Erfaring med prematur født i uke 29-30?

• Trådstarter Trådstarter MaseMamma09/11
  • Opprettet Opprettet
M

MaseMamma09/11

Guest
hei.
Min søster ligger på Ullevål nå med premature rier. Hun fikk lungemodningssprøyte og riedempende idag, har vært inne siden tirsdag. Hun er 29+0 idag.Livmorhalsen var 1,4 cm på tirsdag og idag var den 0,5 cm, hun har mye murringer, nedpress og "tak" så babyen kommer nok ganske snart.

Men lurer på om noen har erfaring med dette.
Med fødsel av en så prematur?
Vekt?
Amming/pumping?
Hvor lenge må de bli på sykehuset etter fødsel`?
Kuvøse/cpap eller hva blir det på sykehuset?

og,...ja: kom med alle innspill!

har du prøvd å legge denne inn på forumet "premature barn" også? der er det sikkert en god del erfaringer. Selv fødte jeg i uke 36, så var ikke så veldig vanskelig der.

Jeg fødte (keisersnitt) en gutt i uke 29+0, etter at vannet gikk 27+6. Han veide da 1090 g, han var dysmatur i tillegg da. Vi var på sykehuset i 5 uker , ble skrevet ut når han var 1700-1800 g :) ble overført til riksen pga at han måtte operere i magen, så ting tok litt lengre tid på grunn av det. Gikk da ned i vekt til 800-900 g. Ellers trengte han cpap og overvåkning noen uker bare,så hadde lite problemer på det området. Hadde ikke noen fall eller noe, så han var veldig stabil. Lå noen uker i kuvøse etter oprasjonen, men kom fort over i vanlig seng, bare 1 dag i varmeseng imellom. Jeg pumpet meg, han klarte ikke å amme når han var så liten. Vi prøvde en god stund, men han fikk ikke i seg noe. I dag er han en aktiv gutt på snart 2 år, ingen tegn på prematur i det hele tatt:) Masse lykke til til søsteren din, krysser fingrene for at den lille holder seg inne lengst mulig:) (skriver fra tlf, derfor ikke opprom..)

Tusen takk for svar begge 2!
Babyen er helt frisk, ikke dysmatur.
Hun har hjerteformet livmor og en skillevegg i livmoren, så er visst derfor hun føder prematurt sier legene.

Heldigvis skjedde det ikke noe inatt, setter pris på hver dag ekstra babyen får i magen:)

Da er hun 29+2 og fikke siste lungemodningssprøyte igår og har siste kur med riedempende idag.
Riedempende har virkelig fungert, så håper ikke det setter igang igjen når de slår av dryppet. Men er litt redd for det.
Altså: hun har fortsatt sammentrekninger, men roet seg veldig.

Blir så glad for hver dag babyen holder seg inne i magen. Hadde vært fantastisk om hun kom til uke 30:)

Mine er ikke født så tidlig, men tidlig nok synes jeg. Det var tøffere med så små selv om de ble født i uke 35+5. 

Håper hun ikke føder ennå, og det er best hun ligger i ro i noen uker 

Skrulla86 skrev:
Da er hun 29+2 og fikke siste lungemodningssprøyte igår og har siste kur med riedempende idag.
Riedempende har virkelig fungert, så håper ikke det setter igang igjen når de slår av dryppet. Men er litt redd for det.

Blir så glad for hver dag babyen holder seg inne i magen. Hadde vært fantastisk om hun kom til uke 30:)

Har fulgt med på tråden din nettopp pga dette. Kjempefint at du har oppdatert hvordan det går med henne. Krysser fingre og tær for at lillen blir i magen lenge enda!

Knøttebærer skrev:

Skrulla86 skrev:

Har fulgt med på tråden din nettopp pga dette. Kjempefint at du har oppdatert hvordan det går med henne. Krysser fingre og tær for at lillen blir i magen lenge enda!

Så koselig å høre:)

Hun skal bli tatt av riedempende nå. men fikk den positive meldingen om at hvis riene starte igjen så kan hun få hele 2 omganger til med riedempende(48 timer*2). Deretter må de bare la det gå som det går da.
Så nå er det faktisk håpe om at hun går til uke 30-31:-D
Dette er mitt første tantebarn, så jeg følger spent med!!! Var så ufattelig overraskende dette, fordi foruten mye kynnere har vi ikke vært forberedt på at hun skulle bli lagt inn for en uke siden.
Ullevål sykehus er helt super da. De er visst kjempe flinke med henne og hun har fått enerom og god seng:)
Ganske så avhengig av god seng når man skal ligge hele tida!

Så bra,håper de roer seg no og at bebisen holder seg der inne i magen en liten stund til. Takk for at du holder oss oppdatert:-)

Cutie Funny Bubbles skrev:
hver eneset dag den lille blir i magen jo bedre er det for babyen...

krysser fingrene for tantebarnet ditt og din søster.

Takk:)

Back
Topp