Erfaring med jern intravenøst?

Boondocker

Flørter med forumet
Pga lave jernverdier har sykehuset tilbudt meg å gi jern intravenøst. Men de anbefalte meg å tenke godt over om jeg skal gjennomføre denne behandlingen eller ikke, eller om jeg klarer å fungere slik som formen er frem til fødsel.

Jeg kjenner ingen som har gjort dette før, så har ingen å snakke med... :yuck:

Så jeg lurer på om det er noen som har fått jern intravenøst? :D

Noen tanker? ;)

Jeg hadde tatt i mot det. Hva er gode grunner til å la være? Jeg fikk jern intravenøst på barsel, i tillegg til blodoverføring. Hadde lavt jern hele løpet, og skulle gjerne sluppet den labre formen som det førte med seg. Tror også det hadde vært greit å ha mer energi under den lange fødselen.

Jeg går jevnlig og får jern intravenøst grunnet kronisk sykdom, og jeg er mye mer glad i intravenøst enn tabeletter, da man ikke får bivirkningene på samme måte :happy:
Jeg hadde takket ja, da det hjelper på energinivået!

Jeg har jo ingen andre utfordringer i svangerskapet, enn disse lave jernverdiene. Så det kan være jeg blir som et helt nytt menneske, når jeg får bort denne hodepinen og påfyll av energi :D;)

Hvor lave verdier har du siden det er snakk om intravenøst? Spør siden jeg har mangel selv.

Jeg fikk for 1 år siden, 3 doser med jern intravenøst. Hadde da heftig jernmangelanemi, med helt tomme jernlager (under 2), blodprosent på 7, og veldig lav b12.. følte meg ikke pigg med en gang etterpå, men ble raskt bedre!
Selve prosessen var enkel og grei.. møtte opp tok blodprøver, blodtrykk fikl satt veneflon tok ca 20 min så en liten runde med saltvannsgreier før jeg fikk dra igjen.. var ikke gravid eller i barsel, men for meg løste det alt. Jerntablettene gjorde ikke det de skulle men det gjorde det intravenøset. Har siden ikke har utfordringer med noe:)

Fikk intravenøst i august. Fikk det nærme fødsel (2 uker før igangsetting) og hadde slitt med lavt jern og veldig lav Ferritin hele svangerskapet. De ville vente lengst mulig med å gi intravenøst. (jern på 9,2 og Ferritin på 5). Jeg merket ikke den store bedringen etter transfusjonen.
Jeg fikk overføring pga tidligere komplikasjoner ved fødsel, og hadde denne gangen en høyrisiko-fødsel.

De sa ingenting om bivirkninger eller andre ting.
Ville gått for transfusjon på det tidspunktet sykehuset mener er riktig.

Hvor lave verdier har du siden det er snakk om intravenøst? Spør siden jeg har mangel selv.

Nå husker jeg ikke helt i farta hva verdiene mine lå på. Men jeg ligger helt i grenseland, derfor jordmoren mente jeg måtte ta en vurdering på om hvor dårlig formen min er, og evt om jeg klarer å fortsette på denne måten fram til fødsel...

Jeg endte med å ta 200mg i tablettform daglig og sjekk av hb før/etter med ca 14 dagers mellomrom, da var hb høyere og det var visstnok greit.
Ikke tatt ny ferritin siden jeg ble gravid, men hadde det de definerer som tomme jernlagre for rundt et år siden, merket det på trøtthet og at neglene smuldret opp og nærmest forsvant.

Hb og ferritin synker jo utover i graviditeten etterhvert som blodet blir tynnet ut. Og mange pleier å ligge lavt på jern uten at det er noe galt. Jeg har inntrykk av at det stort sett er mor det går ut over ved mangel, så da er det vel opp til deg om du fungerer godt nok med de verdiene du har.

Men hadde vært interessant å høre fra flere som har fått jern intravenøst!

Jeg endte med å ta 200mg i tablettform daglig og sjekk av hb før/etter med ca 14 dagers mellomrom, da var hb høyere og det var visstnok greit.
Ikke tatt ny ferritin siden jeg ble gravid, men hadde det de definerer som tomme jernlagre for rundt et år siden, merket det på trøtthet og at neglene smuldret opp og nærmest forsvant.

Hb og ferritin synker jo utover i graviditeten etterhvert som blodet blir tynnet ut. Og mange pleier å ligge lavt på jern uten at det er noe galt. Jeg har inntrykk av at det stort sett er mor det går ut over ved mangel, så da er det vel opp til deg om du fungerer godt nok med de verdiene du har.

Men hadde vært interessant å høre fra flere som har fått jern intravenøst!

Det stemmer det du skriver. Babyen får det som trengs av jern, det er jeg som får det «resterende».

Formen er litt sånn «bob-bob». Noen dager blir jeg liggende, og null energi. De dagene jeg har litt energi så går jeg veldig fort tom. Jeg klarer meg slik som jeg er nå, men er 100% sykmeldt. Fastlegen min er veldig ivrig på å få meg i jobb, så er stygt redd for at jeg må på sykehuset for å få påfyll av jern, for å klare å holde ut på jobben :hungover:

Jeg skal få min 5 infusjon neste uke. Hadde takket ja, dersom det er anbefalt. Jeg prøver å booste nivåene nok til å klare en fødsel og tiden etterpå. (Må ha mye etter fødsel men, må jo komme meg dit og.)

Jeg har hatt litt bivirkninger, send meg gjerne en pm. Men det kan variere ifra gang til gang

Jeg skal få min 5 infusjon neste uke. Hadde takket ja, dersom det er anbefalt. Jeg prøver å booste nivåene nok til å klare en fødsel og tiden etterpå. (Må ha mye etter fødsel men, må jo komme meg dit og.)

Jeg har hatt litt bivirkninger, send meg gjerne en pm. Men det kan variere ifra gang til gang

Jeg var å fikk min første infusjon rett før helgen, siden jernverdiene mine bare fortsatte å dale nedover. Jeg er veldig spent på tiden om fremover, bare jeg får opp energinivået litte granne, og slipper den værste hodepinen, så er jeg fornøyd ;):p

Jeg var å fikk min første infusjon rett før helgen, siden jernverdiene mine bare fortsatte å dale nedover. Jeg er veldig spent på tiden om fremover, bare jeg får opp energinivået litte granne, og slipper den værste hodepinen, så er jeg fornøyd ;):p
Hvordan gikk det ? Fikk du bivirkninger?

Hvordan gikk det ? Fikk du bivirkninger?

Ingen bivirkninger ;)

Tok blodprøver denne uken, da var jernverdiene mine så viiiidt litt høyere enn det var sist. Kan kanskje kjenne at jeg har mer energi, hodepinen kommer ikke like fort som tidligere.

Jeg skal på kontroll på sykehuset til uken, da blir det nye blodprøver, og evt vurdering for en runde til med jern hvis verdiene ikke har gått opp så mye :happy119

Ingen bivirkninger ;)

Tok blodprøver denne uken, da var jernverdiene mine så viiiidt litt høyere enn det var sist. Kan kanskje kjenne at jeg har mer energi, hodepinen kommer ikke like fort som tidligere.

Jeg skal på kontroll på sykehuset til uken, da blir det nye blodprøver, og evt vurdering for en runde til med jern hvis verdiene ikke har gått opp så mye :happy119
Godt å høre. Så fint at du blir tatt vare på :)

Jeg får det fast flere ganger i året. Ingen bivirkninger. Har ca 4 uker før verdiene er på normalt nivå igjen.

Back
Topp