Erfaringer fastlege vs jordmor?

bluemoon

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2022
Hei alle! For litt siden var jeg på min første svangerskapskontroll som vi hadde satt opp med jordmor på helsestasjonen i bydelen. Av forskjellige grunner hadde jeg en ikke så god opplevelse av denne samtalen, og nå har jeg funnet ut at hvis jeg vil, så kan jeg bytte jordmor, ELLER få all oppfølging hos fastlegen. Hvis jeg først skal bytte vil jeg helst unngå å måtte møte på nåværende jordmor på helsestasjonen i det hele tatt, så da blir det eventuelt å gå til fastlegen. Er det noen som har erfaringer med å få oppfølging der? Jeg vet det er høyt trykk der jeg har fastlege, så er litt redd for å ikke få så tett oppfølging som jeg ønsker. Til referanse så bestilte jeg feks time i tidlig februar da jeg fant ut at jeg var gravid, oppga dette som årsak til timebestilling, og fikk ikke time før 30. mars (i dag)..... Som jeg syns er en litt absurd lang ventetid når man er gravid og vil sjekke ting og ta blodprøver for å vite at alt er som det skal.
Uansett, del gjerne erfaringer! Også hvis noen har byttet jordmor på samme helsestasjon og om det evt var en grei og smertefri opplevelse.
 
Første svangerskap: gikk kun til fastlege i starten, så senere utover varierte jeg mellom fastlege og jordmor.

andre svangerskap: kun jordmor.

dette svangerskapet: skal kun bruke jordmor.

er kjempe fornøyd med jordmora vi har, har bedt om å få samme som sist svangerskap for fikk så god kjemi med hun og hun tok meg på alvor hele veien.

jeg tenker at om du har god kjemi med fastlegen din så er det ingen grunn til å velge bort h*n, og det skal være fullt mulig å få god nok oppfølging selv om timelistene demmers virker travle :)
 
Hei alle! For litt siden var jeg på min første svangerskapskontroll som vi hadde satt opp med jordmor på helsestasjonen i bydelen. Av forskjellige grunner hadde jeg en ikke så god opplevelse av denne samtalen, og nå har jeg funnet ut at hvis jeg vil, så kan jeg bytte jordmor, ELLER få all oppfølging hos fastlegen. Hvis jeg først skal bytte vil jeg helst unngå å måtte møte på nåværende jordmor på helsestasjonen i det hele tatt, så da blir det eventuelt å gå til fastlegen. Er det noen som har erfaringer med å få oppfølging der? Jeg vet det er høyt trykk der jeg har fastlege, så er litt redd for å ikke få så tett oppfølging som jeg ønsker. Til referanse så bestilte jeg feks time i tidlig februar da jeg fant ut at jeg var gravid, oppga dette som årsak til timebestilling, og fikk ikke time før 30. mars (i dag)..... Som jeg syns er en litt absurd lang ventetid når man er gravid og vil sjekke ting og ta blodprøver for å vite at alt er som det skal.
Uansett, del gjerne erfaringer! Også hvis noen har byttet jordmor på samme helsestasjon og om det evt var en grei og smertefri opplevelse.
Kan det være at legekontoret trodde du ønsket time til første kontroll i det "standardiserte" svangerskapskontrollopplegget? Og derfor satte deg opp på time den uken i svangerskapet de gjerne har satt opp som standard? Vet at legekontoret hos oss pleier å anbefale første kontroll mellom uke 10-12. Jordmødrene her, derimot, ønsker at man tar kontakt med dem så tidlig som mulig, og gjerne kommer til første kontroll i uke 6 allerede.

Ellers mener jeg å huske at du har krav på time hos fastlegen innen 5 virkedager.
 
Hei alle! For litt siden var jeg på min første svangerskapskontroll som vi hadde satt opp med jordmor på helsestasjonen i bydelen. Av forskjellige grunner hadde jeg en ikke så god opplevelse av denne samtalen, og nå har jeg funnet ut at hvis jeg vil, så kan jeg bytte jordmor, ELLER få all oppfølging hos fastlegen. Hvis jeg først skal bytte vil jeg helst unngå å måtte møte på nåværende jordmor på helsestasjonen i det hele tatt, så da blir det eventuelt å gå til fastlegen. Er det noen som har erfaringer med å få oppfølging der? Jeg vet det er høyt trykk der jeg har fastlege, så er litt redd for å ikke få så tett oppfølging som jeg ønsker. Til referanse så bestilte jeg feks time i tidlig februar da jeg fant ut at jeg var gravid, oppga dette som årsak til timebestilling, og fikk ikke time før 30. mars (i dag)..... Som jeg syns er en litt absurd lang ventetid når man er gravid og vil sjekke ting og ta blodprøver for å vite at alt er som det skal.
Uansett, del gjerne erfaringer! Også hvis noen har byttet jordmor på samme helsestasjon og om det evt var en grei og smertefri opplevelse.


Hei,
Så synd du hadde en dårlig erfaring med jordmor❤️. Jeg tenker umiddelbart på flere ting. Når det gjelder fødsel og det psykiske i en graviditet er jordmor virkelig nummer 1. Det finnes noen dyktige fastleger, men jordmor har virkelig spesialkompetanse. Jeg ville ikke valgt bort muligheten til den oppfølgingen.

Når du ringer helsestasjonen, så kommer du til resepsjonen og ber bare om å bytte til en ny jordmor. Vet du, hos oss så sier jordmor på første time at den gravide og jordmor skal ha god kjemi, og dersom jeg som gravid ønsker å bytte jordmor vil hun ikke ta det ille opp.
Dessuten ville jeg ikke gått bare til fastlegen fordi du vil unngå jordmor. For det er det ikke sikkert du får til. Du skal jo med den nyfødte til helsestajsonen mange ganger de første 2 årene til helsesykepleier og det er på samme sted som jordmoren jobber.
Dersom du blir stressa av å plutselig skulle få jordmoren du ikke liker ved en time pga feks sykdom, så kan du bare før hver kontroll ringe til helsestajsonen og sjekke at du får riktig jordmor.
Og husk at jordmor er der på jobb da. Hun har massevis av gravide innom hver uke, og går nok ikke og kverner over èn time eller at en gravid velger å bytte. Jeg mener, den kontrollen du fikk en dårlig opplevelse av sitter igjen hos deg - hun har sannsynligvis glemt det allerede.
Jeg har forresten bytta. Det var bare å ringe og høre :) resepsjonen går ikke og sladrer eller snakker om det etterpå.

Jeg evt forresten ikke hvor langt på vei du er, men normalt at første kontroll er ca rundt uke 12+0, nye retningslinjer om at blodprøvene tas først da, selv om det står mellom uke 8-12 på helsenorge. Og Moen legekontor bryr seg ikke og setter opp time før. Men ved mindre det har vært noe spesielt jeg har behøvd time for, altså ikke bare vanlig første svangerskapskontroll, så har jeg ikke fått time før 12+0’hos lege. Som sagt - legekontor ofte (ikke alltid) mer opptatt av prøver og målinger av mage/baby/blodtrykk - jordmor oftere flink til å se hele aspektet og tid til å snakke og den gravides psyke også.
 
Hadde hos fastlege sist, hele svangerskapet. Følte meg mer komfortabel der enn hos jordmor:happy:
 
Hei!

jeg har variert litt mellom fastlege og jordmor. Ut i fra det som har passet. Har alltid første time til fastlegen, og så vært hos jordmor etterpå. Har en grei tone med fastlegen så har hendt seg jeg har tatt kontrollen der om jeg likevel er der.

Av jordmødre har jeg aldri byttet jordmor men det det har hendt seg at jeg har hatt forskjellige. Ved ferieavvikling og lignende. Når jeg har vært på helsestasjonen så har jeg kun møt den jordmoren jeg skal på time hos, så i mitt tilfelle ville det ikle vært noe problem å bytte jordmor heller.

husk at du kan helt fint bytte jordmor, de skal være profesjonelle og de vet jo at kjemi er viktig i en slik situasjon :happy:
 
Jeg skal på første kontroll hos fastlege nå på mandag. Har aldri vært hos den legen før, og han er kun vikar. Såå jeg får vurdere om jeg ønsker å gå til han videre. Tror nok at jeg hovedsklig går til helsestasjonen. Noen ting må man vel til lege for uansett? Eller?
 
Sniker.
Med nr 1, mest til jordmor, men var innom fastlegen på enkelte kontroller der man måtte det. Hadde ekstra oppfølging hos jordmor pga alder.

Med nr 2 ønsket jeg samme jordmor og fikk det, var ikke like ofte da. + fastlege her og der.

Når vi skulle ha nr 3 hadde vi bytta kommune og da fikk jeg ikke ha samme jordmor, så holdt meg til kun fastlegen. Hadde ikke samme behovet for oppfølging denne gangen og kjenner legen min godt(hatt samme lege hele livet) Det blir jo ikke like mye koseprat som hos jordmor, men helt ok for min del da.

Når det forhåpentligvis klaffer med nr 4 snart så vil jeg ha begge deler. Ikke for noen spesiell grunn, men det er mer koselig med jordmor!
 
Jeg synes jordmortjenesten er et fantastisk tilbud og det er de som har spisskompetanse på svangerskap, fødsel og barsel så jeg håper så mange som mulig kan benytte seg av dette for å virkelig benytte oss av denne ressursen som kommunehelsetjenesten tilbyr. Fastlegen er fin å ha når man evt får div. medisinske plager før og etter fødsel. I min kommune er første kontroll hos fastlege og så kan man ta de videre kontrollene hos jordmor (eller fastlege om man ønsker), veldig fint å møte legen i ny og ne og da men jordmora er spesialutdannet på nettopp graviditet pluss at de har en smule bedre tid både til å sette deg opp på time og til å prate med deg og se deg inn i øya.
 
Jeg skal på første kontroll hos fastlege nå på mandag. Har aldri vært hos den legen før, og han er kun vikar. Såå jeg får vurdere om jeg ønsker å gå til han videre. Tror nok at jeg hovedsklig går til helsestasjonen. Noen ting må man vel til lege for uansett? Eller?
Jeg slipper faktisk lege denne gangen. Får alt annet enn sykemelding hos jordmor. :)
 
Tusen takk for svar, alle sammen :)

Jeg ser så klart verdien av den spesialkompetansen som en jordmor har – men hvis jeg ikke føler meg trygg og ivaretatt hos jordmor, så er man jo på en måte like langt, og da er ikke den spesialkompetansen like mye verdt for meg. Det jeg lurer på er dersom jeg bytter jordmor på samme helsestasjon, om de tingene nåværende jordmor har skrevet i min journal vil "forfølge meg"? Skulle gjerne gått mer i detalj for å forklart situasjonen bedre men tror det er noe jeg holder til evt lukket forum. Lurer vel egentlig på om jeg kan be henne fjerne visse ting hun har skrevet i journalen og hvor mye "makt" jeg har i den situasjonen... Det er altså et tilfelle av at hun har fått informasjon fra meg som jeg føler hun har feiltolket og skrevet ned i journalen på en måte som stiller meg i veldig dårlig lys, noe som stresser meg enormt.


Kan det være at legekontoret trodde du ønsket time til første kontroll i det "standardiserte" svangerskapskontrollopplegget? Og derfor satte deg opp på time den uken i svangerskapet de gjerne har satt opp som standard? Vet at legekontoret hos oss pleier å anbefale første kontroll mellom uke 10-12. Jordmødrene her, derimot, ønsker at man tar kontakt med dem så tidlig som mulig, og gjerne kommer til første kontroll i uke 6 allerede.

Ellers mener jeg å huske at du har krav på time hos fastlegen innen 5 virkedager.

Dette var et godt poeng som jeg ikke hadde tenkt på! Det kan faktisk godt være at det var det de trodde, at det var første vanlige kontroll jeg ville sette opp. Da gir det jo mening at jeg fikk time så sent.
 
Tusen takk for svar, alle sammen :)

Jeg ser så klart verdien av den spesialkompetansen som en jordmor har – men hvis jeg ikke føler meg trygg og ivaretatt hos jordmor, så er man jo på en måte like langt, og da er ikke den spesialkompetansen like mye verdt for meg. Det jeg lurer på er dersom jeg bytter jordmor på samme helsestasjon, om de tingene nåværende jordmor har skrevet i min journal vil "forfølge meg"? Skulle gjerne gått mer i detalj for å forklart situasjonen bedre men tror det er noe jeg holder til evt lukket forum. Lurer vel egentlig på om jeg kan be henne fjerne visse ting hun har skrevet i journalen og hvor mye "makt" jeg har i den situasjonen... Det er altså et tilfelle av at hun har fått informasjon fra meg som jeg føler hun har feiltolket og skrevet ned i journalen på en måte som stiller meg i veldig dårlig lys, noe som stresser meg enormt.




Dette var et godt poeng som jeg ikke hadde tenkt på! Det kan faktisk godt være at det var det de trodde, at det var første vanlige kontroll jeg ville sette opp. Da gir det jo mening at jeg fikk time så sent.

Tror ikke en ny jordmor vil legge for mye vekt på hva en annen har sagt. Så du konkret at hun skrev i journalen din? Og isåfall får du bare være ærlig på at du opplever at den forrige jordmoren har dømt deg feilaktig.
Hos oss har de ikke tid til å lese journal mellom timene faktisk :p
 
Tror ikke en ny jordmor vil legge for mye vekt på hva en annen har sagt. Så du konkret at hun skrev i journalen din? Og isåfall får du bare være ærlig på at du opplever at den forrige jordmoren har dømt deg feilaktig.
Hos oss har de ikke tid til å lese journal mellom timene faktisk :p

Hun var veldig vag og jeg vet ikke om jeg forstod henne 100%, men hun satt og overveide om hun skulle notere disse opplysningene om meg i en journal som fødestedet vil ha tilgang til – så vidt jeg kunne forstå det... Hun hadde også diskutert opplysningene med lederen sin. Huff det var en skikkelig ekkel opplevelse og jeg merker nesten at jeg blir litt "paranoid" fordi jeg ikke vet hvor informasjonen går, hvem som har tilgang til den, hvordan den blir tolket etc.
 
Hun var veldig vag og jeg vet ikke om jeg forstod henne 100%, men hun satt og overveide om hun skulle notere disse opplysningene om meg i en journal som fødestedet vil ha tilgang til – så vidt jeg kunne forstå det... Hun hadde også diskutert opplysningene med lederen sin. Huff det var en skikkelig ekkel opplevelse og jeg merker nesten at jeg blir litt "paranoid" fordi jeg ikke vet hvor informasjonen går, hvem som har tilgang til den, hvordan den blir tolket etc.

Huffda, du har rett til innsyn i din egen journal og det er ikke vanlig å lage notat til fødested før etter oul og da i samråd med jordmor. Høres best ut å få en ny jordmor og være ærlig på den opplevelsen du hadde og at det var veldig ubehagelig ❤️
 
Huffda, du har rett til innsyn i din egen journal og det er ikke vanlig å lage notat til fødested før etter oul og da i samråd med jordmor. Høres best ut å få en ny jordmor og være ærlig på den opplevelsen du hadde og at det var veldig ubehagelig ❤️

Takk! :Heartpink Jeg ringte helsestasjonen nå og sa jeg ville bytte jordmor, prøver det først, og så spurte jeg også om journalen og sa jeg ville vite mer om det og evt at det er visse ting jeg ikke vil at skal stå der. Hun jeg snakket med sa hun skulle be lederen der ringe meg, så får bare se hvordan det går...
 
Hun var veldig vag og jeg vet ikke om jeg forstod henne 100%, men hun satt og overveide om hun skulle notere disse opplysningene om meg i en journal som fødestedet vil ha tilgang til – så vidt jeg kunne forstå det... Hun hadde også diskutert opplysningene med lederen sin. Huff det var en skikkelig ekkel opplevelse og jeg merker nesten at jeg blir litt "paranoid" fordi jeg ikke vet hvor informasjonen går, hvem som har tilgang til den, hvordan den blir tolket etc.
Hos oss må man signere en erklæring om samtykke til informasjonsdeling, uten den kan ikke jordmor dele noe.
 
Hos oss må man signere en erklæring om samtykke til informasjonsdeling, uten den kan ikke jordmor dele noe.

Ja, det gir jo 100% mening og at man selv skal ha kontroll over innholdet i all informasjonen. Jeg snakket med lederen på helsestasjonen og hun fjernet da denne infoen fra journalen min sånn at det ikke vil "farge" møtet med neste jordmor. Så det er fint. Nå ser jeg imidlertid at forrige jordmor skrev det på helsekortet mitt også... Så må finne ut hvordan jeg går fram for å evt få et nytt helsekort antar jeg...
 
Ja, det gir jo 100% mening og at man selv skal ha kontroll over innholdet i all informasjonen. Jeg snakket med lederen på helsestasjonen og hun fjernet da denne infoen fra journalen min sånn at det ikke vil "farge" møtet med neste jordmor. Så det er fint. Nå ser jeg imidlertid at forrige jordmor skrev det på helsekortet mitt også... Så må finne ut hvordan jeg går fram for å evt få et nytt helsekort antar jeg...
Print ut ett og fyll det inn selv?
 
Back
Topp