Erfaringer etter SA? Kort lutealfase?

Phis

Gift med forumet
Februarlykke 2022❄️
Junibollene 2023
Bakgrunnsinfo:

Er 31 år og har gått på p-pillen i 15 år frem til august i år

- Siste pille 30.08.20 og hadde bortfallsblødning som vanlig 03.-06.09.20
- Første 'ordinære/pillefrie' menstruasjon 30.09-4.10(27 dager etter bortfallsblødningen)
- Neste menstruasjon ville da sannynligvis ha kommet 27-28 dager etter den forrige, altså rundt 26.-27.10, men det gjorde den ikke.
- Negativ test 28.10 og positiv test 30.10(1-2 uker, CB Digital)
- SA 03.11(bekreftet med blodprøve x2 hos legen) Blødde lite og ingen smerter. Varighet 4-5 dager

Ultralyd 19.11(en dårlig gyn og opplevelse fra start til slutt derav volvat noen dager senere)
- Resultat: alt var kommet ut og der var ingen tegn til eggløsning eller noe inni eggstokker og det eneste gyn påpekte var at ‘hinnen var litt tynn’

Ultralyd hos volvat 5 dager senere, 24.11
- Resultat: masse follikler inni venstre eggstokk og en stor cyste inni høyre. Hinnen så fin ut og han sa at om vi ventet en menstruasjon var det gode sjanser neste runde og hinnen var fin.

Så over til hovedsaken: fikk menstruasjon/blødning bare 5 dager etter den ultralyden 29.11-3.12. Dette var en kraftig blødning, men varte bare i noen dager og opplevdes således noe annerledes enn det eg er vant med.

Kan man få menstruasjon så raskt etter eggløsning? Kan det ha vært noe annet? Vet jo at ikke EL var tidligere da ultralyd ikke viste noe som helst den 19.11(ca to uker før blødningen kom). Er det syklusen som tuller? Jeg har jo nå lagt all min eggløsningskalkulering etter denne blødningen, men er redd for at syklusen er på tulletur.

Har kjent på korsryggsmerter en ukes tid og i går kjente jeg stikning i nedre del av magen og følte meg litt sånn som når jeg mistet sist(ikke helt som meg selv og sykt gråtlabil). Dette har vedvart i dag. Har ellers også kjent på kvalme siden i går, men mulig det er psykisk. Tok forøvrig en test midt på dagen 14.12 som var negativ. Ikm er utifra den forrige blødningen ca 27.12 så er sånn sett litt tidlig med mensmurring allerede no. Tidlig med graviditetstest også sånn sett.

Ser jo no at dette ble veeeldig langt og at eg ikke helt vet hva eg spør om, men kjente det var godt å lufte hodet og høre om andre har lignende erfaringer.

Takk:)
 
Ved min forrige SA hadde jeg en lutealfase på 10 dager mot vanlige 13 dager. Jeg mistenker at egget aldri slapp den gangen, at det var en såkalt anovulatorisk syklus. De påfølgende syklusene var helt som normalt, med vanlig lengde på både folikkelfase og lutealfase.

Jeg var på ul da jeg mistet og da kunne gyn se store folikler på eggstokkene, og han mente at EL ikke var langt unna.
 
Tusen takk for svar:)
 
Jeg hadde en utskrapning i juni og etter det har lutealfasen vært på maks 10 dager. Jeg vet jeg har hatt eggløsning fordi vi har sett det på ultralyd, i tillegg har jeg vært gravid etter det og mistet igjen. Denne syklusen prøvde jeg progesteron og endelig er lutealfasen 14 dager igjen :) Det er normalt å oppleve kort lutealfase for en periode etter man mister, men progesterontilskudd fungerer fint hvis det tar litt tid før det normaliserer seg :)
 
Jeg hadde en utskrapning i juni og etter det har lutealfasen vært på maks 10 dager. Jeg vet jeg har hatt eggløsning fordi vi har sett det på ultralyd, i tillegg har jeg vært gravid etter det og mistet igjen. Denne syklusen prøvde jeg progesteron og endelig er lutealfasen 14 dager igjen :) Det er normalt å oppleve kort lutealfase for en periode etter man mister, men progesterontilskudd fungerer fint hvis det tar litt tid før det normaliserer seg :)

Takk for svar:))
 
jeg har hatt kort lutealfase helt siden jeg fikk mensen tilbake etter fødsel (fødte novmeber 2018) etter en SA i høst ble den enda kortere og jeg var nede i 8 dager... Nå har jeg fått progrestronstøtte og håper dette hjelper
 
Back
Topp