Erfaringer med å reise langt i uke 28+?

susu

Andre møte med forumet
Jeg har langt planlagt en tur til hjemlandet mitt (langt før jeg ble gravid), billettene er kjøpt, kofferten er pakket, osv. Men samboer (som ikke blir med på turen) har ekstremt angst for at jeg skal reise, han er livredd for at noe skal skje med meg og barnet (det er hans første barn, mitt nr to). Hele turen tar ca 24 timer, med den lengste flyturen på ~14 timer. Jeg har ikke så mye angst for turen men er selv mer redd for, for eksempel bilulykker der borte osv, men jeg klarer å rasjonalisere meg frem til at det kommer mest sannsynligvis til å gå helt fint, men det klarer ikke han. Vi har snakket om det lenge og nå etter siste samtale er jeg mer og mer fristet til å la det være å reise, men det betyr å gå glipp av en kjempeviktig event i familien der borte i tillegg til jul- og nyttårsfeiring der, noe som jeg ikke har blitt med på i de siste 15 årene jeg har bodd her i Norge. Jeg er ikke sikker på hva spørsmålet mitt er, egentlig, kanskje mest "venting" enn noe annet. Jeg føler at hvis jeg reiser, så blir han helt knust og jeg tror ikke at hadde tilgitt meg om noe hadde skjedd, men hvis jeg ikke reiser så blir eldstemann ekstremt skuffet også, så jeg føler at jeg må ha en "god grunn", evt helse relatert grunn til å være hjemme. Er det noen som har erfaring med noe tilsvarende? Jeg føler ikke at jeg kan gå til familien der borte med dette, fordi de vil selvfølgelig at jeg skal komme og håper for det beste, akkurat som meg.

Beklager filformatet og/eller evt skrivefeil, skriver på mobilen.

Tusen takk ❤️

Nå vet jeg ikke hva hjemlandet ditt er, men.. ulykker og diverse skjer jo her i Norge også. Ikke for det, høres ut som det kan være borti Asia e.l., mtp flytiden (har selv en stemor som akkurat dro hjem en tur, ganske likt mtp fly og reise).
Det er nå også sykehus der, antar jeg.

Sjansen for at noe skjer er jo ganske lav. Det er jo ikke akkurat nært forestående med fødsel. Og ulykker skjer overalt..
Og i uke 28 er ofte prognosen ganske god om baby må forløses.

Men tenker det er verdt å ta til vurdering;
Hvilken helsehjelp kan du få der, spesielt mtp nyfødtintensiv?
Er reiseforsikringen gyldig der under svangerskap? (Noen har klausuler for dette, anbefaler å sjekke opp).
Har du evt råd til helsehjelp om noe skulle skje og det ikke dekkes av forsikringen?
Kan turen taes til neste år med alle sammen, og feire jul og nyttår? Du går glipp av eventet, men om det kan være et innafor kompromiss for ditt eldre barn (som ønsker å dra..?) og samboer (som helst vil du ikke skal dra som gravid)?

Dersom det er i et asiatisk land, så er det også ofte frarådet å reise under svangerskapet pga risiko for zika, malaria, hepatitt E og diverse andre sykdommer; men tenker siden det er hjemlandet ditt, at du sikkert har noe rutiner for å unngå smitte. Du er jo ikke turist heller..

Det er jo til syvende og sist du selv som må foreta den vurderingen. Risiko vs vinning, bare tenkte det var greit å tenke litt gjennom alt. Jeg hadde neppe dratt utenfor Europa selv som gravid, men jeg har jo heller ikke familie utenfor Europa. Det er jo også en faktor. Familie, som man kanskje ikke har sett på lenge. Hvis man tenker på sykdom og ulykker som kan skje, så er det jo heller ikke gitt at alle er der neste gang man kan reise - i alle fall hvis noen begynner komme mot sluttfasen allerede.
Så ja.. risiko vs vinning. Ville undersøkt saken godt først uansett, og tatt en vurdering basert på alle forhold.

Håper du finner ut en løsning du er komfortabel med..!

Back
Topp