Erfaringer med å føde i vann?

Søskendrøm2025

Gift med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
September To Remember 2022
Aprilspirene 2025
Vurderer vannfødsel denne gangen. Søkt ABC i Oslo, og om jeg får plass er jeg sikret føderom med badekar. Det har alltid hjulpet med et varmt bad på mensensmerter for meg, og tenker det er en god smertelindring ved en fødsel også. Klarte meg uten epidural sist, men hadde ikke mulighet til å prøve badekar siden det var fullt på Ullevål så fikk et rom uten badekar. Brukte også 1 time og 15 minutter på å presse sist, så selvfølgelig også litt spent på hvor lett/vanskelig det er å pushe i vann.

Hva er deres erfaring med å føde i vann? Var det vanskelig å presse? Og hvordan var det når jordmor ser mindre av hva som skjer der nede og kan holde igjen i mindre grad? Føltes det skummelt, eller klarte man å stole på seg selv eller at jordmor så nok?

For meg gikk det veldig fint! Fødte andremann i badekar. Veldig flott fødsel, følte det hjalp på smertene. Reflekterte ikke så veldig over ting, var in the moment liksom :hilarious: så har dessverre litt lite å komme med. Men en fin erfaring vertfall :) kunne godt født i vann igjen

Fødte i vann på ABC og følte virkelig det varme vannet hjalp mot smertene i det øyeblikket jeg duppet nedi.

"Pressingen" gikk helt av seg selv. Ungen føyk ut. Jordmor så nok det aller meste da hun stoppet hodet, masserte mellomkjøtt og snittarr fra forrige fødsel (hun nevnte arret) og ellers kontrollerte hele utdrivningen perfekt

Jeg var kun litt engstelig rett før pressriene slo inn og smertene var på det aller høyeste da jeg rett og slett ikke ville mer. Tre rier etterpå var babyen ute

Jeg har født begge i vann og håper inderlig på en tredje fødsel i badekar. Nå har jeg jo ikke prøvd noe annet, men det er fantastisk som smertelindring. Man bli jo mer vektløs og kan liksom flyte rundt der og bare slappe av, fremfor mer kroppsbeherskelse «på land». Det varme vannet lindrer smertene. Jordmor har kanskje ikke like god visuell kontroll, men hun kjenner fremgangen med hendene og passer på farten med hånda. Blir gjerne mindre rifter i badekar. Babyen er gjerne roligere også. Jeg har bare positivt å si om det. Og hvis du klarte uten EDA sist, klarer du badekar nå:love7

Interessant lesning. Har født uten epidural men synes vann høres skummelt ut. Særlig siden det er lite å skikkelig hogge tak i. Jeg krølla meg som en vill meitemark under fødsel, et glatt badekar virker skremmende :p

Jeg fødte mellomste i vann. Jeg oppdaget riesmerter i lårene som gjorde at beina liksom ikke virka til å stå på kne eller noe sånn, så jeg lå på rygg og hang etter armene til mannen som sto bak meg på gulvet.

Det funket fint det, men jeg burde kanskje skjønt det allerede da. Varme er smertelindrende for meg. Og det roer fakrisk riene ned, for mye. Jeg måtte stimulere riene for å holde det oppe.

Eller kanskje jeg skulle skjønte det da den varme kluten jm la mot underlivet mitt da jeg fødte eldstemann på land. Da mistet jeg liksom pressetrangen. På 10 cm og med ungen på vei ut...

Jeg skulle føde nr tre i vann også men hadde en tur ut av karet for å få fart på riene, og da kom hun likegodt.

Varme er veldig effektivt for meg mot smerter. Og morvirker rier, litt vel effektivt.

Fødte ene i badekar på ABC. Pressingen gikk fint, fikk ingen rifter. Klarte å slappe av mellom riene. Det var deilig å være i vannet.

prøvde badekar med neste fødsel, men det ble før varmt og fikk blodtrykksfall, så måtte ut. viktig med god lufting. Det var et annet større og dypere kar enn på abc, og det ble rett og slett alt for varmt. Karet på abc var perfekt,

Lykke til med fødsel :-)

Har født de to første i vann, én på sykehuset og én hjemme på mitt bittelille bad. Sistemann ble jeg igangsatt med, og måtte derfor ha registrering på magen, så ble ikke vannfødsel der. Men jeg kan varmt anbefale vannfødsel. Jeg har styrtfødsler, så første fødselen var ikke meningen at skulle bli vannfødsel. Når jeg hadde 6 cm åpning ville de ha meg i badekaret som smertelindring, men idet jeg var kommet oppi så startet pressriene (tok 8 minutter fra 6 til 10 cm åpning), og siden jeg var førstegangsfødende så ville de ha meg opp igjen. Men jeg nektet å reise meg med pressrier, så da kalte de ikk ekstra personale og lot meg presse i 17 minutter før hun kom. Jordmor satt ved siden av og hadde god kontroll. Jeg satt i badekaret til de tok vannet utav og morkaken ble 'født'.
Andre fødselen var planlagt hjemmefødsel, men jeg skulle ikke føde i vann da heller etter planen. Men da jeg kjente trykketrang så følte jeg meg ikke komfortabel med å "føde på land". Så jeg gikk oppi det lille badekaret hjemme, hadde jordmor ved siden av og fikk ta imot gutten selv, i badekaret. Det er et par ting en må være obs på når en føder i vann, og det er blant annet å IKKE reise seg opp fra vannet når hodet er på vei ut, for så å sette seg ned igjen, da kan du risikere at barnet trekker vann inn i lungene. Med mine to første lot siste pressrien vente på seg når hodet var kommet ut, så de måtte kile meg på magen for å stimulere. Men barnet trekker ikke pusten før hen blir utsatt for lufta, heldigvis:rolleyes: to små pynteting med første barnet, ingen rift med andre barnet.
Siste fødselen kunne jeg som sagt ikke føde i vann. For min del føltes det ukjent og unaturlig ut når pressriene kom, å ikke være i vann, men det var mange faktorer inni bildet som gjorde siste fødselen spesielt tung mentalt.

Jeg syns absolutt badekar var bedre enn senga! Jeg hadde 6-8 cm åpning når jeg fikk komme oppi. Vannet hjalp kjempegodt på smertene og jeg fikk slappet av mellom riene på en helt annen måte. Sto på kne og holdt fast i kanten når riene kom, og satt meg tilbake mellom dem. Hadde en kjempeprogresjon i fødselen i det jeg kom i vannet. Allerede på andre ri gikk vannet, og etter to rier til, fikk jeg pressrier. Fire pressrier og hun var ute. Fødte stående i badekaret.

Back
Topp