Erfaring med katt i hus og graviditet?

l0ve90

Første møte med forumet
Hei! Mitt første innlegg her, og har visst i snart 2 uker at vi er gravide. Kun 5+4 på vei men lykkelige. 1 august så fikk jeg den vondeste opplevelsen jeg har hatt, en SA. Og derfor overglad for å være gravid så fort igjen. Men også veldig nervøs, for at det skal oppstå en SA igjen (tanken gir meg angst), så derfor veldig obs på mye. Vi har en katt på 7 år, som både er ute og inne. Hannkatt og kastrert. Den virker forsåvidt som han vet jeg er gravid, og ligger mye på og rundt magen min plutselig og ser ut som han prøver å passe på meg, så ganske så søtt.
Men, Jeg leste litt om katt og gravide. Og om en bakterie (tror jeg) som gir en sykdom som starter på Thoro ett eller annet. Det kunne føre til spontanabort i første trimester om den gravide får dette. Som sagt har jeg opplevd SA og er livredd for at det skal skje denne gangen og, da det er tidlig i graviditeten. Jeg kommer til å høre med legen min allerede mandag om dette, og hva som er best å gjøre for å unngå dette (omplasserer han overhodet ikke, fordi han er ett fullverdig familiemedlem og skal bo hos oss så lenge han lever, dog såklart så lenge babyens helse og liv ikke blir påvirket negativt av han når den lille kommer til verden).
Men ville høre med dere som har erfaring med katt og graviditet, hva dere har gjort for å forebygge dette. Det er barnefar som skifter kattedoen såklart, det har vi vært obs på hele tiden vi har prøvd å bli gravid. Men tenkte mer på annet.
Om legene/jordmødrene deres har gitt noen forebyggingstiltak, eller tips på hva dere kunne gjøre?
Jeg er kanskje overnervøs, men er så redd for at det vil skje en SA igjen så tar imot all tilbakemeldinger og respons med stor takknemlighet. Selvom det kun er 3 dager til jeg får hørt med legen min om dette, så håper jeg på svar, selvom det ble ett veldig langt innlegg.
Gleder meg masse til å bli aktiv på forumet og bli kjent med dere. <3

Er toksoplasmose du tenker på. :) det er en sykdom som som regel er ufarlig til vanlig, men som kan være skadelig for fosteret dersom man får det under graviditet. Har du hatt det én gang, så er du immun. Jeg er også gravid, har katt, og blodprøven hos legen viste at jeg ikke har antistoffer mot det. Eneste tiltaket som gjøres da, er at mannen tar seg av kattedoen, jeg vasker hendene godt etter å ha kost med katten og er forsiktig/unngår å kose med andre katter enn vår egen. :)
Det går nok veldig bra! Du kan få toksoplasmose av å spise bær og grønnsaker ol som ikke er skikkelig vasket og. Og kjøtt som ikke er gjennomstekt. Ganske så sjeldent å bli smittet i norge da, så prøv å ikke bekymre deg. :)

Slapp helt av, det går nok veldig fint :) har katt her i hus også, og det er samboer som tar seg av doen nå, bare prøv å hold deg unna andre katter og vask deg på hende etterpå :) skal sies at katten ikke er bærere av toxo hvis det kun er inne katt :)

Toksoplasmose er ikke så vanlig i Norge, men kan skje. Unngå kontakt med kattens avføring og vask hendene godt etter klapping og kosing.
Har du hatt toksoplasmose en gang i livet, så får du det ikke igjen. De tester det når du tar blodprøver i uke 12, men tror du må si at du ønsker det i tillegg til vanlig blodprøve.

Jeg har også katt. Hun er mye ute og inne, og vet også at jeg er gravid. Ligger på magen min, snuser mot den.
Ikke stress med toksoplasmose-bakterien. Har du hatt den så er den helt ufarlig nå.
Jeg opplevde en MA i mai, og syns det var det verste jeg noen gang har opplevd. Var uke 13 da, så hadde akkurat tatt blodprøvene. Da jeg fikk svar, var de negative på toksoplasmose.

Dette skal gå bra :)

Har også katt! Mannen ordner med doen dens! Jeg passer bare på at jeg vasker meg på hendene etter hver gang jeg koser med den eller tar i den! (Jeg passer også på at den ikke går opp i ansiktet på meg..) Har også to barn og de har fått streng beskjed om og t.d alltid vaske hendene før de tar i mat o.l på kjøkkenet! Jeg snakket med legen om pusen vår, han sa at jeg kunne kose med den så lenge jeg ikke koser med bakparten (litt spøkefull lege jeg har.. :) ) Er vel helst fremparten som koses med!! Hehe :) håndhygiene er viktig og at du ikke styrer med rengjøring av doen dens! Så skulle det ikke være noe problem med pus i hus! ;) Jeg mistet også før dette svangerskapet (MA). Tung opplevelse! Lykke til med pus og frøet i magen!

Jeg har to katter. Jeg forholder meg ikke annerledes til de på noen som helst måte. Jeg er bare kanskje litt nøyere med håndvasken... Jeg skifter til og med på kattedoen! Legen sa: bruk engangshansker, og vask hendene etterpå, så er det ikke noe problem. Tror dette med katter blir litt hausa opp egentlig. Folk har hatt katter i hjemmet i alle år. Som med det meste annet i graviditeten så tror jeg det handler om sunn fornuft! Kos deg med katten din du ❤️

Hadde 2 kattongar sist . Eneste vi gjor var at mannen måtte ta kattesanden. Og eg passe ekstra på og vaske hender, spesielt før mat :) ingen problem her :) vi har hatt kattene mest ute når dei blei store nokk . Så var ikkje så lenge vi trengte kattesanden heldigvis :)

Legen tok en toksoplasmose-test. Han du katt slår den nok ut på seg fra før - og det er bra:) Det gjorde den på meg, og på tross av dette tok mannen kattedoen. Ellers ville jeg brukt engangshandsker og vaska meg på henda ved dotømming. Noen anbefaler at du vasker deg hver gang du klapper katten, men legen mente det var i overkant tullete. Vask deg heller vanlig før du fikser mat og spiser:) lykke til!

Vi har brukt 5,5 år på å bli gravide, har vært igjennom 9 prøverørsforsøk og 1 sa. Er i åttende måned nå, har katt og har testet negativt på toksoplasmose. Jeg forholder meg ganske avslappet til dette. Pusen vår var opprinnelig en innekatt, men er litt ute nå. Jeg koser med henne som vanlig, ordner kattedoen ved behov (bruker da hansker, og vasker meg godt etterpå). Mannen har hovedansvaret her da. Er nøye med håndvask før matlaging og spising.

Som de over nevner, så er det helt greit bare man bruker sunn fornuft - har to katter, har gått helt fint. De har vekslet mellom å kose på magen og å være helt uinteressert igjennom hele svangerskapet ^-^

Ingen grunn til å bekymre seg for dette! Toxoplasmose er svært uvanlig i Norge!
Har selv 2 katter og spurte fastlegen og jordmor om dette da jeg var i starten sånn som deg, det er ingen ting å tenke på, annet enn å unngå kattedoen, men det vet du jo allerede!
Kos deg med pusen og magen :)

Har hatt katt alle gangene jeg var gravid, og forholder meg til katten på samme måte som ellers :)

Som de andre sier: Det går nok helt fint! Vi har to katter og det eneste tiltaket var at mannen tok kattedoen og jeg vasket hendene mine godt før jeg lagde mat. Koste med de like mye som før. De er også innekatter, om det skulle være av interesse ;)

Back
Topp