Erfaring med mycoplasmalungebetennelse?

Ranveig!

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Lille blei sjuk onsdag for to veker sidan, med høg feber, hoste, rask pust og slim. Kom ikkje til legen før onsdagen etter, og fekk konstatert lungebetennelse og fekk Ery-max (antibiotika).

Feberen forsvann etter halvanna døgn, og hosten gjekk tilbake. Søvnen blei bedre.

Og så i dag blei ho verre igjen. Feber, hoste, surkling i brystet og ho kastar opp slim. Fekk kome til hos legen igjen som sa at der var mykje lydar på lungene så det er framleis lungebetennelse, men at det nok er mycoplasmavarianten (= visstnok bakterier som oppførar seg som virus, og derfor har antibiotika liten effekt). Smittsome greier. Skulle berre slutte med antibiotika sidan den kunne forverre kvalme/oppkast. Fortsette med ventoline for å hjelpe pusten, og gje paracet ved behov om ho har smerter.

...og så sjå det an ei veke eller to til.

Korleis var sjukdomsforløpet hos deg (eller ungane, legen meinte det stort sett er barn som får dette)? Prøvde dåke antibiotika? Effekt? Kor lang tid tok det før du/dei var bra igjen? Kor lenge varte hosten?

Får så vondt av lille tøtto som ligger som eit slakt på sofaen og surklar og søv. Og vi som skulle av gårde og kjøpe akebrett for å gå ut i snøen etterpå...

så rart av legen å si
Her så hadde gutten den typen lungebetenelse i fjord vinter og da fikk han en annen type en erymax for å bli kvitt det. Husker desverre ike hvem type vi fikk

så rart av legen å si
Her så hadde gutten den typen lungebetenelse i fjord vinter og da fikk han en annen type en erymax for å bli kvitt det. Husker desverre ike hvem type vi fikk

Jeg har mycoplasmapneumoni nå. Starta med høy feber og frostrier. Gikk over til hoste, slim og stikkinger i lungene. Slapp, energiløs og en skikkelig hodepine!
Var hos legen og tok crp og blodprøve for å sjekke om det kunne være mycoplasma, da denne typen ofte ikke gir utslag på crp.
Fikk ery-max da min lege mente at det var det eneste som tok det. Bedre form etter et par dager, men hoster fortsatt veldig.

Har hatt det før, for et par år siden og var akkurat det samme da. Annen lege, men fikk ery-max den gangen også.

Jeg er nok et skrekkeksempel, for jeg ble kronisk syk av mykoplasma, i tillegg til borrelia smitte. Det satt meg ut i 3 år, jeg har slitt med svimmelhet, utmattelse, synsforstyrrelser, slim, hoste osv. God bedring!

Litt merkelig ja, for her hadde stesønnen lungebetennelse for et par mnd siden og da fikk vi beskjed om at det gikk endel mykoplasmalungebetennelser for tiden, så hvis ikke antibiotikaen vi fikk virket i løpet av 3-4 dager måtte vi komme igjen og bytte til en annen sort som tok knekken på mykoplasma. Heldigvis ble han bra av vanlig apocillin her, så trengte ikke det.

Her var jeg MYE syk før jeg fikk konstantert at det var mycoplasma-lungebetendelse.. Hadde vært igjennom ørebetendelse, streptekokker, halsbetendelse++, rett og slett hele pakka !  Jeg var kjempedårlig, lå rett ut på sofaen, full i feber, hostet mye.. Prøvde først ery-max, så appocilin.. Jeg kastet opp av begge, så vet ikke om det hadde helt den store effekten på meg.. Jeg lå rett ut i 3 uker, og hanglet en god stund etterpå. Men det var helt sikkert også pga alt det andre jeg hadde. 

flubber skrev:
Litt merkelig ja, for her hadde stesønnen lungebetennelse for et par mnd siden og da fikk vi beskjed om at det gikk endel mykoplasmalungebetennelser for tiden, så hvis ikke antibiotikaen vi fikk virket i løpet av 3-4 dager måtte vi komme igjen og bytte til en annen sort som tok knekken på mykoplasma. Heldigvis ble han bra av vanlig apocillin her, så trengte ikke det.

Veldig merkeleg av legen å gje apocilin mot mycoplasma då... Ut ifrå det eg kan finne om bakterien så har ikkje vanleg antibiotika effekt fordi f.eks. apocilin dreper bakterien ved å øydelegge celleveggane, men mycoplasmabakterien har ikkje fast cellevegg, dermed her heller ikkje vanleg antibiotika nokon effekt.

Det dei sa på legevakta (snakka med dei for ei vekes tid sidan), var at dei har berre to typar antibiotika som KAN ha effekt mot mycoplasma, Ery-max og Abboticin, men begge har same virkestof (erytromycin??) og det har dermed lite for seg å prøve den andre om den eine ikkje virkar.

Nåja. Det viktigaste er sjølvsagt at ein blir frisk.

MiLfYwAy skrev:
Jeg er nok et skrekkeksempel, for jeg ble kronisk syk av mykoplasma, i tillegg til borrelia smitte. Det satt meg ut i 3 år, jeg har slitt med svimmelhet, utmattelse, synsforstyrrelser, slim, hoste osv. God bedring!

*grøss*

Skummelt å høyre altså! Heldigvis er det nok veldig uvanleg at slikt skjer - og så var det og i kombinasjon med borrelia? Huff, tenk at det kan vere så farleg.

*kath* skrev:
Jeg har mycoplasmapneumoni nå. Starta med høy feber og frostrier. Gikk over til hoste, slim og stikkinger i lungene. Slapp, energiløs og en skikkelig hodepine!
Var hos legen og tok crp og blodprøve for å sjekke om det kunne være mycoplasma, da denne typen ofte ikke gir utslag på crp.
Fikk ery-max da min lege mente at det var det eneste som tok det. Bedre form etter et par dager, men hoster fortsatt veldig.

Har hatt det før, for et par år siden og var akkurat det samme da. Annen lege, men fikk ery-max den gangen også.

Det legen din sa høyrest akkurat ut som det legen min sa ja. CRP'en til lille var usle 20 i dag og det, kombinert med slim og piping i lungene + slimoppkast, hoste og rask/anstrengt pust gav diagnosen. Det ER lungebetennelse, men med så lav CRP kan det ikkje vere den "vanlege" varianten.

Men sidan ery-max då visst er det einaste som KAN hjelpe, hadde han heller ikkje noko anna å komme med når det ikkje hjelper.

Eg likte ikkje det at ho blei dårleg igjen i dag (14 dagar etter ho først blei sjuk, etter 4-5 dagar utan feber), men legen sa at det kan svinge opp og ned, og vare i fleire veker.

Håpar ho kjem seg på beina igjen snart, har gått ned 1,5 kg desse to vekene, og det er jo litt for eit lite barn.

MsMongo skrev:
Her var jeg MYE syk før jeg fikk konstantert at det var mycoplasma-lungebetendelse.. Hadde vært igjennom ørebetendelse, streptekokker, halsbetendelse++, rett og slett hele pakka !  Jeg var kjempedårlig, lå rett ut på sofaen, full i feber, hostet mye.. Prøvde først ery-max, så appocilin.. Jeg kastet opp av begge, så vet ikke om det hadde helt den store effekten på meg.. Jeg lå rett ut i 3 uker, og hanglet en god stund etterpå. Men det var helt sikkert også pga alt det andre jeg hadde. 

Jøss, du klarte no verkeleg å få full pakke.. Godt jobba!

Har lese litt om dette no, og det ser ut til at det er relativt vanleg at ein er dårleg i fleire veker. Håpar lille er i form til jul i alle fall...

Det er svært vanskelig å diagnostisere mycoplasma lungebtennelse. Min søster og svigerinne har hatt det. Begge hostet i over 6 mnd. Det er visst ganske så fælt. Min søster har fått panikk for smitte etter det, for hun orker ikke tanken på å hoste mer. Håper det går kjappere på barn!

Ranveig R skrev:

flubber skrev:

Veldig merkeleg av legen å gje apocilin mot mycoplasma då... Ut ifrå det eg kan finne om bakterien så har ikkje vanleg antibiotika effekt fordi f.eks. apocilin dreper bakterien ved å øydelegge celleveggane, men mycoplasmabakterien har ikkje fast cellevegg, dermed her heller ikkje vanleg antibiotika nokon effekt.

Det dei sa på legevakta (snakka med dei for ei vekes tid sidan), var at dei har berre to typar antibiotika som KAN ha effekt mot mycoplasma, Ery-max og Abboticin, men begge har same virkestof (erytromycin??) og det har dermed lite for seg å prøve den andre om den eine ikkje virkar.

Oi. Ble sikkert litt dårlig forklart av meg. Det viste seg jo at det var en vanlig lungebetennelse hos oss. For hvis ikke hadde jo ikke apocillin virket. Men siden det var endel mykoplasma som gikk for tiden, så måtte vi komme igjen og bytte antibiotika hvis apocillinen ikke virket, for da var det nok mykoplasma og han trengte erytromycin. Legen ville bare prøve med apocillin først for det er jo det beste dersom det var vanlig lungebetennelse (gud, så elendig jeg er å forklare noen ganger)

flubber skrev:

Ranveig R skrev:

flubber skrev:

Oi. Ble sikkert litt dårlig forklart av meg. Det viste seg jo at det var en vanlig lungebetennelse hos oss. For hvis ikke hadde jo ikke apocillin virket. Men siden det var endel mykoplasma som gikk for tiden, så måtte vi komme igjen og bytte antibiotika hvis apocillinen ikke virket, for da var det nok mykoplasma og han trengte erytromycin. Legen ville bare prøve med apocillin først for det er jo det beste dersom det var vanlig lungebetennelse (gud, så elendig jeg er å forklare noen ganger)

Haha, ja då skjønte eg litt meir. Blei skikkeleg forvirra, måtte inn og lese for å sjå kva eg hadde misforstått. Nei, det er ikkje alltid så lett å få fram kva ein meiner skriftleg. Ser at eg svarte litt krasst og, hadde vi prata saman live hadde eg forhåpentlegvis ikkje kome gjennom som SÅ mykje besserwisser :p

Jeg hadde det, og etter 5 dager på antibiotika ble jeg innlagt, og måtte ligge med oxygen i 1 uke og var skikkelig dårlig. Slapp ut av sykehuset etter 2,5 uke. MEN så gikk jeg på cellegift og eiger ikke immunforsvar. Legen sa jeg var ekstremt hardt rammet, og lungene hadde fått en slags "skorve" på seg. Fikk en hestekur intravenøst i 2 uker, og deretter tabeletter 1 uke. Svigerinnen og nevøen min hadde det samme nå, og gikk på ery-max, og var bra igjen etter halvannen uke =) God bedring=)

her har vi hatt to runder med lille i huset. hun fikk abbotocin (tror jeg det het) to runder. en i starten til midteb av november, og en som just er ferdig. antibiotikaen hjalp oss første runde.. men ble ikke helt bra.. så plutselig var det masse feber, samt ørebetennelse etc og sleit med pusten, hoste etc.. da fikk vi en runde til.. så ble hun fin igjen. 10 dagers kur begge dagene. sykdomsforløpet har vært langt.. hun var dårlig i to mnd før dette igjen..

Ja, eg leser at det kan vere skikkeleg farleg for dei som har nedsatt immunforsvar av ein eller annan grunn. Godt du kom deg på beina igjen!

Trillemor82 skrev:
her har vi hatt to runder med lille i huset. hun fikk abbotocin (tror jeg det het) to runder. en i starten til midteb av november, og en som just er ferdig. antibiotikaen hjalp oss første runde.. men ble ikke helt bra.. så plutselig var det masse feber, samt ørebetennelse etc og sleit med pusten, hoste etc.. da fikk vi en runde til.. så ble hun fin igjen. 10 dagers kur begge dagene. sykdomsforløpet har vært langt.. hun var dårlig i to mnd før dette igjen..

Stemmer nok med abbotocin eller noko slikt, det og ery-max er visst dei to variantane som er vanleg å gje (same virkestoff).

Er ho bra igjen no? Ho har ikkje noko astma eller andre luftvegsplagar? Lille her har vore mykje plaga av luftvegsinfeksjonar, og hadde infeksjonsutløyst astma tidlegare. Men har ikkje brukt faste medisiner sidan ho var rundt 2 1/2 år.

Dette er andre gongen i år at lille har det lungebetennelse (hadde det i mars og), men forrige gong var ho dårlegare, såpass at eg låg våken og overvåka pusten, hadde pustefrekvens på 70x pr minutt på det verste. Burde nok vore innlagt, men ein iditotlege på barneklinikken sin kveldspoliklinikk meinte at dersom legen på vanleg legevakt hadde syntes det såg ok ut to dagar tidlegare, så var det ok no og... Nåja, ho kom seg igjen, men eg har aldri vore så redd før. Hadde trengt tryggheten ved kvalifisert helsepersonell.

Denne gongen er det ikkje like ille, ho får ventoline for pusten, og no etter vi slutta med ery-max ligg temperaturen mellom 37,5 og 38. Høgare enn normalt, men ikkje *heilt* feber heller. Men det trekker ut, no er vi på 17. døgnet med sjukdom.

Usikker på kor lenge vi skal holde ho heime frå barnehagen, legen sa at ho ikkje bør bli kald (og i 0-5 grader og vind i 15-25 m/s BLIR ein kald av å vere ute), men kor lenge då? Så lenge vi hører surkling? Så lenge ho har høgare temp. enn vanleg? Så lenge ho hostar?

Har eit par dagar å sjå ho an på, men det fristar lite å sende i barnehagen på mandag for så å risikere at ho blir verre.

Skulle ønske ungar berre kunne holde seg friske...

Back
Topp