Erfaringer fra forrige fødsel

batMam

Glad i forumet
Junilykke2018
Hvilke erfaringer tar du med deg fra forrige fødsel? (Selv om ingen fødsler er like da... ;)

At en fødsel ikke kan planlegges!
Stol på kroppen din, den vet hva den gjør.
Smerten er midlertidig, gaven du får er for alltid

At man skal stole på seg selv, vedr ønsker og tanker, men være åpen for justeringer fra jordmødrene :)
Ikke les og sluk alt av info du finner på nett eller det de rundt deg forteller i beste mening. Det kan være det som var best for dem, men kan være fatalt for deg. Stol på deg selv! :)

Fødebagen kan jeg minimere drastisk...Hahaha... :p
Jeg hadde så vondt og var så kvalm at jeg klarte ikke å snakke.... Klarte bare å kommunisere via øyekontakt, veldig merkelig.. Jeg mistet også hørselen og fikk synsbedrag; alle var "borte", og jeg så det berømte lyset... Like plutselig var alt normalt igjen.. :whacky011

Husker at jeg tenkte på riene som bølger som dro, og den skulle aldri komme tilbake, og at jeg måtte slappe av i hendene og la kroppen jobbe selv, foruten i pressriene. :hello
Og jeg vil ha klyster denne gangen også..
Belage meg på minifødsel av morkaka, samt og bli sydd x ant sting.. :signs003

Denne gangen håper jeg å komme litt tidligere inn på en fødestue. Måtte vente pga manglende kapasitet? Allerede 6cm åpning da jeg fikk komme inn. Ønsker også epidural tidligere, for den var himmelsk. Jeg skal også undersøke hvordan man presser riktig på forhånd, for hadde ei jordmor som forvirra meg. Kjente ikke pressetrangen pga epiduralen, så greit å være forberedt. Vet også hvilken stilling som funker best for meg :)

Grøsser bare av å tenke på en forestående fødsel. Skal prøve å ikke få panikk ihvertfall . Fokusere på indre motivasjon og lære meg hvordan jeg skal håndtere smertene på en bedre måte.

Puste og indre motivasjon syntes jeg også hjalp. Jeg så på disse fødeprogrammene på NRK og fikk mange gode tips!
Var ikkje meininga å skremme med mine opplevelser, men det ble en tankevekker for meg.. Jeg hadde tidligere på dagen snakket med ei venninne om kreft og død, det gjorde nok mer inntrykk i underbevisstheten enn jeg trodde, er følsom jeg da. Men mental trening, motivasjon og fokus på at kroppen selv driver den lille ut tror jeg er viktig..
Litt tidlig å snakke om fødsel enda ja... Er jo mange minner som kommer igjen nå når jeg er gravid igjen:p

Jeg skal ikke ha med like mye i fødebagen, skal ikke planlegge hvordan jeg skal føde, ikke reise inn før det har tatt seg opp skikkelig, epidural SKAL jeg ha om det er tid til det denne gangen også

Fødebagen kan jeg minimere drastisk...Hahaha... :p
Jeg hadde så vondt og var så kvalm at jeg klarte ikke å snakke.... Klarte bare å kommunisere via øyekontakt, veldig merkelig.. Jeg mistet også hørselen og fikk synsbedrag; alle var "borte", og jeg så det berømte lyset... Like plutselig var alt normalt igjen.. :whacky011

Husker at jeg tenkte på riene som bølger som dro, og den skulle aldri komme tilbake, og at jeg måtte slappe av i hendene og la kroppen jobbe selv, foruten i pressriene. :hello
Og jeg vil ha klyster denne gangen også..
Belage meg på minifødsel av morkaka, samt og bli sydd x ant sting.. :signs003

Hahaha slutten der var ikke jeg heller helt klar for sist [emoji23]

Jeg må finne en puste teknikk som fungerer for meg under riene. Jeg skal stå mye mer og kreve at de følger med på pulsen til den lille oftere. Få gjerne enn sånn dings på hodet til den lille. Ellers vil jeg ha en tilstedeværende jordmor som kommuniserer med meg som holder meg gående.

Jeg skal være klarere på hva jeg vil, føler og kjenner. Hadde litt problemer med å få ut ordene sist. Smertene overmanna meg og jeg hylte mer enn pressa. Så nå må det øves på pust og press :D

Ønsker KS!
Får jeg ikke dette, blir det krise..

Men ikke ha for mange planer/forventninger. Epidural var noe dritt, alt ble værre x veldig mye:hungover:

Ver heime lengst mulig, ulidelig kjedelig på sjukehus!

For meg er det omvendt - dra så tidlig som mulig :p men jeg hadde styrtfødsel og de sier at neste gjerne kommer fortere så vil helst ikke føde i taxi :D

Ellers så handler det mest om hva jeg pakker i bagen av klær og ting til meg selv og lille.

Back
Topp