Erfaring som prøver rundt 40?

I

Isond

Guest
Er 40, snart 41, og prøver på barn nr 3. En attpåklatt. Ble gravid i fjor, men mistet tidlig. Ble gravid i januar, men måtte avbryte svangerskapet pga. avvik uforenlig med liv.
Er fremdeles ganske fortvilet, siden jeg tenkte/tenker at det kanskje var min siste sjanse til å bli gravid.
Fikk mensen tilbake etter seks og en halv uke, og nå i dag fikk jeg min andre mens etter aborten. Tror vi traff på eggløsning på de to eggløsningene jeg tror jeg har hatt siden aborten, men lyktes altså ikke.

Er det flere rundt min alder som er prøvere? Er det bare å gi opp for meg nå, eller er det en god sjanse for at jeg kan bli gravid og få er friskt barn?

Har vært hos gynekolog og sjekket eggstokker, livmor med innvendig ultralyd, samt blodprøver for å sjekke feks fsh og annet (fikk beskjed om at alle verdier var normale, og eggreserve på 5).

Takknemlig for å høre om andres erfaringer. :)

Jeg starta prøvinga i April i fjor når jeg akkurat hadde fylt 40 år. Ble gravid i oktober men mistet i desember. Har hatt et par sykluser fra januar og til nå hvor jeg har fått svake positive tester for så å få mens etterpå. Har vært hos gynekolog for sjekk og eggstokker/livmor osv er helt fint i følge ultralyd. Jeg skal ta blodprøver for å sjekke hormoner osv nå. Min gynekolog sa at det ikke er uvanlig å bruke lang tid i denne alderen pga mange egg kan ha dårlig kvalitet og dermed ende med SA eller at dem ikke blir befrukta.

Jeg starta prøvinga i April i fjor når jeg akkurat hadde fylt 40 år. Ble gravid i oktober men mistet i desember. Har hatt et par sykluser fra januar og til nå hvor jeg har fått svake positive tester for så å få mens etterpå. Har vært hos gynekolog for sjekk og eggstokker/livmor osv er helt fint i følge ultralyd. Jeg skal ta blodprøver for å sjekke hormoner osv nå. Min gynekolog sa at det ikke er uvanlig å bruke lang tid i denne alderen pga mange egg kan ha dårlig kvalitet og dermed ende med SA eller at dem ikke blir befrukta.
Takk for svar, virker jo som vi er i nesten lik situasjon. Håper det kan lykkes for oss begge snart. Heldigvis har jeg ikke lange sykluser, så kan relativt raskt starte prøving igjen når denne mens er ferdig.
Har også lest det med dårlig eggkvalitet, men kan ikke den variere en del fra kvinne til kvinne, også når man er passert 40?

Ble litt optimistisk av at gynekolog sa at for mange rundt 40, er sjansen i hver syklus langt høyere enn de 5% man leser om ved å google. Håper det er noe i det.

Takk for svar, virker jo som vi er i nesten lik situasjon. Håper det kan lykkes for oss begge snart. Heldigvis har jeg ikke lange sykluser, så kan relativt raskt starte prøving igjen når denne mens er ferdig.
Har også lest det med dårlig eggkvalitet, men kan ikke den variere en del fra kvinne til kvinne, også når man er passert 40?

Ble litt optimistisk av at gynekolog sa at for mange rundt 40, er sjansen i hver syklus langt høyere enn de 5% man leser om ved å google. Håper det er noe i det.
Edit: vet ikke hvorfor brukernavnet mitt ikke vises, men er altså jeg som startet tråden(isond).

Jeg blir 40år til neste år og vi prøver på nr. 2. Vi ble gravide i Desember 2020, men vi mistet i Mars 2021. Ble så gravid i Juni 2021,men mistet det også. Skal til gyn i morgen for å sjekke hvordan ting ligger ann å om det er mulig å få en til.

Masse lykke til, til dere. Håper det klaffer for dere snart.

Jeg ble gravid i pp5 da jeg var 40, som ble til en sunn og frisk baby. Måneden før hadde jeg en kjemisk. To år senere prøver vi igjen, men besluttet raskt å gå over til prøverør, delvis fordi disse grafene og statistikkene som folk refererer til skremmer meg. Jeg tror nok det er slik som dere sier, at hver dame har sin egen personlige fertilitetsgraf. Men vanskelig å vite akkurat hvordan den går.

Jeg er 41 og er igang med ivf.
Hos meg er det ekstremt liten sjans for å lykkes.
Jeg er heldig som bor i et land med null ventetid på ivf og prisene hos privat klinikk er litt lavere enn i Norge.
Jeg ville tatt en sjekk ang eggreserver så fort som mulig. Bare for å vite hvor du står.
Masse lykke til ❤️

Jeg ble gravid i pp5 da jeg var 40, som ble til en sunn og frisk baby. Måneden før hadde jeg en kjemisk. To år senere prøver vi igjen, men besluttet raskt å gå over til prøverør, delvis fordi disse grafene og statistikkene som folk refererer til skremmer meg. Jeg tror nok det er slik som dere sier, at hver dame har sin egen personlige fertilitetsgraf. Men vanskelig å vite akkurat hvordan den går.

Så flott at dere fikk en sunn og frisk baby. :) Hva er det med grafene og statistikkene som skremte deg slik at dere nå har begynt med prøverør? Har du fått påvist dårlig eggkvalitet eller lave eggreserver? Prøver selv på den naturlige måten, men stresser litt når jeg hører om noen på egen alder som går over til prøverør. Håper det går veien for dere. :)

Jeg er 41 og er igang med ivf.
Hos meg er det ekstremt liten sjans for å lykkes.
Jeg er heldig som bor i et land med null ventetid på ivf og prisene hos privat klinikk er litt lavere enn i Norge.
Jeg ville tatt en sjekk ang eggreserver så fort som mulig. Bare for å vite hvor du står.
Masse lykke til ❤️
Jeg har vært hos gynekolog. Fikk innvendig sjekk av livmor og eggstokker i november, og samtidig ble det også tatt blodprøver. Fikk til svar at alt så normalt ut, og eggreserve/AMH var på 5. Gynekologen sa det var bra i forhold til alder, men synes jo det virker lavt når jeg leser om andres AMH-tall. Hun så 5 eggposer i hver eggstokk. Men vet jo ikke hvor mye mine eggreserver har minsket siden november.

Hvorfor er sjansen din for å lykkes ekstremt liten? Har du fått beskjed om det fra gynekolog?

Så flott at dere fikk en sunn og frisk baby. :) Hva er det med grafene og statistikkene som skremte deg slik at dere nå har begynt med prøverør? Har du fått påvist dårlig eggkvalitet eller lave eggreserver? Prøver selv på den naturlige måten, men stresser litt når jeg hører om noen på egen alder som går over til prøverør. Håper det går veien for dere. :)
Det at fertiliteten går så bratt nedover etter 40, og at man har veldig lav sjanse hver måned. Egentlig synes jeg ikke man skal bry seg så mye om grafer basert på et gjennomsnitt, men vanskelig å holde seg fra å bli engstelig.
Vi har noen andre grunner til prøverør også, hvis ikke hadde jeg sikkert gitt det et halvt år til. :) Og husk, jeg er jo to år eldre!
Vet om flere som setter seg en frist, "hvis det ikke går innen da og da, så ser vi på alternativene".

Det at fertiliteten går så bratt nedover etter 40, og at man har veldig lav sjanse hver måned. Egentlig synes jeg ikke man skal bry seg så mye om grafer basert på et gjennomsnitt, men vanskelig å holde seg fra å bli engstelig.
Vi har noen andre grunner til prøverør også, hvis ikke hadde jeg sikkert gitt det et halvt år til. :) Og husk, jeg er jo to år eldre!
Vet om flere som setter seg en frist, "hvis det ikke går innen da og da, så ser vi på alternativene".
Håper dere lykkes med det. Trodde ikke man fikk ivf/prøverør når man er over 40, heller ikke privat?
Har du ekstra lav AMH for alderen feks, og har fått beskjed om at sjansen er mye større med prøverør enn å prøve selv? Beklager mange spm.

Hei!
Har mannen tatt en sjekk av svømmerne? Da får dere mer komplett bilde på ståa. AMH på 5 er ikke kjempehøyt.. ville som hun over sier satt en grense.. om ikke dere har blitt gravide innen 6 mnd, så vurdere IVF. For å ikke kaste bort verdifull tid :gen113
Privat får dere hjelp :Heartred

Jeg er blitt 40, og ble gravid på innsett av fryst blastocyst i mars. (Etter 2.5års prøving.. både på egenhånd og 3 IVF runder)

Håper dere lykkes med det. Trodde ikke man fikk ivf/prøverør når man er over 40, heller ikke privat?
Har du ekstra lav AMH for alderen feks, og har fått beskjed om at sjansen er mye større med prøverør enn å prøve selv? Beklager mange spm.
Jeg har grei-ish AMH for alderen. Den var 6 i mars. Men 18 for to år siden, så noe skjer. :nailbiting:

Avgjørelsen med å starte med prøverør var kun basert på egne ønsker, for å bedre sjansen for å lykkes, og så snart som mulig.

Jeg er 38 år, og vi prøver på nr 2 nå. Nr 1 kom i januar i fjor. Har hatt et halvt års prøveforbud pga celleforandringer etter fødsel, men de er borte nå. Er i PP3, og skal til privatgyn denne uka, for jeg har så kort lutealfase (8-10 dager). Går privat for fastlegen mener at jeg "uansett vet at jeg blir gravid naturlig, og derfor bare må ha is i magen et par måneder". Men jeg har jo tracka disse korte lutealfasene i over et halvt år nå, og frykter at fosteranlegg ikke får festa seg i tide før mens kommer pga den korte fasen. Og føler ikke jeg har tid til å vente to måneder, og så skal hun henvise offentlig og SÅ skal vi vente på det liksom... Jeg tror nok at hvis bare et fosteranlegg får festa seg, så skal det "gå greit" med resten. Første barnet vårt har Downs, og de embryoene/fosterne har jo enormt mye mindre sjanse for å klare seg, så når jeg klarte å bære frem verdens fineste lille jente med Downs, som i tillegg hadde hjertefeil så burde jeg kunne klare å bære frem et "typisk" barn.

Hei!
Har mannen tatt en sjekk av svømmerne? Da får dere mer komplett bilde på ståa. AMH på 5 er ikke kjempehøyt.. ville som hun over sier satt en grense.. om ikke dere har blitt gravide innen 6 mnd, så vurdere IVF. For å ikke kaste bort verdifull tid :gen113
Privat får dere hjelp :Heartred

Jeg er blitt 40, og ble gravid på innsett av fryst blastocyst i mars. (Etter 2.5års prøving.. både på egenhånd og 3 IVF runder)
Hans svømmere er det ikke noe feil med tror jeg, men har ikke sjekket hos gynekolog. Men jeg har jo blitt gravid med han, uten lang tids prøving (PP3, i januar).

Nå har nok kroppen min vært i ubalanse etter aborten 18.mars, så de to eggløsningene jeg tror jeg har hatt etterpå, har vi ikke lyktes med. Aner ikke om det er pga. dårlig eggkvalitet eller hormonkluss etter aborten. Nå er jeg på dag 2 av andre mens etter aborten, og den virker å være slik mens pleide å være tidligere.

Enig med deg i at AMH på 5 ikke virker høyt, men gynekologen sa at det var godt innenfor normalområdet (men finner så mange ulike tall på det på nettet).

Gratulerer med graviditeten, håper svangerskapet går bra. :)

Jeg har grei-ish AMH for alderen. Den var 6 i mars. Men 18 for to år siden, så noe skjer. :nailbiting:

Avgjørelsen med å starte med prøverør var kun basert på egne ønsker, for å bedre sjansen for å lykkes, og så snart som mulig.

Oi, det var litt av en nedgang. Men du er litt eldre enn meg, og likevel har du høyere AMH enn meg, så du har bedre sjanser enn meg i alle fall virker det som. Håper det ordner seg.

Jeg er 38 år, og vi prøver på nr 2 nå. Nr 1 kom i januar i fjor. Har hatt et halvt års prøveforbud pga celleforandringer etter fødsel, men de er borte nå. Er i PP3, og skal til privatgyn denne uka, for jeg har så kort lutealfase (8-10 dager). Går privat for fastlegen mener at jeg "uansett vet at jeg blir gravid naturlig, og derfor bare må ha is i magen et par måneder". Men jeg har jo tracka disse korte lutealfasene i over et halvt år nå, og frykter at fosteranlegg ikke får festa seg i tide før mens kommer pga den korte fasen. Og føler ikke jeg har tid til å vente to måneder, og så skal hun henvise offentlig og SÅ skal vi vente på det liksom... Jeg tror nok at hvis bare et fosteranlegg får festa seg, så skal det "gå greit" med resten. Første barnet vårt har Downs, og de embryoene/fosterne har jo enormt mye mindre sjanse for å klare seg, så når jeg klarte å bære frem verdens fineste lille jente med Downs, som i tillegg hadde hjertefeil så burde jeg kunne klare å bære frem et "typisk" barn.

Håper du klarer å bli gravid, til tross for kort lutealfase. Jeg har også en lutealfase som ikke er det optimale på 14 dager. Har variert mellom 10-13 dager, men gynekolog jeg var hos mente at 10 dager kunne gå greit. Kommer vel og litt an på hvor tidlig evt. befruktet egg fester seg.
Kjenner igjen det med stress med tid, sikkert enda mer enn deg siden jeg nærmer meg 41. Vet ikke om jeg får hjelp i det private heller pga. alder, så eneste alternativ er bare å prøve selv.

Er det noen her som har fått medisiner på resept for å modne flere egg per syklus? Tenker mer og mer på det, siden de fleste eggene mine sikkert er av dårlig kvalitet, og om flere modnes kan sjansen per syklus økes? Noen som har kunnskap eller erfaring om dette?

Det er ingen 40-årsgrense i det private. :)

Da jeg satt hos legen for å bli henvist til ivf (38 år da), så sa han at jeg både kunne få 1, 2 og 3 barn før det var over. Rett etter fylte 39 år etter over 2 års prøving og etter å ha mistet 5 på veien, ble jeg gravid – en uke før oppstart med IVF. Gikk bare på progesteronstøtte (selv om jeg ikke manglet det heller), er nå snart 32 uker på vei. Jeg tror at det er noe i det at det kan ta lengre tid, pga. flere dårlige egg, men at det helt klart er gode sjanser for å lykkes også når alle prøver og verdier er fine. Og eggkvalitet og hvor mange man har igjen er individuelt.

Back
Topp