erfaring med petidin?

Turbotekla

Gift med forumet
hvilken erfaringer har dere med petidin??? (dere som har fått det)

Jeg fikk petidinsprøyte da jeg fødte sønnen min for 7 år siden. Må bare si at jeg hadde en veldig rask fødsel som var unnagjort på 4 timer. Derfor kunne jeg ikke få epidural. Lystgass og varmt bad virket ikke noe særlig på meg. Petidin gjorde meg trett, jeg sovnet rett og slett og husker svært lite av det som skjedde. Husker bare at jeg ble vekket av jordmora som ba meg om å klatre over i fødeseng og begynne å presse. Jeg presset to ganger og så var det stopp. Måtte få enda en sprøyte som satte pressrier i gang. Vet ikke om det var petidin eller noe annet som gjorde det.

Etter fødselen fikk jeg svært høyt blodtrykk, leververdier var altfor høye en stund og jeg måtte til hyppige kontroller på sykehuset. Fikk beskjed at det var reaskjon på petidin. Hadde jeg visst det på forhånd ville jeg kanskje prøvd å føde naturlig.

Jeg har bestemt meg for å prøve å føde uten petidin denne gangen, men har ikke tenkt å spille helt. Hvis det blir veldig vondt, kommer jeg nok til å be om smertestillende. Sist jeg var på Ullevål fikk jeg beskjed at de har tilbyr nå noe annet enn petidin, men jeg glemte å spørre hva det var.

Fikk petedin sist gang, men vil ikke ha det denne ganga. Jeg spurte etter noe annet (noe som var på prøvestadiet da så vet ikke navnet, men det har kortere halveringstid enn petedin) men fikk som svar at siden det var julaften så var det ikke anessesti lege på jobb så hun ga meg noe lignede (fant ut etterpå at det var petedin). Jeg hadde rask fødsel-ca 5 timer, og fikk petedinen for tett opp mot pressriene, så jeg ble kjempe sløv og "kom til meg selv" først mange timer etterpå.

Jeg fikk petidin da vi var første gang på sykehuset (trodde fødsel var i gang, men ble sendt hjem etter ei natt) for at jeg skulle få slappe av. Jeg har aldri følt meg så dårlig, svettet og ble såå sinnsykt svimmel. Trodde jeg skulle dette ut av senga, men jeg fikk i det minste sove litt. Selv om jeg våknet av svimmelhet.....
Skal aldri ha petidin igjen, men jeg reagerte negativt på den. Hadde forresten nesten samme opplevelsen med lystgass......

Sprøyta kjennte jeg ikke, Jeg fikk den i reff før pressriene, da følte jeg at de ikke var så vonne som de vanlige riene, Vet ikke om det har oe å si

ok, min erfaring var bare at jeg ble veeeeeeldig sløv og trøtt men fødselen stoppa ikke opp eller noe og var helt klar i hode etterpå. Men alle reagerer vi jo forskjellig. Tror jeg ville valgt det i ettertid også, men har vurdert epidural litt men venter til det nærmer seg mer den tid. Også skal vi på fødselsforbredende kurs i november så får mye info om bedøvelse da også.

Jeg fikk petidin da Milli ble født 29. juli. La ikke merke til sprøytene for riene var så vonde. Men hadde noen sjarmerende blåmerker etter dem i noen uker etterpå. Men på SUS (Stavanger) bruker de ikke petidin i vanlige fødsler fordi det påvirker barnet for mye. Så det er ikke sikkert det er noe reelt tilbud lenger. Syns du skal forhøre deg litt mer før du eventuelt ber om petidin.

Fikk Petidin litt mot min vilje. Hjalp ikke en dritt på smertene, ble bare sløv av det. Vil ikke anbefale det!

Mulig misforståelse? Petidin er ikke smertestillende men avslappende.
Skal hjelpe for å få slappet av mellom riene.
Noen har reaksjon lengre enn andre. Skal ikke gis for sent i fødselen da barnet reagerer på den...

eg fekk for å slappa av sånn at det sko åpna seg fortere enn om eg va anspendte[:)]Va kjempe effektivt men eg blei kanon kvalmen av det og spydde som en gris...

Jeg fikk petidin da jeg fødte førstemann. Ble bare sløv og ble rett og slett helt borte! Ble så sløv at de måtte trykke meg sammen for at babyen skulle komme ut, hadde ingen evne til å styre kroppen min selv. Da jeg kom til meg selv var babyen ute og jeg skjønte egentlig lite....så jeg anbefaler den ikke. Tror dessuten jeg har lest at den sløver babyen også og hvem vil vel egentlig det...

Eg fekk peditin og babyen min skårte 10 på apgar(true det ed det hette)skalaen...Det va visst kanonbra,hu begynnte å skrika før eg hadde presst heila hove ut.Ikkje någe sløve baby her nei...I någen tilfella trur eg det kan sløva babyen.men det ska mye te...eg fekk 5 sprøyte .

Jeg fikk en sprøyte med petidin. Jeg hadde fått drypp for å få igang riene, petidin skulle visst gjøre så jeg fikk raskere åpning sammen med dryppet. Jeg syns ikke petidinen hadde noe smertelindrene effekt og jeg vil helst unngå å få det igjen. Min sønn skårte også 10 på apgar skjemaet, men han var veldig ukonsentrert etterpå når jeg skulle å amme ham.

Back
Topp