Erfaring med store barn som tisser på seg?

Rebecca85

Forumet er livet
VIP
Storebro er snart 7 år og har perioder hvor han tisser MYE på seg[&o] skvetting for at han er for treg til å gå på do er jo greit nok, men han tisser seg helt ned og gjerne i senga også i perioder..han blir flau og forteller det ikke og prøver gjemme truser osv..[:-]

Nå akkurat hørte vi han gikk ut i gangen, løp inn på rommet igjen og gråt..vi gikk inn og spurte hva det var men han nekta å svare..så finner vi ut at han har pissa ned hele senga til søstra si[:-][:-] heldigvis lå ho i senga våres da..men pokker heller...hva skal man gjøre for å få han til å slutte? I kveld  gikk han vel i søvne tror jeg men[8|]

Har prøvd å få han til å skjønne at han må gå på do i tide og jeg er redd han skal bli mobbet på skolen om noen ser han tisser på seg[:(][:(]

Hva skal man si eller gjøre[&o]
 
ORIGINAL: Lille Rosin

Hva med å starte klokketissing på han, ihvertfall på dagtid?[:)]


Han er jo på skolen og ute og leker hele dagen.. Han har bare perioder hvor det er sånn, så jeg vet ikke. Han har ikke klokke, de blir borte eller ødelagt innen par uker, har prøvd det flere ganger[8D]
 
ORIGINAL: Ihne

Jeg ville tatt det opp med lege og funnet en løsning sammen med legen. [:)]




Er det noe legen kan gjøre noe med?[:)]
 
En jeg er tante til hadde same problemet som gutten din, men det var helst på natten han ikke hadde kontroll. De ble anbefalt å prøve en kiropraktor time for å se om der var noen låsninger eller noe i ryggen. Det var det. Å nå er han helt tørr[:D]
Er visst en svært vanlig årsak til at "store" barn tisser på seg. Desverre er det ikke mange som vet dette.
Er ikke sikkert at dette er tilfellet med dere, men bare et lite tips[:)]
 
Sover han når han tisser i senga??
 
Har en på 6 år som er nett lik. Han er rett og slett for lat til å gå på do.... Så her prøver vi å oppmuntre han til å gå på do, men gutten må jo aaaaaldri når vi sier han må gå. Da tvinger vi han rett og slett for å få inn en rutine på dogåingen. Er ikke så lett med klokketissing når han er ute med kamerater og sånt.
 
Eldste gutten vår er sengevæter, og det er ikke greit. For han selvsagt, men slit for oss som vasker på dyne og sengklær mange ganger for uken. Vi har prøvd fotsone, kiropraktor, akupunktur og neste nå er osteopat. Medisiner også selvsagt, men jeg har ikke lyst at han skal gå på medisiner til han blir stor, og det er ikke hver natt de funker heller, så her prøver vi det som prøves kan.
 
Eg har ei datter som har slete med det samme,men ho var og plaget med uv..Der blei det forsøkt med mye rart(klistremerke m/premie)Men slikt funker ikke når barna begynner på skolen..Det som hjalp oss var at me var på Haukeland sykehus og der fekk me beskjed å kjøpe klokke med vibrering og alarm(meiner vi fikk dekket den)Og den sette me på vibrering hver 2 eller 3 time,husker ikke heilt,men når den vibrerte så skulle ho gå på do om ho ville eller ikke..Snakket med skolen om det og ho kunne gå når klokken vibrerte..Inngen som hørte det...So det fungerte for oss + at ho fikk ikke drikke 1 time før ho skulle legge seg..og ho måtte gå på do før ho la seg..
 
Sjekk først om han er syk eller noe...[;)] snakker av erfaring.Lykke til[:D]
 
Fortell han at hvis han ikke slutter med det, så må han ha bleie på seg.
Neste gang tar dere på han bleie. DET blir ubehagelig for han. Dette gjorde mamma med min lillebror, han tissa seg aldri mer ut. [:)]
 
 
Vil bare legge til også at det var ikke noe feil med han, ikke noe blærekontrollproblemer eller lignende. Det var bare at han ikke gadd å gå på do...
 
Han bør først til lege og urolog. Det er sikkert ikke noe i veien med ham, men greit å sjekke. De vokser det av seg. Google problemstillingen, det er mye å lese om det.
 
Ikke bli sint på han, vertfall. Han kan ikke noe for det!

Ta kontakt med fastlege, det er mye man kan gjøre [:)]
 
ORIGINAL: *Krusedull*

Ikke bli sint på han, vertfall. Han kan ikke noe for det!

Ta kontakt med fastlege, det er mye man kan gjøre [:)]

 
Dette er VIKTIG!! å ikke bli sint på han. Min bror er sengevæter eller hva det heter. Han har alltid tisset hver natt. Han våkner ikke engang[:-] Nå er han snart 13 år og det begynner å gi seg. De har ikke funnet nien forklaring annet enn at det sikkert er noen muskler. Min pappa var også slik.
 
Tante barnet mitt gjorde det samme til han var 12 år, han fikk etter vært et elektronisk laken. Hvordan det virket er jeg ikke sikker på, men tror det vibrerte til spesielle tider. Da sto han opp å tisset. De hadde potte ved sengen så han slapp å våkne for mye.
 
Må også fortelle at det sluttet da mor og far ble skilt, faren fikk foreldreretten. Og i etter tid kom det fram at mor hadde stresset alt for mye med dette og når de ble skilt så fikk han ro....
 
Sønnen min hadde også en periode med ut-tissing og da viste det seg at noen større gutter i bhg hadde være ekkel mot han.Og at han tisset seg ut av usikkerhet. Men vi begynte å ta han opp når vi la oss, fikk han til å tisse på potte så sluttet det!
 
Vet at det finnes sånne laken som piper når det kommer en våt flekk på, og da våkner de som regel og springer på do. Hør med hs eller fastlegen om det.
 
 
 
Som flere andre sier her, han bør sjekkes ut


Eldste gutten her har det problemet og det er veldig vanlig, spesielt blant gutter.

1. Dra til legen
2.Pipe laken finnes hos HS
3. Re opp sengen med tisselaken. laken, tisselaken og laken igjen. Si til gutten din at går det galt kan han bare ta bort det som er tisset på, legge det i en dunke på rommet og legge seg oppi den tørre sengen igjen. Dagen etter tar du ut det som er vått uten å nevne det med et ord... Dette FUNKER hos oss

4. Når han skal sove borte( aldri hjemme) da finnes det spesielle bleiebukser for store barn på apoteket. Disse er formet slik at de ikke syns under trusa/pysjen. Gutten min har dette med seg på speidertur for å slippe at det går galt i soveposen. Dette er en trygghet for han.

Jeg er HELT i mot forslaget lenger opp her om at du skal true på han bleie. Dette er så flaut, det er viktig at man ikke gjør det værre.

Jeg har brukt mye tid på å forklare gutten min at dette er veldig vanlig, ingen ting å skamme seg over. Men det er fint om han ikke gjemmer det bort fordi det blir sånn lukt av det.
 
Han tisser sjeldent på seg om natta, det er så og si alltid på dagtid og derfor tror jeg han er for opptatt med alt annet og ikke tar seg tid til å gå på do.

Vi kjefter ikke på han men forteller at han må gå på do, og hvertfall si ifra med en gang han tisser på seg for å ikke bli sår eller at gutta skal merke det og le av han.[:)]

Tar og bestiller en time hos legen jeg[:)]

Takk for masse gode tips, håper vi finner en løsning som funker[:)]
 
ORIGINAL: Ihne

Jeg ringte kiropraktor for div grunner idag, bla tissing om natta, og han sa han behandlet mange sengevætere. I alderen 4-10år.
Så kan være verdt å prøve. [:)]


Tror du det kan hjelpe selv om han nesten aldri tisser på seg om natta? Har kanskje skjedd 3-4 ganger siden vi slutta med bleie..at an tissa på senga til søstra si i natt tror jeg er at han gikk i søvne, han nekter for det og var trøtt og fjern igår[:-]
 
ORIGINAL: Ihne

ORIGINAL: Rebecca85

ORIGINAL: Ihne

Jeg ringte kiropraktor for div grunner idag, bla tissing om natta, og han sa han behandlet mange sengevætere. I alderen 4-10år.
Så kan være verdt å prøve. [:)]


Tror du det kan hjelpe selv om han nesten aldri tisser på seg om natta? Har kanskje skjedd 3-4 ganger siden vi slutta med bleie..at an tissa på senga til søstra si i natt tror jeg er at han gikk i søvne, han nekter for det og var trøtt og fjern igår[:-]


Å.. fikk med meg at han tisset om natta og jeg[&:]
Min feil.. hør med legen du[:)]


Han har jo gjort det, men det er sjelden..stortsett er det på dagtid..tror ikke han tar seg tid til å gå på do. Jeg får ordne med time hos legen[:)]
 
No har eg ikkje lest alle svaro her, men såg nåken anbefalte lege [:)]
 
Da gjere eg og, dattera til ei vennine av meg har  lignende problem, og dei fekk hjelp av lege [:)]
 
Back
Topp