Erfaringer med Exu (ektopisk) svangerskaps symptomer

JenteMammaS

Betatt av forumet
Marsmagi 2025
Testet positivt 3.Nov. 9 dager etter gyn time med ul. Hun så verken tegn til eggløsning eller modne egg, samt en veldig tynn slimhinne.
Har hatt sterke mensensmerter i rygg og mage av og på, men ikke konstant og aldri kommet blod. Jeg har ikke hatt lignende i de 2 fullførte svangerskapene mine. I tillegg til en kraftig stråling fra venstre side av ryggen, som skyter opp over i ryggen. Kommer helt ut av det blå, som et smertefullt lyn. Blodprøvene har hatt lav økning fra 100 til 158 (venter på svar på siste).
Ultralyden i dag viste ingenting, verken i eggstokkene eller livmoren. Kun at livmorslimhinnen var fortykket, en vanncyste på høyre eggstokk og at eggløsning hadde vært fra venstre eggstokk (noe som da samsvarer med de smertefulle strålingene).
Vi (jeg og legen), antok at jeg var ca 5+1, men etter hcg prøver og funn på ul i dag vil de tippe 4+4.
Det jeg der i mot ikke får til å stemme er at det i følge info på nett er få graviditetssymptomer ved ektopisk svangerskap. Mens jeg har både bekkenløsning (startet for 4 dager siden) og merkbart ømmebryster med pigment forandring.
Jeg vet jeg bare må smøre meg med tålmodighet til prøven i morgen og oppfølgingen videre. Men hadde hjulpet med erfaringer fra andre som har hatt Exu eller vært borti lignende som enten kan bekrefte mistanken min eller komme med en solskinnshistorie.

Håper du blir fulgt opp med ultralyd videre også :Heartred

Jeg hadde exu tidligere i år.
Symptomene kan jo være veldig ulike.
For min del var det litt ekstra med at jeg var gravid med tvillinger og mistet ene i SA og andre i exu noen uker senere. Men kan fortelle fra etter sa fram til exu ble oppdaget.
Hadde lav hcg-økning fra begynnelsen av. Etter SA steg testene, noe som var litt rart.
Blødde endel noen få dager, så etter det bare lett-lett blødning.
Fikk en kveld følelse av å være forstoppet, fikk ikke til å gå på do. Morgenen etter fikk jeg plutselig innsettende magesmerter, sterke. Stor vaginal blødning. Ble innlagt sykehus.
Ultralyd da viste cyste på eggstokk. Så de regnet med det var årsaken til smertene, at den hadde sprukket. (Ingen mistenkte jeg var gravid siden jeg nettopp hadde gjennomgått en SA). De så væske i buken men antok det var etter vanncysten hadde sprukket.
Pga økende smerter ble jeg lagt inn, hadde flere ultralyder utover dagen. Ble tilslutt operert pga økende menge væske i buk, de fryktet blod. Noe det var. Viste seg at jeg hadde exu med graviditet på eggleder. Eggleder hadde sprukket og jeg blødde innvendig.
Smertene mine gav seg ikke når de først startet. Kan ikke sammenligne de med menssmerter, var MYE verre. Men det er sikkert forskjellig hvordan det oppleves.

Kan legge til at jeg følte meg godt ivaretatt selv om det tok litt tid før de tenkte exu. Det var jo ikke rart i mitt tilfelle, siden SA var bekreftet med UL (rester etter graviditet i livmor) da jeg var 6+4. exu oppdaget da jeg var 9+5.

Exu kan være vanskelig å oppdage, spesielt så tidlig. Min gyn sa til meg ihverfall at de sjelden SER en exu. Men kan utelukke det hvis man ser en graviditet i livmor. Eller kan mistenke det om man ser væske i buk (er sprukket da, så det er sent i forløpet).

Håper din graviditet er der den skal være og holder seg der til termin :Heartred

Hei!

Jeg hadde en EXU i mai, og kan gjerne fortelle litt om hvordan det var.
Fikk positiv test i slutten av april som utviklet seg normalt i forhold til testene. Fikk 1-2,2-3 og 3+ på CB digital til "riktig" tidspunkt. De første to ukene kjente jeg masse (strekkinger, puppevondt og småkvalm) og var veldig spent. Så våknet jeg plutselig en dag og alt var borte.
Jeg søkte febrilsk i alle forum, og ble betrygget over at det var relativt vanlig å miste alle symptomer av og til.. Så begynte jeg å småblø, men det var ikke friskt blod. Det var gammelt og skikkelig slimete, og kom etter noe aktivitet. Igjen tenkte jeg at det var vanlig å blø litt rester etter festing etc..
Det som var uvant var at selv om alle symptomer forsvant så fikk jeg så inni hampen vondt i korsryggen. Det hjalp å ligge på gulvet og sitte på yogaball, men kom alltid tilbake.
Jeg hadde UL-time 7+5, men 7+4 sa det Pang inni meg. Det skjedde helt plutselig og jeg ble superkvalm og skikkelig redd. Besvimte og sambo ringte legevakt (nok en gang) og etter myyye om og men fikk jeg komme inn. På UL sa de "her er det hvertfall ingenting", og etter mye om og men Ble hasteoperert samme natt.
Hadde hcg på ca 9500 da jeg kom inn på sykehuset. Det dummeste jeg gjorde var å ikke følge magefølelsen og heller overbeviste meg selv om at "dette ordner seg, det er sikkert vanlig".

Håper dette ordner seg for deg!

Jeg hadde exu i fjor, uvanlig plassering i livmorhalsen. De såg det ikke med en gang pga plassering, de leitet alle andre steder. Men på siste "finish" så fant de fullt levende fosterannlegg med hjerteslag i livmorhalsen.

Jeg hadde graviditetssymptomer som kvalme, hodepine, trøtthet. Normal stigning i hcg. Jeg hadde en stor blødning en natt hjemme - blødde kraftig i 24t, både jeg og sykehus var sikker på at det var en SA. Men hcg fortsatte å stige, så de trodde da alt var ok likevel.. HCG sted videre og jeg skulle ha UL kontroll 2 uker etter blødningen.
Graviditetssymptomene forsvant ikke. 2 dager før UL kontroll hadde jeg enda en massiv blødning , ringte sykehuset, de ville ikke ta meg inn dem kvelden fordi jeg ikke hadde smerter eller feber. Ny beskjed om at det mest sannsynlig var en SA. Dagen etter fikk jeg komme på UL.

Fra første blodprøve til den siste de tok samme dag som de fant exu, var steget med over 40.000. Jeg hadde ingen smerter, ingen symptomer annet enn blødningene.
Jeg ble innlagt pga plasseringen. Låg på sykehus i 4.5 uke. De resterende detaljer skal jeg spare dere for ❤️

Mitt beste råd er å stole på kroppen. Magefølelsen. Bedre med en ekstra sjekk enn å ikke vite eller være usikker

Takk for at dere tok dere tid til å svare! Jeg har blitt henvist videre til sykehuset nå, ultralyden ble tatt privat og etter forrige hcg blodprøve ser det ekstremt dårlig ut..
De vet fortsatt ikke hvor graviditeten har festet seg, så jeg får bare smøre meg med tålmodighet. Hcg nivået hadde sunket litt og alt håpet jeg hadde har nå forsvunnet.. Og kjenner at jeg bare vil komme meg videre nå, men jeg blør ikke og har ingen tegn til blødning.. jeg har mye murringer i rygg og mage, men ikke noe som virker "faretruende" for helsa eller for abort..
Så får bare smøre meg med tålmodighet til innkallingen kommer, så får jeg enten piller som fullfører eller annen behandling dersom det er utenfor livmoren.

Takk for at dere tok dere tid til å svare! Jeg har blitt henvist videre til sykehuset nå, ultralyden ble tatt privat og etter forrige hcg blodprøve ser det ekstremt dårlig ut..
De vet fortsatt ikke hvor graviditeten har festet seg, så jeg får bare smøre meg med tålmodighet. Hcg nivået hadde sunket litt og alt håpet jeg hadde har nå forsvunnet.. Og kjenner at jeg bare vil komme meg videre nå, men jeg blør ikke og har ingen tegn til blødning.. jeg har mye murringer i rygg og mage, men ikke noe som virker "faretruende" for helsa eller for abort..
Så får bare smøre meg med tålmodighet til innkallingen kommer, så får jeg enten piller som fullfører eller annen behandling dersom det er utenfor livmoren.
Masse lykke til :Heartred
Håper du ikke må vente så lenge før du får en avklaring på hva som skjer.
Og hvis smertene tar seg opp må du jo bare ringe å si du må få komme inn med en gang.

Masse lykke til :Heartred
Håper du ikke må vente så lenge før du får en avklaring på hva som skjer.
Og hvis smertene tar seg opp må du jo bare ringe å si du må få komme inn med en gang.
Tusen takk ❤️ Mottatt innkalling nå, så skal inn tirsdags morgen! Spent på hva de finner, om de finner noe. Og at det ikke minst er lett å få løst slik at jeg ikke må gå sånn her i flere uker.
Skal ha lav smerteterskel mtp om smertene blir verre. Foreløpig er de verst under aktivitet og sitting, kjenner nesten ingenting når jeg ligger. Og når jeg står opp begynner murringene først når jeg stresser eller er i aktivitet. Jeg har Ulcerøs kolitt, så jeg har i grunn satt spørsmål ved om det er tarmen + bekkenløsning som gjør at det ikke bare er milde "mensen" murringer jeg kjenner.

Minn dem på å sjekke livmorhalsen med UL. Det var ren flaks at legen min sjekket der og fant fosteranlegget. Skjelden det fester seg der, men det skjer.

Masse lykke til ❤️ Håper du får gode svar og en videre plan i morgen ❤️

Minn dem på å sjekke livmorhalsen med UL. Det var ren flaks at legen min sjekket der og fant fosteranlegget. Skjelden det fester seg der, men det skjer.

Masse lykke til ❤️ Håper du får gode svar og en videre plan i morgen ❤️
Skal minne dem på å sjekke livmorhals og andre potensielle steder, sånn just in case. Jeg hadde jo eggløsning fra venstre side, og har hatt en del ubehag og plutselige strålinger fra venstre side av korsrygg som stråler oppover, litt som smertefulle lyn som plutselig slår til helt ute av det blå. Så jeg ser i grunn for meg at den har festet seg der dersom det er exu dessverre.
Begynte å blø på lørdagen, roet seg utover dagen i dag. Men merkelig nok har testen vært sterkere i dag enn tidligere, så jeg er egentlig ganske forberedt på funn av exu i morgen.
Takk for det ❤️ skal komme med en oppdatering når jeg får flere svar!

Ingen funn på ul, noe som i grunn er bra vil jeg tro. Hcg hadde sunket, og ny blodprøve skal tas om 1 uke for å sjekke at det går ned som det skal. De ville holde øye med det da de ikke kunne utelukke exu enda. Så da håper jeg bare at kroppen ordner opp selv nå, og at vi har mer hell neste pp. Hadde en MA i 2019 og måneden etter ble jeg gravid med yngste, så får bare håpe det kanskje blir noe likt denne gangen.

Ingen funn på ul, noe som i grunn er bra vil jeg tro. Hcg hadde sunket, og ny blodprøve skal tas om 1 uke for å sjekke at det går ned som det skal. De ville holde øye med det da de ikke kunne utelukke exu enda. Så da håper jeg bare at kroppen ordner opp selv nå, og at vi har mer hell neste pp. Hadde en MA i 2019 og måneden etter ble jeg gravid med yngste, så får bare håpe det kanskje blir noe likt denne gangen.
Hadde heller ingen konkrete funn på UL.
Bra du blir fulgt opp!
Håper kroppen din ordner opp og det ikke er en exu. Leit at du mister :Heartred

Hadde heller ingen konkrete funn på UL.
Bra du blir fulgt opp!
Håper kroppen din ordner opp og det ikke er en exu. Leit at du mister :Heartred
Jeg tok ny runde bøodprøve i dag, hatt grå skyggestreker i 6 døgn. Men raska med meg en 10 pk teststrimler på meny på veien hjem for å følge med på at testene blir blenda. Men nå er streken sterkere og lyserosa igjen o_O:oops: Eneste funnet de gjorde på ul sist var vanncyste på høyre eggstokk, som jeg tolka som begynnelsen på ny eggløsning (?). Kan det ha skjedd på bare 8 dager? Skal sies at vanncysta var synlig på ultralyd 16.nov også, men var blitt større på ultralyd uken etter. Så mulig at ny eggløsning har vært igjære en stund. Nye nervepirrende uker framover da.. aldri fred og få :eek:

Back
Topp