Erfaringer fra time hos jordmor?

Kattedamen83

Flørter med forumet
Jeg har ikke vært hos jordmor enda, og finner ikke så mye informasjon om hva man gjør der annet enn å prate. Jeg er fortsatt veldig nervøs for om det går fint med den lille, og det er fire uker til UL, så jeg lurer på om jordmor f.eks. sjekker om det er hjerteslag når man er der?

Kommer ann på hvilken uke du er i. Jordmor lette ikke etter hjerteslag før uke 12, men i uke 13+6 fant vi hjerte. Virker som det varierer veldig fra jordmor til jordmor når de ønsker å prøve.

Jeg har vært i uke 6 og 12 så langt, er mest bare samtale ja, de sjekker også urin, og kanskje blodtrykk og vekt. Virker som det varierer når de begynner å høre på hjertelyd, jeg håpet jo på det sist, men satser på at det endelig skjer når jeg skal igjen om ei uke (16+6), også begynner de vel kanskje å måle magen da?

Jeg har vært i uke 6 og 12 så langt, er mest bare samtale ja, de sjekker også urin, og kanskje blodtrykk og vekt. Virker som det varierer når de begynner å høre på hjertelyd, jeg håpet jo på det sist, men satser på at det endelig skjer når jeg skal igjen om ei uke (16+6), også begynner de vel kanskje å måle magen da?
Sniker
De begynner ikke å måle magen før uke 24 :happy:

Hadde min første time hos jordmor på mandag var da 16+3. hun sjekket urin og fylte ut helsekort siden jeg ikke hadde fått dette enda. Hun ordnet også så jeg kunne få tatt alt av blodprøver som skulle vært tatt.
Hun ville ha meg tilbake allerede om 3 uker siden hele timen gikk med til helsekort og tbg som skulle vært gjort. Fikk tilbud om å lytte med takket nei til det jeg.
Fikk inntrykk av at hun var veldig opptatt av følelser og det psykiske fremfor alt det fysiske.

Jeg er 15+3 nå, og vil være 16+0 ved første besøk hos jordmor. Har vært to ganger hos fastlege, en gang på privat TUL (henvist av lege for å finne ut hvor langt jeg var på vei) og på TUL + NIPT på sykehuset. Håper det er en jordmor som hører etter hjerteslag.

Aldri vært til jordmor før uke 28.
hun sjekket hjertelyden ved hver time hvertfall, usikker på hvor tidlig de begynner med det da..
Sjekker også det «vanlige» som urin og blodtrykk.

Jeg var hos jordmor allerede i uke 6, men så er jeg veldig engstelig for alt som har å gjøre med graviditet, fødsel, og tiden etter. Dette er baby 2.
Sjekker urin, måler blodtrykk og veies hver gang. Fra uke 12 brukte hun doppler (jeg hat veldig sterkt kontrollbehov) så det har blitt rutine for meg at det gjøres fast.

Blodprøver gjør hun ikke, så de gjorde jeg hos legen i uke 12 (er i dag 15+3).

Har oppfølging igjrn hos jordmor om 2 uker. Veldig takknemlig for at hyppighet kan tilpasses etter hvert individ (i alle fall hos hun jeg går til, vet ikke hvor ofte som er «vanlig»).

Jeg skal ta UL hos jordmor på Ullevål 10. november, er da i uke 19.. og så har jeg fått time hos jordmor på helsestasjonen den 24. november, og der vet jeg ikke helt hva planen er.. da er jeg vel i uke 21:)

Oppdatering: fikk ei veldig trivelig jordmor som spurte om vi ville høre hvordan det stod til i magehuset før vi rakk å spørre! Hun fant den lille umiddelbart og vi hørte sterke, fine hjerteslag og masse aktivitet. :Heartbigred

Jeg fikk ikke høre hjerteslag nå på fredag (16+6), fikk beskjed om at det var for tidlig. Men fikk ny time til uke 20, og da sa hun vi skal, pluss begynne å måle magen

Jeg fikk ikke høre hjerteslag nå på fredag (16+6), fikk beskjed om at det var for tidlig. Men fikk ny time til uke 20, og da sa hun vi skal, pluss begynne å måle magen
Skal innom jordmor på onsdag er da 14+4-5 skal innom kun for å høre hjertelyden på de små.. ❤️❤️ hun lyttet ikke før uke 14 fikk jeg beskjed om..

Jeg var 16+0 da jeg var, men forstod at det ikke er en selvfølge at man får høre så tidlig. Hun sa til meg at vi skal måle magen neste gang, da er jeg 23+6. Leste nettopp en artikkel om dette, at før målte de fra start, men at det har ingenting for seg så nå begynner de å måle rundt uke 20.

Vært hos jordmor to ganger nå.
Første gangen var uke 7. Da fylte vi ut helsekortet, målte blodtrykk og urin, snakket masse og fikk vite når de ulike kontrollene var.
Andre gangen, i dag. (Uke 15) Snakket om blodprøvene jeg tok i uke 12, målte blodtrykk og urin, snakket litt om generelle ting/spørsmål og fikk høre hjerteslag :Heartbigred Men hun var veldig tydelig på at det er ikke sikkert vi hører den, men det gjorde vi!

Back
Topp