Erfaring med privat og offentlig IVF?

LeneB

Forumet er livet
Oktoberskatter 2014
Marsboere 2020
noen som har erfaring med begge? hva er positivt og negativt med de begge? jeg ønsker å være åpen for begge deler...vi har vel egentlig ikke råd til privat, men overveier sterkt hvis sjansen er betydelig større å få det til der. men eventuelt hvem privatklinikk er flinke? jeg tilhører ullevål sykehus når det gjelder det offentlige. trenger tips og hjelp...utfyll gjerne mer..for spennende å høre erfarringer.

Jeg har et IVF barn gjennom det offentlige, og to gjennom det private.

Jeg lovpriser privat og Klinikk Hausken.

Likte ikke behandlingen av mennesker på Haukeland, føle at jeg var på et samlebånd. Ingen medfølelse eller empati.

Hos Hausken blir du sett og hørt. Og uansett hvor mange pasienter de har, så følger de opp nettopp DEG.

Selvsagt et pengene et minus i det private, men for oss ble de to siste barna laget med en "letthet" og med følelsen av trygghet. En stor forskjell fra det offentlige der jeg gikk hjem fra 90% av timene og gråt.

Men kan jeg spørre hvor dyrt det blir ca med et forsøk i det private? Og har du blitt gravid? Min mann er ikke så glad i tanken på å spytte ut 50 000kr per forsøk, for man vet jo ikke akkurat hva resultatet blir...

Vi dro til Sverige. Billigere! Litt mer upraktisk fordi man må reise bort, selvsagt, men samtidig så får man da ro rundt seg. Vi dro til en klinikk i Malmø fordi de tilbyr ivf med narkose.

Min historie:
Vi ble henvist til Medicus, privat klinikk i Trondheim, vi bor her! Vi visste jo ikke at det skulle koste oss så mye, og tenkte at de henviser oss dit for de er best og minst ventetid, og siden jeg har to barn fra før, trodde vi kanskje det var på grunn av det også....så vi tilhørte Medicus i over 2 år...fine folk, kanskje litt lite info, og det vi vil vite må vi spørre om, og vanskelig å spørre om ting når vi var ferske i gamet!! Syns spesielt legen var knapp med info og lite imøtekommene, jeg er kravstor når det gjelder sånne ting, forventer veeeldig mye varme og omtanke i en slik situasjon!! Damene på laben var suuuperkoselige, og gjorde opplevelsen fin! Hadde til og med sms-kontakt med ei av dei, flere ganger jeg hadde behov for å spørre om ting utenom åpningsitid, hun var enormt imøtekommende og forståelsesfull:-) Vi gjennomførte 3 ferskforsøk og et frys, alle negative!! :-( Fikk igjen medisinutgifter over 15000,- på alle de forsøkene, men når du har gjennomført 3 forsøk uten å lykkes (frys er utenom), da får du ikke dekket medisinutgifter lenger...ikke før du har lykkes å bli gravid, da starter du på nye 15000,- i egenandel!!

Prislisten på Medicus ser slik ut:
Prøverørsbehandling (IVF). 27.500,-
Tillegg for mikroinjeksjon (ICSI). 4.000,-
Tillegg for kirurgisk uthenting av sædceller - TESE, TESA eller PESA. 5000,-

Totalt har vi brukt 36.500,- pr. forsøk på Medicus, for vi måtte gjennom hele pakka!! For fryseforsøket betalte vi 7.500,-
Totalt for alle forsøkene på privat klinikk har vi betalt 132.000,- inkl.15.000,- i egenandel på medisin!! Syyyyykt å tenke på, men har hele tiden tenkt at pengene skal ikke stoppe oss for å få drømmen oppfylt!!

Det som forundrer meg i ettertid, er hvorfor ble vi egentlig henvist til Medicus?? For vi, selv om jeg har barn, har faktisk rett på IVf-behandling i det offentlige!!
Så når vi hadde gjennomført de mislykke forsøka på Medicus tok jeg kontakt med legen min igjen og fikk henne til å henvise oss til St.Olavs i stedet...lenger ventetid, men det trengte vi på det tidspunktet!
Slapp forsamtaler og utredning på St.Olavs for vi betalte Medicus for at de skulle sende over mappene våres til St.Olavs! Da hadde de all info om oss og alt vi hadde vært gjennom!

Gjennomførte første forsøket på St.Olavs i oktober 2012, forskjellen denne gangen var at jeg skulle nedreguleres med Synarela nesespray, på Medicus brukte jeg puergon, orgalutran og ovitrelle! Nå skulle jeg som sagt nedreguleres med nesespray, så starte på puregon og ovitrelle til slutt! Forsøket ble desverre også denne gangen mislykket:-(
I april gjennomførte vi vårt 2.forsøk på St.Olavs, samme regime som sist.....og er i dag 17 uker på vei med en liten skatt :-)
På St.Olav setter de inn egget på dag 3, på Medicus har de satt inn egg på dag 2...iallefall til meg!! Kanskje en vesentlig forskjell?? Hos oss er det mannen som har dårlig kvalitet på svømmerne!

På St.Olav har vi betalt 1.500,- pr forsøk + litt tillegg for ICSI og TESA, men prisene kan ikke sammenlignes!! Selvsatg måtte vi ut med alle utgiftene på medisin, rundt 10.000,- pr forsøk!

Veldig greie folk på St.Olavs, litt flere du må forholde deg til, men hyggelige folk, og jeg syns jeg har fått litt mer forklaring uten å måtte spørre!

Lykke til!
Dette ble litt langt, men, men.... :-)

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Takk for svar! Ble mer sikker på at vi skal høre om det offentlig først... Gi det en sjans hvertfall :) så får man se om det blir privat... Føler sjansen er 50/50 uansett hvem jeg velger :)

Og nå har jeg fått time til gyn neste fredag om en uke :) så da håper jeg vi blir henvist til ivf.. :)

Back
Topp