Erfaring med Yorkshire terrier, Mops, Bichon Havaians, Kleinspitz, chihuahua eller andre

zarafina

Elsker forumet
miniatyr hunder?
Vi ønsker oss en liten hund, noen som har erfaring med noen av disse rasene eller kan anbefale noen andre?

[:)]

Har jack russell terrier[:)] Stor hund i liten kropp[;)]

ORIGINAL: Gitte__

De er søte, men jeg har lest at dem ikke er noe særlig å ha med barn eller andre dyr?

jeg har hatt Bichon Havaians og de er veldig allergivennlige og veldig fine hunder å ha i nærheten av barn ;)

En god venninne av meg driver oppdrett av york, svigermor har mops, og selv har jeg chihuahua [:)] Så jeg har vært litt borti alle de tre :)

Yorkene til veninna min bjeffer noe helt sinnsykt, og jeg ble nesten gal sist jeg var på besøk der. De maste jo konstant [8D] Men det kan jo ha noe med oppdragelsen å gjøre da. Ellers virker de som supre hunder. Jeg merker ikke noe særlig til at det er terrier. Supergrei med datteren hennes på 2 år.

Mops er også greie hunder, men finnes veldig mye dårlig oppdrett av dem. Så sjekk nøye opp at oppdretteren driver seriøst og ikke avler på syke hunder. Svigermor sin peser slitsomt mye, og snorker. Tror det er ganske normalt for mopsen.

Chihuahua er i mine øyne verdens beste hunderase [:D] så lenge du kjøper fra en seriøs oppdretter. Finnes så utrolig mange chi her i landet som kommer fra oppdrettere som avler kun for pengenes skyld. Valpene fra slike oppdrettere er ofte utrygge og dårlig sosialisert, og utvikler ofte et dårlig gemytt. Og derfor har chihuahua fått rykte på seg om å være gneldrete og agresiv. Chihuahuaen er og SKAL i følge rasestandaren være selvsikker, utadvendt og glad. Og det stemmer på stortsett alle chihuahuaen jeg kjenner, og jeg kjenner en god del siden jeg driver aktivt med utstilling, og er regionsombud for norsk chihuahua klubb [;)]

ORIGINAL: zarafina

ORIGINAL: Gitte__

De er søte, men jeg har lest at dem ikke er noe særlig å ha med barn eller andre dyr?

Det kommer jo veldig ann på hvordan den blir oppdratt[;)] Vi har han med 2 barn, og han går godt overens med andre hunder.. Men kan være litt hissig på hannhunder når vi er i nærheten, men hvis andre passer han og dei møter hannhunder er han som vanlig[8D]

ORIGINAL: Lillezilje

En god venninne av meg driver oppdrett av york, svigermor har mops, og selv har jeg chihuahua [:)] Så jeg har vært litt borti alle de tre :)

Yorkene til veninna min bjeffer noe helt sinnsykt, og jeg ble nesten gal sist jeg var på besøk der. De maste jo konstant [8D] Men det kan jo ha noe med oppdragelsen å gjøre da. Ellers virker de som supre hunder. Jeg merker ikke noe særlig til at det er terrier. Supergrei med datteren hennes på 2 år.

Mops er også greie hunder, men finnes veldig mye dårlig oppdrett av dem. Så sjekk nøye opp at oppdretteren driver seriøst og ikke avler på syke hunder. Svigermor sin peser slitsomt mye, og snorker. Tror det er ganske normalt for mopsen.

Chihuahua er i mine øyne verdens beste hunderase [:D] så lenge du kjøper fra en seriøs oppdretter. Finnes så utrolig mange chi her i landet som kommer fra oppdrettere som avler kun for pengenes skyld. Valpene fra slike oppdrettere er ofte utrygge og dårlig sosialisert, og utvikler ofte et dårlig gemytt. Og derfor har chihuahua fått rykte på seg om å være gneldrete og agresiv. Chihuahuaen er og SKAL i følge rasestandaren være selvsikker, utadvendt og glad. Og det stemmer på stortsett alle chihuahuaen jeg kjenner, og jeg kjenner en god del siden jeg driver aktivt med utstilling, og er regionsombud for norsk chihuahua klubb [;)]

Takk for tips[:)]
Da forstår jegat du har gode ord om rasen[:D]
Jeg har lyst på hund, og funnet ut at en miniatyr hun er lettvint siden vi reiser mye på hytta.
Sambo er ikke fult så enig, ha ha!
Eneste negative jeg ser ved chihuahua er at den er blitt så "poppis" at det sikkert er mye dårlig oprdett som du sier
(for min del kan vi godt finne en som skal omplasseres også, er ikke nødvendig med valp) også er det jo litt jålete da[8D][:D]

Jeg har Dverg Pinscher, hadde to en periode! Anbefales, da de gjør litt mere ut av seg enn en chihuahua ;P

[:)]Hadde Yorkie i noen år... Altså ,jeg arvet ei tispe som var 8 år da jeg fikk henne. Eieren døde desverre av alderdom.
Sheila veide 1,7 kg og er seriøst den TØFFESTE hunden jeg har hatt!(I positiv forstand altså.) Det var jo litt pelsstell ,men jeg holdt henne kortklippet. Hun hadde ingen ide om at hun var en liten hund,og trodde vel selv at hun var en Grand Danois eller noe... Hun var også en fantastisk muse/rotte jeger - og det er jo det rasen egentlig er! Det var ingen problemer å ha henne med på lange turer ,hun løp iveg. Hun bjeffet to bjeff hver gang det ringte på døra ,men ingen bjeffing ellers. Hun ble forresten 16 år gammel[;)]. Aldri syk ,og jeg har inntrykk av at det er en robust hunderase.

ORIGINAL: Lillezilje

Takk for tips[:)]
Da forstår jegat du har gode ord om rasen[:D]
Jeg har lyst på hund, og funnet ut at en miniatyr hun er lettvint siden vi reiser mye på hytta.
Sambo er ikke fult så enig, ha ha!
Eneste negative jeg ser ved chihuahua er at den er blitt så "poppis" at det sikkert er mye dårlig oprdett som du sier
(for min del kan vi godt finne en som skal omplasseres også, er ikke nødvendig med valp) også er det jo litt jålete da[8D][:D]

Er ikke like mye dårlig nå lenger, og prisene har gått ned en del :) Skal du ha chihuahua så kan jeg gladlig hjelpe deg med å finne en både rasetrypisk, med sunne foreldre med bra gemytt :) Jeg kjenner de fleste seriøse oppdrettere her i landet, og en del i utlandet også. Hanhunden min skal forresten snart bli pappa. Han har helt seriøst verdens beste gemytt, sjarmerer alle i senk.. og det er ikke noe jeg sier bare fordi han er min. Han har seriøst et usedvanlig bra gemytt.. Verdens gladeste og tryggeste hund [:)]

Ellers.. så venter også hun venninnen min med york 2 kull nå i disse dager. Hundene hennes er høyt premiert, den ene vant vel faktisk rasespesialen til york i fjor, eller mulig det var i år.

Vi hadde to Shih tzu`er. Veldig greie og vennlige hunder, men krever mye pels-stell. Venninnen min har en dverg pincher... knall hund. Den er liten, men likevel litt mer tøff hund som mannen liker og[8D][:D]

Jeg har Jack og opplever det ikke sånn hvertfall. Han er utrolig glad i barn og forstår at barn er barn. Aldri vist noe agresivitet.
Ikke noe problem med andre dyr, men møter jo selvfølgelig noen andre hannhunder han ikke går overens med. Men er somregel ikke min som er problemet. Han er bestevenn med en kanin, og leker med katter...

Det kommer helt an på oppdragelsen og eieren.

Tusen takk for masse tips[:)]
Lillezilje- kan du ikke sende meg pm til hjemme sider om det finns noen?

Tar gjerne imot fler, er vanskelig å velge!

Har litt erfaring med mops. Passa en mops i over 2 mnd, pluss at jeg har lest mye om de, siden vi hadde tenkt å kjøpe oss det. Men de er plaga med mye sykdommer stakkars!
De trenger lite trim, og den jeg passa var suuuuper rolig og kjempesnill og tålmodig med jentene mine på 2 og 3 år. De bråker veldig når de puster, men de bare er sånn[8D] Også snorker de veldig! Veldig sjarmerende hunder[:D]

Har egentlig godt litt vekk fra Mops, de er søte, men mye problemer med mange av dem.

hadde valgt en løwchen. er i samme str.

ORIGINAL: turboquattro

hadde valgt en løwchen. er i samme str.

Kjempe søte! Men litt for aktive

Chihuahua!!!
Beste rasen jeg har møtt i mitt liv! Helt fantastisk!
Er ikke uten grunn det sies at hvis man først har en chi så er man HEKTA!
Jeg, Lillezilje og Cassandraen her inne har hvertfall chi :)

En ting med chi er at man MÅ innse fra starten at de må behandles som store hunder....
De er UTROLIG tøffe psykisk og tar sjefsrollen om du lar dem.....
Men tar du rangen med en gang, så får du verdens beste venn!
Ingen ting er som et chinuss.... 100% kjærlighet!
Bare spør hvis du lurer på noe!

ORIGINAL: Nullenusken

Chihuahua!!!

En ting med chi er at man MÅ innse fra starten at de må behandles som store hunder....

Mange gode ord om disse små skjønner jeg! De er jo så søte, men er jo også veldig "mote"
Er usikker der altså! Det finnes vel langhåret chihuahua også?

ORIGINAL: Nullenusken

Chihuahua!!!

Mange gode ord om disse små skjønner jeg! De er jo så søte, men er jo også veldig "mote"
Er usikker der altså! Det finnes vel langhåret chihuahua også?

Jeg personlig synes faktisk at mote-delen har forsvunnet mye!
Jeg hører aldri noe "dritt" lengere, slik jeg gjorde før....
Forresten, enda et pluss med en chi! Du får alltid pass om du trenger det!
Er ikke lett å få pass når som helst til en stor hund, men Becky slåss de nesten om å passe!
Men er ikke så rart når de da i praksis får en logrende koseklump i fanget, hehe...
Ikke bjeffing eller noe.... Så ja, men kan få bjeffefrie chi'er selv om mange ikke tror på det, hehe...
Må bare gi beskjed med en gang om at "her bjeffer vi ikke", hehe...
Har kun god-ord å gi jeg, og kunne fortsatt en evighet!

Jeg har desverre en syk chi, så jeg har opplevd den siden også, etter et uheldig kjøp fra en kjent norsk oppdretter.... Så dersom du vil ha chi så kontakt raseformidleren eller Lillezilje f.eks for hjelp.... Hadde jeg hatt en flink person til å gi meg råd den gangen hadde jeg nok valgt annerledes, men ville ikke byttet bort jenta mi for NOE nå!
Er så forelska i ho som man kan få blitt!

Back
Topp