Erfaringer med at nav krever inn barnebidrag

håpefull1987

Første møte med forumet
Barnefar har latt være å betale barnebidrag som vi har en privat avtale på. Han er uføretrygdet og får et tilskudd fra nav for å betale barnebidraget, jeg er usikker på når han fikk dette innvilget men d kom frem i ettertid at han hadde skjult unna ca 1500 kr hver måned. Jeg har søkt om at nav håndterer barnebidraget og om å få etterbetalt det som han har skjult / resterende av hva han har betalt for en måned. Er det noen som vet om nav trekker direkte med en gang det er fattet vedtak med tanke på at han selv er under nav eller om det går sin gang med faktura, purring, inkassovarsel, inkasso og til slutt tvangsinnkreving? Noen som har erfaring med når bidragspliktig er under nav og ikke betaler bidrag?
 
Barnefar har latt være å betale barnebidrag som vi har en privat avtale på. Han er uføretrygdet og får et tilskudd fra nav for å betale barnebidraget, jeg er usikker på når han fikk dette innvilget men d kom frem i ettertid at han hadde skjult unna ca 1500 kr hver måned. Jeg har søkt om at nav håndterer barnebidraget og om å få etterbetalt det som han har skjult / resterende av hva han har betalt for en måned. Er det noen som vet om nav trekker direkte med en gang det er fattet vedtak med tanke på at han selv er under nav eller om det går sin gang med faktura, purring, inkassovarsel, inkasso og til slutt tvangsinnkreving? Noen som har erfaring med når bidragspliktig er under nav og ikke betaler bidrag?
Nav skriver at du får det «på forskudd» https://www.nav.no/bidragsforskudd så tror du får det helt uavhengig av innkreving fra han. I vanlig lønn trekkes sånt før man får utbetalt, så vil jo tro det samme gjelder her. Kjedelig når det blir sånn!
 
Barnefar har latt være å betale barnebidrag som vi har en privat avtale på. Han er uføretrygdet og får et tilskudd fra nav for å betale barnebidraget, jeg er usikker på når han fikk dette innvilget men d kom frem i ettertid at han hadde skjult unna ca 1500 kr hver måned. Jeg har søkt om at nav håndterer barnebidraget og om å få etterbetalt det som han har skjult / resterende av hva han har betalt for en måned. Er det noen som vet om nav trekker direkte med en gang det er fattet vedtak med tanke på at han selv er under nav eller om det går sin gang med faktura, purring, inkassovarsel, inkasso og til slutt tvangsinnkreving? Noen som har erfaring med når bidragspliktig er under nav og ikke betaler bidrag?

Når søkeprosessen er overstått og de har beregnet hva han skylder (dette tar jo noen måneder), vil han få faktura for barnebidraget. Om han ikke betaler innen fakturaforfall får du dette av nav og han skylde nav istedenfor:)

Hans fakturadato er ca 14 i måneden. Du får pengene uavhengig om han betaler eller ikke om bidraget er innvilget. Da blir det kun han dette går utover, ikke deg slik det har gjort hittil. Utbetaling til deg skjer mellom 25 samme måned og den 1 neste måned.
 
Så lenge dere har hatt en privat avtale kan det ikke gå tilbake i tid… Men fra du søker og evt får innvilget via nav så vil du få ditt uavhenging om han betaler eller ikke. Det er nav han vil bli skyldig i såfall :)
 
Back
Topp