Sånn er det gjerne!
Jeg hadde sjukelig lyst på bløte oster under svangerskapet. Jeg har ikke spist det i det hele tatt etter fødsel
Generelt.. dette var min nr4, og jeg merker så utrolig godt hvordan stemmen til jordmødrene endrer seg på telefonen når man nevner det. Altså, når man ringer til føden fordi man er bekymret eller tenker man er i fødsel; så spør de **alltid** om det er første barnet. Og jeg merker veldig forskjell på stemmen deres før dem spør, og etter, når jeg har svart "nei, du, dette er nr4". Vil bare nevne at du ikke må la deg selv bli nedprioritert/kimset med fordi du er førstegangsfødende. Om du er bekymret for babyen i magen, så skal du inn. 99% av gangene er det jo ingenting, men du skal ikke gå rundt og være bekymret.. så det så
Ellers, så kan jeg absolutt anbefale kursing i hypnobirthing! Jeg tok ingen kurs med nr1&2, men gikk gjennom kurset til "positiv fødsel" før nr3, og hadde veldig god utbytte av det; til tross for at jeg da hadde født to ganger før. (Finnes flere kurs både på norsk og engelsk på temaet, mener jeg, men har selv bare erfaring med positiv fødsel).
Vil også bare slenge inn at du kan gjerne sjekke ut hypopressiv trening. Kurset er ganske dyrt, så ikke sikkert det er aktuelt; men det kan hjelpe både for å redusere plager etter fødsel. Liksom, du kan jo sjekke det ut, sånn at det ligger i bakhodet om du evt skulle få bruk for det.
Også, om du begynner å kjenne på plager i bekkenet tidlig i svangerskapet, så gå til behandling tidlig. Det blir ikke noe bedre, og ikke vent til du ikke blir gangfør - det er så kjedelig
Av personlig erfaring så har ikke fysioterapeuter vært til noe hjelp under svangerskap; i alle fall ikke når det allerede er vondt, men var selv til en Osteopat med god erfaring!
Men kiropraktor er også et godt alternativ. Evt tror jeg både manuellterapeut eller naprapat kan hjelpe. Man må nesten finne ut selv hva som funker; men kan være lurt å prøve ulike behandlere om den ene ikke funker.
hehe... Var kanskje ikke så veldig konkrete tips her..
oh, en annen ting; ikke alt man får reklame for på fb-feeden sin er ting du faktisk trenger.. Og butikkene er åpne etter at babyen kommer også; så mye kan godt vente til babyen faktisk trenger det. Noen ganger oppdager man fort at man ikke hadde bruk for det likevel; og det er så dumt å bruke flere tusen kroner på ting som "ser så lurt ut!", også blir det ikke brukt.. Kjøp inn det du trenger til en baby opp til en måned, så kan resten kjøpes etterhvert
(nevner det bare fordi det er fort gjort å få panikk for at tripptrapp stolen ikke er bestilt enda, når man er på tampen av svangerskapet.. også får man ikke brukt den før ungen er nesten halvåret, f.eks).
Ikke så mye konkret, sånn sett. Men veldig mye må du jo finne ut selv, learn by doing.