Erfaringer bæresele/-sjal

CT-Bamsemor

Glad i forumet
Snøkrystallene2021❄️
I vrimmelen av bæreseler og bæresjal er det ikke så lett å bli klok.
Det er vel store individuelle forskjeller på bakgrunn av ikke minst kropp, men jeg spør likevel:

Hvilken modell foretrekker du og hvorfor?
 
I vrimmelen av bæreseler og bæresjal er det ikke så lett å bli klok.
Det er vel store individuelle forskjeller på bakgrunn av ikke minst kropp, men jeg spør likevel:

Hvilken modell foretrekker du og hvorfor?

Hvor stor baby skal du ha det til?
Kjenner til følelsen av forvirring så deler gjerne det jeg har likt. Er 160 høy, vanlig+ i kroppsvekt men store bryst, særlig i fullammeperiode.

Nyfødt: Definitivt elastisk bæresjal. Brukstid fra nyfødt til ca 7 kg.
Fordeler: forhåndsknytes, enkelt å mestre, blir 100% tilpasset din og babyens kropp.
Merkeanbefaling: Coracor, Aldoria, sino

Litt større baby, fra 6-7 kg: Liker både sjal og sele.
Bæresjal: velg er middels tynt sjal som beskrives som nybegynnervennlig og velg din basestørrelse. De fleste er str 6. Finnes kjøp og salggruppe på Fb for bæretøy hvor du kan kjøpe både sele og sjal.
Bæresele: en sele med mykt panel over babyens rygg hvor man ikke behøver nyfødtinnlegg liker jeg best. Finnes mye forskjellig, men feks Kahubaby, integra, angelpack. Hadde ergobaby først men den var stiv i panelet og ikke så god synes jeg.
 
Hvor stor baby skal du ha det til?
Kjenner til følelsen av forvirring så deler gjerne det jeg har likt. Er 160 høy, vanlig+ i kroppsvekt men store bryst, særlig i fullammeperiode.

Nyfødt: Definitivt elastisk bæresjal. Brukstid fra nyfødt til ca 7 kg.
Fordeler: forhåndsknytes, enkelt å mestre, blir 100% tilpasset din og babyens kropp.
Merkeanbefaling: Coracor, Aldoria, sino

Litt større baby, fra 6-7 kg: Liker både sjal og sele.
Bæresjal: velg er middels tynt sjal som beskrives som nybegynnervennlig og velg din basestørrelse. De fleste er str 6. Finnes kjøp og salggruppe på Fb for bæretøy hvor du kan kjøpe både sele og sjal.
Bæresele: en sele med mykt panel over babyens rygg hvor man ikke behøver nyfødtinnlegg liker jeg best. Finnes mye forskjellig, men feks Kahubaby, integra, angelpack. Hadde ergobaby først men den var stiv i panelet og ikke så god synes jeg.

Takk for fyldig og nyttig svar!
 
Som du sier så er det veldig individuelt hva man foretrekker og hva som sitter godt på den kroppen man har. Har brukt elastisk sjal når de har vært nyfødt. Har hatt premature barn og da er sjal gullverdt for det er det eneste som passer til så små. Mine har nektet det sjalet når de ble 3-4 kg og gikk da over til sele for jeg synes det var enklere og de små likte det mye bedre enn sjal. Jeg har vært veldig fornøyd med ergobaby adapt. Sitter godt på meg, de små trives oppi der, ingen nyfødt innlegg og mykt panel (i motsetning de andre ergobaby modeller).
 
Som du sier så er det veldig individuelt hva man foretrekker og hva som sitter godt på den kroppen man har. Har brukt elastisk sjal når de har vært nyfødt. Har hatt premature barn og da er sjal gullverdt for det er det eneste som passer til så små. Mine har nektet det sjalet når de ble 3-4 kg og gikk da over til sele for jeg synes det var enklere og de små likte det mye bedre enn sjal. Jeg har vært veldig fornøyd med ergobaby adapt. Sitter godt på meg, de små trives oppi der, ingen nyfødt innlegg og mykt panel (i motsetning de andre ergobaby modeller).

Takk! Jeg har tenkt enten-eller, men begynner å skjønne at begge deler kan være greia!
 
Finn en bæregruppe nær deg på Facebook og spør om bæretreff eller om noen har ulike du kan få prøve. Det gjorde jeg. Endte med en lenny upgrade :) er veldig fornøyd med den, men må nok ha en for prematur om jeg blir gravid igjen.
 
Finn en bæregruppe nær deg på Facebook og spør om bæretreff eller om noen har ulike du kan få prøve. Det gjorde jeg. Endte med en lenny upgrade :) er veldig fornøyd med den, men må nok ha en for prematur om jeg blir gravid igjen.
Jøss, alt hva som finnes! Takk for tips!
 
Takk! Jeg har tenkt enten-eller, men begynner å skjønne at begge deler kan være greia!
Neida, jeg har begynt å erfare at det brukes litt forskjellig til ulike behov. Og ser venner har også ulike typer.

Jeg har nå ett elastisk og to vevde sjal, en ringslynge, en ergobaby 360 (som vi fikk, jeg synes den er ok, men litt stiv) og en onbuhimo.
 
Eg liker veldig godt bæreselen til Stokke, MyCarrier. Kan brukast utan innlegg frå baby er ca 4 veker til dei er ganske store.
 
Styr unna stive seler. Stokke, babybjørn og noen av ergobaby sine modeller. Gå for en som passer uten å måtte bruke nyfødt innlegg om du velger å kjøpe sele. Ellers er elastisk sjal digg frem til de bikker 6-7kg og vanlig vevd sjal er det mest allsidige, men samtidig trengs det litt øving.
 
Jeg foretrakk ergobaby embrace fremfor elastisk sjal. Varer litt lengre og er ikke like varmt, samt litt lettere å håndtere. Men enten det eller elastisk til de minste.

Ang seler så er det best å finne uten nyfødtinnlegg, det blir fort varmt og klumpete, og vet mange har droppa å bruke sela da de har plagdes så med innlegget.

Kahubaby er så langt den beste bætesela jeg har prøvd til baby. Men, min på over 10 kg foretrakk jeg mer polstring i midjebeltet, samt bredere midjebelte. Det er dog smak og behag. Anbefaler å prøve seler på da det er så ulikt hva som passer. Integra, angelpack og kahubaby er seler som passer fra ganske tidlig og varer ei stund, og som også passer mange ulike kropper.
 
Back
Topp