Erfaring med setefødsel?

Solstråla94

Glad i forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Juliknøttene 2022
Har noen her erfaring med setefødsel som vil dele hvordan det var?

Er satt opp på pks om ikke så lenge, men vet ikke om jeg føler det var det rette valget. Er kjempe usikker på hva jeg skal gjøre.. det er sikkert forsent å ombestemme seg i siste liten i tillegg :p

Hei. Jeg hadde setefødsel under dødfødsel (7 mnd), jeg hadde ingen problemer med at "M" kom feil vei. De er veldig flinke på sykehuset. Fødte på riks.

Har noen her erfaring med setefødsel som vil dele hvordan det var?

Er satt opp på pks om ikke så lenge, men vet ikke om jeg føler det var det rette valget. Er kjempe usikker på hva jeg skal gjøre.. det er sikkert forsent å ombestemme seg i siste liten i tillegg :p

Jeg hadde en kjempegod fødselsopplevelse med setefødsel :)
Fikk ikke vite at babyen var i sete før jeg hadde nærmere 5cm åpning og rier så jeg slapp sånn sett å grue meg. Fikk såklart valget på fødestua om jeg ville prøve vaginalt eller keisersnitt. Var på ultralyd to uker før hvor hun lå med hodet ned, men ved utvendig sjekk (mange ganger pga igangsetting) døgnet før hun ble født mye ulikt om hvordan hun lå, hehe. Jeg mener jeg kom inn med henne i seteleie allerede før igangsetting men hun kan også ha snudd seg mens jeg var på sykehuset og ventet på at tablettkur skulle kjøre igang fødselen.

Uansett, så var fødselen for min del helt vanlig frem til jeg fikk pressrier. Da måtte jeg ligge i forskjellige stillinger i senga for å få rompa til å ramle ordentlig ned i bekkenet. Min baby lå høyt i bekken da fødselen startet så det kan ha påvirket. Det var vel en times tid med full åpning og pressrier som jeg bare skulle puste meg gjennom men ikke presse aktivt på. Også lå jeg på ryggen med beina i bøyler og presset da det var tid for det. Jeg syne denne stillingen er best for å få mest kraft i pressingen likevel, noen steder kan man stå på kne i senga. Takket ja til pudental lokalbedøvelse i skjeden før pressing, vet ikke hvor stor forksjell det gjorde men kjente ikke mye av at de forløste babyen der nede så det funka sikkert. En lege tar ut ett og ett bein og lar babyen henge litt så den ramler lenger ned før hodet forløses med en bestemt teknikk.
Jeg fikk kun en liten førstegradsrift etter fødsel og kjente meg i god form veldig kort tid etterpå. Aktiv fødsel var rundt 5 timer, men kun skikkelig intenst de siste 3 timene. Presset aktivt i 20 minutter. Før dette har jeg hatt en vaginal fødsel i hodeleie med aktiv fødsel i 18 timer og pressetid i 45 min før det ble klipp og vakuum ig baby rett ut på gangen til lege. Med setefødselen fikk jeg henne rett opp på brystet og hun fikk 9-10-10 i score, samt var helt hysterisk på å dra igang ammingen asap. Han som ble tatt med vakuum var utslipp og slapp, fikk gulsott og var sugesvak den første uka og vi slet veldig med å amme fordi kroppen min var for utslitt til å produsere noe melk.

Under fødselen settes for øvrig elektrode på babyen rompe etter vannavgang for å sjekke at hen har det bra hele tiden. Jeg følte meg veldig trygg og ivaretatt. Takket ja til at de la inn epridural så man kunne gå raskt over til hastekeisersnitt ved behov. Men epidural har bare sånn 30% effekt på meg (er visst noen det fungerer dårlig på), hadde samme opplevelse i fødselen før også.

Jeg hadde setefødsel med min første, og det gikk som en drøm! Vi er flere generasjoner i vår familie som er født i seteleie, og alt har alltid gått fint, til og med på 50-tallet og på 90-tallet!

Jeg syns det var en kjempe god opplevelse på SUS, leger og jordmødre stod klare på slutten og følte meg alltid trygg og godt ivaretatt. Det var gull med epidural, så det anbefaler jeg virkelig!

Husk at setefødsel egentlig er nokså normalt og i Norge har man god kompetanse på det. Det er ikke noe farlig! Ikke hør på de som eventuelt sier det er farlig, mer vondt etc. Lytt til fagfolk! Jeg ville aldri valgt keisersnitt fordi jeg hadde en i seteleie, det høres såå stress ut! Men det er nå bare meg :)

Har hatt en veldig fin setefødsel, følte meg veldig godt ivaretatt hele tiden. Fødselen startet spontant med vannavgang, og det var naturlig progresjon. Fikk epidural (sterkt anbefalt ved setefødsel) ved 7 cm, den tok så og si all smerte så jeg hadde lite vondt. I siste fase stod både fødselslege, barnelege og barnepleier klare, men i mitt tilfelle gikk det uten intervensjon (som f.eks drypp, tang osv), og det var jordmor som forløste babyen. Jeg ble anbefalt å føde i knestående, så det gjorde jeg og opplevde det som greit :)

Back
Topp