene. Dem dreit fullstendig i det, jeg ble forlatt alen på rommet uten noe som helst informasjon på hvordan jeg skal die eller håndtere babyen. Eller hvor jeg skulle finne ting om jeg trengte det. Dagen etter fikk nytt rom der mannen min kunne være hos meg, elendige senger og rom. Kunne sovet på gulvet heller, kalde og harde senger. Elendig mat, levde på brødskiver. Jeg var der i to netter, hadde sterke blødninger men ønsket heller å dra hjem. Du hører skrik og gråt fra andre rommene så ikke noe lydtett. Jeg hadde hørt skrekk historier om A-hus, fikk virkelig opplevd det. Så styr unna A-hus.

Send klage, om du ikke har gjort det! Viktig!

Spesielt i disse tider hvor de legger ned fødestuer fordi "de har så god kapasitet", så er det viktig..

Kan godt hende du skulle vurdert å sende til Statsforvalteren og, for å opprette tilsynssak; for å gi deg en bøling piller uten instruksjoner (og en overdosering?!) er jo en ganske grov feil å gjøre..
Men om så bare en klage til sykehuset.
 
Back
Topp