Erfaring med igangsetting

Josefine83

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg har idag fått beskjed om at jeg skal settes i gang førstkommende onsdag i uke 38+3. Sist jeg fødte for 6 år siden var spontant og ganske kjapt. Noen som har lyst til å dele noen erfaringer? Som også kanskje har opplevd begge deler?:)

Spennende! Jeg har ingen erfaringer, fordi jeg er førstegangs. Men får jeg lov til å spørre hvorfor du blir satt i gang før tiden?

Hei. Sniker fra April.

Jeg skal settes igang onsdag 22. 4. Settes igang med ballong pga situasjonen med Korona. Skulle egentlig blitt satt igabg med cytotec tabl.
Sist fødsel i 2017 ble jeg ogaå satt igang på termin. Ble da satt igang med cytotec tabl , og var helt umoden. De sa det var vanlig å trenge flere tabl , men jeg trengte bare en. Innen ett par timer gikk vannet mitt og riene kom kraftig igang. Minuset med igangsetting slik er jo at kroppen kan strike mye imot og det kan bli heftige masrier som gir liten nytte. Sånn ble det hos meg. Hele prosessen endte med å vare 1.5 døgn etter vannavgang.
Men nå sa de at dette ofte går bedre når man er flergangsfødende. Da vet kroppen mer hva den skal gjøre. Så jeg satser på en god opplevelse denne gang :-) lykke til

Spennende! Jeg har ingen erfaringer, fordi jeg er førstegangs. Men får jeg lov til å spørre hvorfor du blir satt i gang før tiden?
Jeg har svangerskapsdiabetes og går på medisin for det. Så er visst ren prosedyre å sette i gang litt før. Jenta mi er allerede estimert til å være 3,5 kilo også:)

Hei. Sniker fra April.

Jeg skal settes igang onsdag 22. 4. Settes igang med ballong pga situasjonen med Korona. Skulle egentlig blitt satt igabg med cytotec tabl.
Sist fødsel i 2017 ble jeg ogaå satt igang på termin. Ble da satt igang med cytotec tabl , og var helt umoden. De sa det var vanlig å trenge flere tabl , men jeg trengte bare en. Innen ett par timer gikk vannet mitt og riene kom kraftig igang. Minuset med igangsetting slik er jo at kroppen kan strike mye imot og det kan bli heftige masrier som gir liten nytte. Sånn ble det hos meg. Hele prosessen endte med å vare 1.5 døgn etter vannavgang.
Men nå sa de at dette ofte går bedre når man er flergangsfødende. Da vet kroppen mer hva den skal gjøre. Så jeg satser på en god opplevelse denne gang :) lykke til
Oi, så spennende! Det er samme dag som meg det. Kan jeg spørre om hva du mener med at det blir ballong pga situasjonen med korona? Jeg fikk også beskjed om ballong. Er det sånn at man drar hjem i mellomtiden da? Lykke til til deg også:)

Oi, så spennende! Det er samme dag som meg det. Kan jeg spørre om hva du mener med at det blir ballong pga situasjonen med korona? Jeg fikk også beskjed om ballong. Er det sånn at man drar hjem i mellomtiden da? Lykke til til deg også:)

De bruker ballong på så mange som mulig nå (på SUS), for da kan man dra hjem etter innsett og man slipper opphold på barselhotellet etter innsett av tabl. Er nok for å redusere smittebelastning og øke kapasitet. Mindre risiko med ballongen tror eg :-)

Jeg er inne til observasjon nå, pga mulig svangerskapsforgiftning, og har hørt rykter om at jeg skulle bli satt igang imorgen, muligens idag. :wideyed: har ventet en stund på lege for å snakke om det...
Jeg er 36+6 idag.

Jeg har født én gang før, og da gikk jeg til termin, og fødte normalt (styrtfødsel, vel å merke), så jeg er nysgjerrig på hva en igangsetting vil bety for min del... Ser for meg at kroppen min ikke er klar og at det da vil ta mye lenger tid.

Jeg har svangerskapsdiabetes og går på medisin for det. Så er visst ren prosedyre å sette i gang litt før. Jenta mi er allerede estimert til å være 3,5 kilo også:)
Jeg var heldig å fikk gå til spontan fødsel forrige gang til tross for svangerskapsdiabetes. Han kom 4 dager etter termin. 3740g.

Jeg er inne til observasjon nå, pga mulig svangerskapsforgiftning, og har hørt rykter om at jeg skulle bli satt igang imorgen, muligens idag. :wideyed: har ventet en stund på lege for å snakke om det...
Jeg er 36+6 idag.

Jeg har født én gang før, og da gikk jeg til termin, og fødte normalt (styrtfødsel, vel å merke), så jeg er nysgjerrig på hva en igangsetting vil bety for min del... Ser for meg at kroppen min ikke er klar og at det da vil ta mye lenger tid.
Min mor hadde en rask, spontan fødsel med første, og ekstrem styrtfødsel etter igangsetting med nr 2. Det kan gå veldig fort.

En venninne hadde både spontan og igangsatt styrtfødsel. Fødslene var visst veldig like.

En annen venninne ble forsøkt satt igang, men det skjedde «ingenting» og endte med keisersnitt.

Last edited:
Jeg var heldig å fikk gå til spontan fødsel forrige gang til tross for svangerskapsdiabetes. Han kom 4 dager etter termin. 3740g.
Regulerte du det gjennom kost eller fikk du medisiner for å regulere det? Har fått inntrykk av at det er fordi jeg går på Metformin at jeg blir satt i gang.

Jeg er 36+6 idag.

Oi! Lykke til:) Du får si fra hvordan det går da.

Regulerte du det gjennom kost eller fikk du medisiner for å regulere det? Har fått inntrykk av at det er fordi jeg går på Metformin at jeg blir satt i gang.
Regulerte med superstreng lavkarbo. Tålte ikke mel i det hele tatt. En t-skje havregryn så var jeg langt over grensa.

Min mor hadde en rask, spontan fødsel med første, og ekstrem styrtfødsel etter igangsetting med nr 2. Det kan gå veldig fort.

En venninne hadde både spontan og igangsatt styrtfødsel. Fødslene var visst veldig like.

En annen venninne ble forsøkt satt igang, men det skjedde «ingenting» og endte med keisersnitt.

Hmm.. kan bli hva som helst, altså. Vanskelig å vite når jeg skal få mannen til å komme da... Siden han ikke får komme inn før det er alvor. Han har en drøy halvtime å kjøre.

Eg vart satt i gong sist pga lite fostervatn (7 dager over termindato). Først ballong, fekk ein maserier av det men liten effekt. Fekk 6 tabletter fordelt på halvanna døgn og til slutt var det inn på fødestove der dei tok vatnet og etter kort tid satt meg på drypp. Eg vart innlagt når eg fekk ballong pga mangel på fostervatn. Hadde ofte sparketester og vart nøye overvåka. Gjekk tre døgn totalt frå innleggelse til baby var ute :)

Eg vart satt i gong sist pga lite fostervatn (7 dager over termindato). Først ballong, fekk ein maserier av det men liten effekt. Fekk 6 tabletter fordelt på halvanna døgn og til slutt var det inn på fødestove der dei tok vatnet og etter kort tid satt meg på drypp. Eg vart innlagt når eg fekk ballong pga mangel på fostervatn. Hadde ofte sparketester og vart nøye overvåka. Gjekk tre døgn totalt frå innleggelse til baby var ute :)

Shit... Jeg er ikke klar for å bli værende her så lenge, altså. :oops:
Lite fostervann her også, i tillegg til det andre.

Jeg er akkurat på grensa til at de vurderer å sette meg på medisiner for blodtrykket. Hvis bedring til imorgen, så kan jeg bli sendt hjem. Hvis samme eller verre, så setter de meg igang.

Jeg ble satt igang sist, fikk en tabl Kl 10, skjedde ingenting, fikk ny tabl kl 13. Kl 14 fikk jeg rier og kl 16.10 var han ute. Ekstremt intens og ikke pauser.

Jeg har blitt satt igang med begge mine forje. Og begge fødslene var totalt forskjellige.

med eldstemann ble jeg satt igang to uker på overtid. De tok vannet da jeg hadde 3 cm men ingenting skjedde. Satt på drypp som ga stormriee og masse styr og stress. Vannet ble vel tatt kl i 8 tiden om morgenen og gutten min er født halv 1 om natten etter 80 min trykketid og masse styr.

Med nr to ble jeg satt igang pga høyt blodtrykk på termin. Fikk 1 tab på lørdagskveld. Hadde maserier hele natten med ingen effekt. Søndagen gikk med på ny tab vær hvor mange enn lang tid det er mellom (husker ikke). Tok seg opp litt på kvelden også døde alt ut å forsvant! Fikk morfin og sove på. På mandagen begynte vi på tab. Igjen og i halv 5 tide tok de vannet. Da kom riene etter ca 30 min. Fikk badekar og jobbet meg godt gjennom. Så etter en stund måtte jeg opp å sjekke åpning. 4cm hadde jeg da og fikk stormrier raskt etter det. På 20 min gikk jeg fra 4cm til 10 og hun var ute på null komma niks

så igangsetting kan være veldig forskjellig

Ble igangsatt med nr 2 nettopp.

Første fødsel (spontan): 7 timer ca aktiv fødsel fra 4 cm.

Igangsettelse:
Dag 1: ballong. Dette fordi jeg hadde 2 cm åpning og det er det mest skånsomme de kan gjøre for å sette igang fødsel (det er ønskelig for alle). Det gir ofte god effekt for flergangsfødende. Og mange går i aktiv fødsel pga. Ballongen.

Dag 2: fortsatt 2 cm. Fikk angusta-piller med 2 timer mellomrom. Hadde hyppige rier etter 3 piller. 5 cm, og da tok de vannet. (Vanlig prosedyre videre uten medikamenter for å drive fødselen videre. Brukes ofte fra 3cm, altså så fort de har tilgang til å gjøre det), samtidig setter de på elektrode på hodet, da indusert fødsel krever mye mer overvåkning.

Fra de tok vannet var baby ute på litt over 1 time. Gikk ganske fort. Men synes fødselen var veldig fin. Det gikk ganske greit siden jeg er flergangsfødende er min teori, da alt er tøyd og strekt fra før.

Indusering går ofte veldig fort, spesielt om du har fått piller i forkant. Når de tar vannet kan du også oppleve heftigere rier enn vanlig, da babys hodet kommer helt ned mot livmorhalsen, og har ikke den bufferen imellom.

Du vil ha ctg på magen hele tiden, + elektrode på hodet til baby fra de tar vannet. Så du kan ikke gå veldig langt, ei heller være i badekar/dusj. Ellers har du alle tilbud.

De vil også sette veneflon på deg (det var jeg uforberedt på. Synes det er fryktelig ekkelt). Men da har de god kontroll for å raskt gi deg medisiner derfor du trenger drypp for å øke riene, eller riehemmede hvis du får riestorm. :)

Back
Topp