Erfaring med svangerskapsforgiftning?

JLAC

Forelsket i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Er litt ekstra obs på mulige symptomer på svangerskapsforgiftning da jeg har svangerskapsdiabetes og min mor hadde begge deler. Følt meg ekstra kvalm siste dagene (men vært kvalm hele svangerskapet), og idag har jeg følt meg svimmel og litt uvel på en måte. Sikkert ikke tegn på noe som helst, men lurte på om noen har hatt det og vil dele hvilke symptomer de ev. fikk på det?

Sniker fra august, jeg fikk svangerskapsforgiftning og var uvel da jeg ble lagt inn med skyhøyt blodtrykk en mnd før termin. Hadde da hatt forhøyet blodtrykk i over en mnd i forkant, som ble oppdaget på kontroll og som førte til ekstra kontroller i tiden etterpå. Ring jordmor så får du helt sikkert komme og ta en ekstra blodtrykksmåling og sjekket urin for proteiner.
Husk også har uvelhet kan være så utrolig mye annet. Svimmelhet forbinder jeg med tiden etter fødsel og lavt blodtrykk.

Jeg er inne 2 ganger i uka for kontroll basert på blodtrykket.
Så leverer urinprøve og måler blodtrykk.

Så er du usikker, be om en sjekk. Bedre å heller sjekke en gang for mye.

Er litt ekstra obs på mulige symptomer på svangerskapsforgiftning da jeg har svangerskapsdiabetes og min mor hadde begge deler. Følt meg ekstra kvalm siste dagene (men vært kvalm hele svangerskapet), og idag har jeg følt meg svimmel og litt uvel på en måte. Sikkert ikke tegn på noe som helst, men lurte på om noen har hatt det og vil dele hvilke symptomer de ev. fikk på det?

Jeg har stigende blodtrykk, så jeg har fått beskjed om å følge med på hodepine, hvis det kommer "stjerner" når jeg ser, smerter øverst i magen.. Generell uvellhet. Jeg har bare høyt blodtrykk (som fortsetter å stige), men ingen proteiner i urinen, eller andre ting, så hos meg ønsker de ikke å gjøre noe med det.

Jeg er inne 2 ganger i uka for kontroll basert på blodtrykket.
Så leverer urinprøve og måler blodtrykk.

Så er du usikker, be om en sjekk. Bedre å heller sjekke en gang for mye.
H
Hvor høyt blodtrykk har du?

Ta en tlf til føden du , med den historikken din ( svangerskapsdiabetes , og økende grad av uvelhet så hadde jeg tatt en tlf :)
Som de andre her nevner så er det bedre og ta en sjekk i form av blodtrykk og urinprøve enn å vente.
Jeg blir fulgt opp nøye og skal alltid ringe når formen endres ❤️

H
Hvor høyt blodtrykk har du?
Nå hadde jeg høyt før jeg ble gravid og gikk på medisiner. Undertrykket som har vært problemet.
Ligger akkurat i grenseland.

Når det er høyt så er det ikke høyt nok for å medisineres.

Det som regnes som høyt er når man når 140/90.

Jeg hadde nesten ingen symptomer på sf utenom økende blodtrykk og proteiner i urinen. Jeg hadde ett tilfelle med intens hodepine som vekket meg, lokalisert i panneområdet og paracet hadde null effekt. Så hadde jeg en episode 1-2 uker etter hvor jeg følte at synet ble uklart, at det var som om noen sensurerte deler av synsfeltet mitt. Annet enn det ingen som helst tegn. Hvis du føler deg uvell så be om en ekstra kontroll! De har veldig lav terskel for å sjekke det :)

Nå hadde jeg høyt før jeg ble gravid og gikk på medisiner. Undertrykket som har vært problemet.
Ligger akkurat i grenseland.

Når det er høyt så er det ikke høyt nok for å medisineres.

Det som regnes som høyt er når man når 140/90.

Jeg har også problemer med undertrykket. Hadde 134/96 da jeg var på kontroll sist tirsdag. Men jeg følges opp nå og skal måles på nytt på onsdag.
Gjorde de noe spesielt med deg?

Jeg har også problemer med undertrykket. Hadde 134/96 da jeg var på kontroll sist tirsdag. Men jeg følges opp nå og skal måles på nytt på onsdag.
Gjorde de noe spesielt med deg?
Blei sendt på føden for sjekk.
Der anbefalte overlegen kontroll 2 ganger i uka av urin og blodtrykk.
Så hadde kontroll i dag og ny på fredag. Utover det så må jeg bare si i fra hvis det er noe som føles feil så får føden avgjøre.
Men så langt er det ikke noe mer å gjøre enn å følge med, medisinering er ikke aktuelt da trykket er for lavt.

Hadde økende blodtrykk, litt hevelser, byks opp på sf mål - men fin urinprøve. Så håper det ikke utvikler seg til noe!

Hadde økende blodtrykk, litt hevelser, byks opp på sf mål - men fin urinprøve. Så håper det ikke utvikler seg til noe!
Det trenger ikke være svangerskapsforgiftning, men det er jo greit å få oppfølgning på det :)
Gir en ekstra trygghet.

Raste opp 8-9kg på veldig kort tid/noen uker. Fikk ekstremt med ødemer i bein, ansikt etc. BT i grenseland og over, fra 139/90 - 158/111. +1 i urin. Ellers ingen andre sf tegn.
Ble satt igang pga dette i uke 36+5.

Sniker fra januar

Forrige gang fikk jeg alvorlig svangerskapsforgiftning som endte med eklampsi. Jeg hadde ingen symptomer annet enn økende blodtrykk, protein i urinen av og på og at jeg gikk opp 7 kg på ei uke pga hevelser. Hadde ingen hodepine, synsforstyrrelser, kvalme eller uvelhet. Ble innlagt på føden for observasjon etter å ha målt blodtrykk rett over øvre grense på morgenen. Derfra gikk det FORT, og innen et par timer var blodtrykket over 200 og jeg ble kjempesyk. Så om du (eller andre) er i tvil: få en ekstra kontroll! Ikke gå rundt og vent på flimring og hodepine. Det er ikke alle som har en typisk utvikling av svangerskapsforgiftning. Ta heller en kontroll for mye enn for lite.

Da var jeg lagt inn med begynnende svangerskapsforgiftning! Brått både høyt blodtrykk og protein i urin.

Da var jeg lagt inn med begynnende svangerskapsforgiftning! Brått både høyt blodtrykk og protein i urin.

Håper alt går bra med deg og baby ❤️

Hei! Det ble keisersnitt i går. Baby har det fint <3 Jeg har fortsatt tegn til svangerskapsforgiftning på blodprøver, fallende blodplater - så mulig HELLP under utvikling. Syns det er kjempeskummelt!! Noen som har erfaring med det?

Hei! Det ble keisersnitt i går. Baby har det fint <3 Jeg har fortsatt tegn til svangerskapsforgiftning på blodprøver, fallende blodplater - så mulig HELLP under utvikling. Syns det er kjempeskummelt!! Noen som har erfaring med det?

Sniker.
Med min første født i 2016 endte jeg med AKS pga preklampsi og påfølgende HELLP-syndrom.
Baby var frisk og fin, bare litt liten. Jeg fikk påvirkning av lever og blodplater. Lå 2 døgn på intensiv med blodoverføring, væskebehandling, overvåking og medisinering av blodtrykk. Fikk opp på barsel etter de 2 døgnene på intensiv, hjem etter totalt 5 dager på sykehus. Gikk på blodtrykksmedisiner i 2-3 uker etterpå, og var litt slapp og sliten de første par ukene. Ellers ingen varige mén og har fått super oppfølging i de senere svangerskapene pga forhistorien.
Du er i gode hender på sykehuset og dette kommer nok til å gå fint ❤️
Men kan godt forstå at du syns det er skummelt ❤️

Ingen erfaringer, men.. gratulerer med babyen ❤️
Og god bedring til deg ❤️❤️

Back
Topp