Erfaringer med doppler hjemme

Potetskru

Flørter med forumet
Først og fremst, jeg er klar over at det ikke er anbefalt da det kan skape frykt og redsel om man ikke finner hjertelyden selv.

Men, er det noen som har hjemme og hører på hjertelyden selv?

Er det vanskelig å finne hjertelyden?

Når kan man høre hjertelyden selv?

Noen anbefalinger om hvilken man bør kjøpe?
 
Jeg har, og har i de to siste svangerskapene greid å høre fra 8 uker (8+2, begge ganger).
Om det er vanskelig.. tja.. det finnes individuelle forskjeller; noen finner ikke tidlig uansett nesten, og hos andre er det lettere. I tillegg handler det litt om å vite hvor man skal lete. Jeg finner HVER gang, og i løpet av noen sekunder (måtte lete mange minutter i starten altså, men fra uke 13-14 tok det ikke lang tid å finne)... Men, jordmorstudent greide ikke finne på meg for alt i verden i uke 16.. (jeg fant selv på ettermiddagen samme dag, så det var mest bare hun som ikke fikk til :p).

Personlig har jeg en sonoline C. Den synes jeg funker fjell.

Om du bestemmer deg for å kjøpe, så er det bare å innstille seg på at; det er ikke SIKKERT det er mulig å høre hjertelyden på akkurat deg før 12 uker, uansett. Det er ikke sikkert du får dreisen på å lete. Og, du må nesten alltid lete lenger ned enn du tror :)
 
Jeg har en doppler. Kjøpte en brukt på finn.no for 200kr.
Jeg begynte å bruke den i uke 14, og fant da hjertelyden nesten med en gang.
Syns det er veldig greit å ha for å kunne sjekke en gang iblant siden det er så lenge mellom TUL og OUL. Men jeg har ikke brukt den mye da. 3 ganger mellom uke 14 og 18.
 
Hvis du skal ha deg en doppler så er anbefalingene å ikke bruke den for ofte eller for lenge av gangen. Finner du ikke hjertelyden etter noen minutter så bør du prøve igjen en annen dag.
Jeg fikk beskjed av jordmor å vente til uke 12 med å prøve en doppler fordi det da ville være større sannsynlighet for å finne lyden. Jeg har også fått kjeft (ja direkte kjeft) fra en jordmor for å bruke en fordi hun mente det var uansvarlig, men jeg har gjort min research og er trygg på at det ikke er skadelig om man ikke overbruker det (det er nok ikke farlig da heller, bare ikke anbefalt på grunn av føre var prinsippet).
Jeg sluttet å bruke den da jeg begynte å kjenne spark. Jeg bruker den heller ikke ofte og har satt en grense for maks en gang i uken. Får jeg et infall av at noe er galt så sjekker jeg, ellers prøver jeg å la den ligge. Jeg prøvde å finne hjertelyden for tidlig denne gangen og fant den ikke, prøvde sikkert 3-4 ganger, men hadde hatt en ultralyd mellom så viste at det var liv, fant hjertelyden i uke 10 tror jeg.
 
Hvis du skal ha deg en doppler så er anbefalingene å ikke bruke den for ofte eller for lenge av gangen. Finner du ikke hjertelyden etter noen minutter så bør du prøve igjen en annen dag.
Jeg fikk beskjed av jordmor å vente til uke 12 med å prøve en doppler fordi det da ville være større sannsynlighet for å finne lyden. Jeg har også fått kjeft (ja direkte kjeft) fra en jordmor for å bruke en fordi hun mente det var uansvarlig, men jeg har gjort min research og er trygg på at det ikke er skadelig om man ikke overbruker det (det er nok ikke farlig da heller, bare ikke anbefalt på grunn av føre var prinsippet).
Jeg sluttet å bruke den da jeg begynte å kjenne spark. Jeg bruker den heller ikke ofte og har satt en grense for maks en gang i uken. Får jeg et infall av at noe er galt så sjekker jeg, ellers prøver jeg å la den ligge. Jeg prøvde å finne hjertelyden for tidlig denne gangen og fant den ikke, prøvde sikkert 3-4 ganger, men hadde hatt en ultralyd mellom så viste at det var liv, fant hjertelyden i uke 10 tror jeg.

Fått kjeft?? Min jordmor synes det hørtes koselig ut, og jordmorstudenten sist prøvde sikkert i 10 minutter (og fant ingenting, hun skrev opp det som strengt tatt var resultatet av MIN puls, fra morkaken eller noe).. så, skal ikke være farlig, ved normalt (+) bruk, men er jo greit å prøve begrense det litt om man kan. Selv bruker jeg det sjeldent nå etter jeg har kjent liv - men får av og til sånne skrekkinnfall. :p
 
Mener jeg har en angelsound liggende, men er ikke helt sikker på merket.

Jeg brukte den noen få ganger, men det har kanskje med at da jeg virkelig trengte den da jeg begynte å blø i uke 14 med yngste, klarte jeg ikke finne hjertelyden og ble veldig redd for lille. Det ble privat ul istedet da, med livlig baby inni der :Heartred
Jeg fant hjertelyden enkelt og greit ca 3 ganger i ukene før. Men ikke da det virkelig hadde hjulpet å finne den. Kanskje jeg var for stressa? :confused005
 
Prøvde en fra babyplan. Funket overhodet ikke. Var på forhånd innstilt på at det ikke ville fungere, så da ble jeg verken redd eller skuffet:p
 
Jeg har en som jeg kjøpte på Finn, og jeg elsker den! Fant hjertelyden for første gang i uke 11, måtte riktig nok lete litt. Nå finner jeg den med en gang og bruker den i maks 1-2min totalt. Jeg opplever det som veldig betryggende :Heartred
 
Sist graviditet, fant jeg den da jeg var 8+1. Ble brukt når jeg måtte betrygge meg. Etterhvert, da jeg begynte å kjenne godt med bevegelse. Ble det ikke noe mer:)
 
Back
Topp