Erfaring med setefødsel? Måle bekken med CT?

Frøkenholberg

Betatt av forumet
Jeg er førstegangsfødende og har veldig risikable luftveier så dette blir en komplisert fødsel i utgangspunktet.
Har lest litt om seteleie ettersom mi frøken alltid ligger med rumpa ned på alle undersøkelser. Er 35+0 i dag og senest i går lå hun som hun alltid pleier med hodet til venstre, rumpa ned og beinene til høyre.

Noen som har erfaringer med setefødsel?
Når kan man be om at de måler bekkenet mitt? Er så redd for å gå i fødsel før de har rukket å ta alle målingene for å se om bekkenet mitt er stort nok og om hun er over to kg og godt under 4 kg.

Er det tyngre med setefødsel?
Er det større risiko for rifter?
Har lest at alle andre land går som regel for keisersnitt. Forstår at enkelte land har mindre utstyr og lavere kompetanse enn Norge, men det er jo veldig merkelig at alle andre land går for keisersnitt og Norge fortsetter å forløse vaginalt?!

Jeg har ikke opplevd dette selv. Men har en bekjent som har flere barn, hvor et av dem ble født i seteleie. Hun sier at det ikke var store forskjellen. Alle fødslene hennes har vært smertefulle, og hun kan ikke skille setefødselen fra de andre fødslene med tanke på smerter eller komplikasjoner. Lykke til!

Sniker

Rundt uke 36 skal jordmor sjekke/bekrefte leie og eventuelt gjøre tiltak. Her ble det oppdaget seteleie da, og vi avtalte ny sjekk hos jordmor i uke 37. Han lå fortsatt i sete så da ble vi henvist til sykehuset for å prøve å snu baby (dette gjøres ikke tidligere enn uke 37). Da dette ikke gikk ble det tatt CT av bekken samt vekstestimering av baby for å se om jeg kunne føde vaginalt. Før vi ble henvist til CT fikk vi nøye info om vaginal setefødsel og keisersnitt, og det var helt opp til oss, men de oppfordret til vaginalt. De ville kun ta CT hvis jeg var åpen for vaginal fødsel, pga stråling - selv om risikoen regnes som minimal.

Jeg ble klarert og endte opp med en fin setefødsel :)

Jeg har selv ingen erfaring, men har også ei lita i magen som ligger i seteleie:bored: Dette blir spennende. Håper hu snur seg!

Last edited:
Ikke erfaring nei, men ville aldri gjort det selv.

Min ligger mye på tvers. Får se på ul om to uker . Jeg er imot snuing også, så om han ikke ligger som han skal få de ta ks.

Men jeg har litt fødeangst og generell angst for uforutsette ting.. føler ks er mer kontrollert. Jeg takler nok ikke « panikkscener» Feks at ungen sitter fast eller noe.

Last edited:
Jeg ville heller født i sete enn å ta KS. ( Forutsatt at undersøkelser viste at jeg ville kunne klare det og at sykehuset hadde erfaring. Ville tatt imot epidural....) Tenker det er bedre å eventuelt streve litt ekstra akkurat under utdrivingsfasen enn å måtte bruke tida etter fødsel til å komme meg etter operasjon.

Sniker.
Grunnene til at de anbefaler KS i mange andre land, men ikke i Norge kan du lese om her:

https://nhi.no/familie/graviditet/s...ie/seteleie-vaginal-fodsel-eller-keisersnitt/

Som du ser strides de lærde og de med erfaring. Begge deler har sine fordeler og ulemper, og det vil variere fra svangerskap til svangerskap hva døm er best.

Min lå også i seteleie sist og det ble tatt både CT av bekken og gjort vekstestimater av baby. Vending ble ikke forsøkt grunnet morkakens plassering. Etter diverse kontroller ble jeg i uke 38 klarert for setefødsel og barnet ble vurdert til å veie ca 4 kg ved fødsel. Dog gikk jeg 9 dager over tiden og ved siste vekstkontroll med UL var barnet så stort at det ble besluttet KS (over 5 kg).

Helt udramatisk og jeg valgte å stole på sykehusets vurderinger underveis. De forklarte godt hvorfor de mente det ene og det andre.

Sniker: Har ingen erfaring, men hadde aldri gjort det selv. Jeg tenker at det er en grunn til at det absolutt ikke anbefales i resten av verden.

Back
Topp