Erfaring med umodne hofter???

Gussi

Elsker forumet
Da snuppa ble født hadde hun positiv ortolanis test på begge sider. Ble henvist til ul som viste dårlig utviklede hofteskåler. Legene diskuterte putebehandling men ville avvente. Ny ul da hun var 2 mnd, fikk beskjed om at ting så nokså greit ut, men at de ville ha ny kontroll om to mnd. Ny ul da hun var 4 mnd, fikk ikke gode nok ul bilder, så vi måtte ta rtg.
Svaret vi fikk på rtg var at hoftene fortsatt var umodne og ikke helt utviklede.
Skal på ny rtg om 3 uker, da er jenta 6 mnd.

Noen som har vært med på at babyen har umodne hofter så lenge. Måtte babyen evt ha behandling eller ordnet de seg selv????

Dytt[:)]

Syns det er helt utrolig at de sender dere hjem med umodne hofter jeg.. Her kjente legen på hoftene, og sendte oss rett inn for å få på pute FØR vi hadde vert på ul..! Og nå var hoftene henner faktisk helt fine etter 6 uker! Men vi skal ha på puta i 3 mnd for sikkerhets skyld da.. Det var minste behandlingstid..
Jeg har forstått det som at man MÅ ha behandling jeg..

ORIGINAL: Almyrida81

Syns det er helt utrolig at de sender dere hjem med umodne hofter jeg.. Her kjente legen på hoftene, og sendte oss rett inn for å få på pute FØR vi hadde vert på ul..! Og nå var hoftene henner faktisk helt fine etter 6 uker! Men vi skal ha på puta i 3 mnd for sikkerhets skyld da.. Det var minste behandlingstid..
Jeg har forstått det som at man MÅ ha behandling jeg..

Dersom de får positive prøver på kontroll når babyene er 1 døgn er det helt normalt at de sender folk hjem for å ta en ul i løpet av 1 mnd. Dette fordi hele 80 % av babyene som har positiv ortolanis prøve ved første døgn kun har det som kalles fysiologisk (friske) umodne hofter. Det ordner seg i løpet av en mnd.
Vet at en del plasser legges alle som fortsatt har umodne hofter ved 1 mnd alder i pute. Men dette er omdiskutert i forhold til effekt. Så så langt var jeg jo komfortabel med rtg-legen sine valg.

Det er det som skjer etterpå jeg stusser litt på. For det første har hun ikke vært til vurdering hos barnelge, kun rtg-legen som har skrevet sin anbefaling. For det andre så sier legen på ul når hun var 2 mnd at dette ser greit ut, så kommer vi tilbake når hun er 4 og hører aldri noe mer. Jeg tar selv kontakt og må lete gjennom sykehussystemet for å finne rette henvisende lege, for deretter å ikke få snakke med den, kun med en hjelpepleier som leser opp rtg-beskrivelsen til meg. Denne sier usikre funn, umodne/underutviklede hofter. Kontroll om 2 mnd anbefales....

Jeg håper jo inderlig de har tatt de rette avgjørelsene så langt. For må jo innrømme at jeg heller ville hatt henne 3 mnd i pute enn evt strekk, gips eller lic ortose...

ORIGINAL: *bondekone*

her var vi til kontroll med jentungen til ho var 16mnd med jevne mellomrom, ingen behandling i de thelle tatt
ska inn igjen når ho er 3 og 4 år

Hvilken definisjon hadde de på "hofteproblemene hennes". Håper jo hun slipper behandling....

Back
Topp