Erfaring med igangsetting med kateter/ballong?

Bkno6817962

Andre møte med forumet
Hei:)

Jeg er 41+4 idag ( ul- termin,iflg mens- termin hadde jeg termin i morgen), og det kjennes ikke ut som om det skjer noe. Skal til ny kontroll i morgen fredag og er satt opp til induksjon med kateter/ ballong søndag hvis ingenting skjer før da. Har blitt strippet to ganger og hatt mye vondt resten av dagen de gangene, men det har roet seg igjen. Gynekologen sa jeg har en cm åpning, og det er det samme som for én uke siden.

Selvfølgelig er det viktigste å få babyen ut, men jeg er redd for å få en veldig hard og veldig teknisk fødsel hvis jeg må induseres med hormoner , og hadde i beste fall håpet å få føde i vann. Hvis ballongdilatasjon funker, sees det som en normal fødsel og da kan jeg f eks få føde i vann sa gynekologen.

De gir den ballongen 24 timer før de må sette inn andre ting. Noen som har erfaring med den induksjonsmetoden?


Sent from my Nexus 7 using BV Forum mobile app
 
Jeg slapp ballong heldigvis, ble satt rett på de tablettene, åtte stykker over tre dager, så tok de vannet, så ble det rier på pose..
 
jeg ble satt igang med ballong, med meg gikk det ikke mange timene før den falt ut. så fikk jeg en sånn pille greie, når jeg skulle få den neste hadde stor nok åpning til å bli sendt på føden. endte med keisersnitt, men gikk relativt raskt fra jeg fikk ballongen til han var født. begynte i ni tiden onsdag morgen og han var ute torsdagen 16.35

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app
 
Jeg ble satt igang med ballongkateter når det var null modning. Hadde det inne i 24 timer og det gjorde at livmortappen ble litt mykere og klar, men ingen cm åpning da. Fikk derfor en vaginal pille som gjorde at riene startet av seg selv. Mot sluttet trengte jeg derimot drypp fordi det var for lang tid mellom riene. Ble litt hastverk på slutten fordi pulsen hans gikk ned, og han satt litt fast. Vet ikke om dette var på grunn av at jeg ble "tvunget" i fødsel eller fordi han var stjernekikker. Jeg har ikke noe i mot å bli satt igang denne gangen heller, men en naturlig fødsel er jo selvsagt det beste :) Ikke grue deg! Ballongkateter var bare plagsomt å ha inne, men ikke noe fælt :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Noe jeg synes er ekkelt er at jeg (fordi de ikke induserer folk på lørdager) er 12 dager over termin idag, og 13 dager imorgen når jeg blir lagt inn, og fremdeles kan det jo fort ta et døgn til. Retningslinjene sier at de skal sette igang seinest 11 dager over termin, og jeg begynner å bli veldig nervøs for morkakesvikt . Kommer ihvertfall til å insistere på ultralyd idag.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Noe jeg synes er ekkelt er at jeg (fordi de ikke induserer folk på lørdager) er 12 dager over termin idag, og 13 dager imorgen når jeg blir lagt inn, og fremdeles kan det jo fort ta et døgn til. Retningslinjene sier at de skal sette igang seinest 11 dager over termin, og jeg begynner å bli veldig nervøs for morkakesvikt . Kommer ihvertfall til å insistere på ultralyd idag.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Hvordan går det med deg?



Venter på "Lillebror", termin 2.juli
 
Nå ern her:) jeg reagerte veldig på ballongen, og det gikk et døgn med rier og oppkast og uten søvn, ble lagt inn og væska opp, var helt ferdig. Så ble det pitocin til 5 cm åpning og så fikk jeg epidural, tror ikke jeg hadde klart meg uten det! Kjempedeilig. Siste delen gikk veldig fort og greit, var vondt og revna litt, men hadde jo fått hvilt da så gikk fint. Babyen vår gråt med en gang og er veldig søt:) alt i alt kunne det ha blitt en ganske jævlig og slitsom fødsel som det så ut som, men takket være flinke jordmødre og legemidler så var det helt ok på slutten, og det er vel det viktigste. Så ballomgdilatasjon funka jo som induksjon, men har aldri opplevd sånn kvalme, hjalp ingenting å kaste opp . De sa det var sjelden da, at det antagelig var no nervepåvirkning jeg har anlegg for i livmorhalsen ellerno. Etter 12 timer med ballongen hadde jeg 3-4 cm og den kom ut med litt drag da.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Nå ern her:) jeg reagerte veldig på ballongen, og det gikk et døgn med rier og oppkast og uten søvn, ble lagt inn og væska opp, var helt ferdig. Så ble det pitocin til 5 cm åpning og så fikk jeg epidural, tror ikke jeg hadde klart meg uten det! Kjempedeilig. Siste delen gikk veldig fort og greit, var vondt og revna litt, men hadde jo fått hvilt da så gikk fint. Babyen vår gråt med en gang og er veldig søt:) alt i alt kunne det ha blitt en ganske jævlig og slitsom fødsel som det så ut som, men takket være flinke jordmødre og legemidler så var det helt ok på slutten, og det er vel det viktigste. Så ballomgdilatasjon funka jo som induksjon, men har aldri opplevd sånn kvalme, hjalp ingenting å kaste opp . De sa det var sjelden da, at det antagelig var no nervepåvirkning jeg har anlegg for i livmorhalsen ellerno. Etter 12 timer med ballongen hadde jeg 3-4 cm og den kom ut med litt drag da.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
Gratulerer med gutten :) :)


Sent from my GT-S7580 using BV Forum mobile app
 
Nå ern her:) jeg reagerte veldig på ballongen, og det gikk et døgn med rier og oppkast og uten søvn, ble lagt inn og væska opp, var helt ferdig. Så ble det pitocin til 5 cm åpning og så fikk jeg epidural, tror ikke jeg hadde klart meg uten det! Kjempedeilig. Siste delen gikk veldig fort og greit, var vondt og revna litt, men hadde jo fått hvilt da så gikk fint. Babyen vår gråt med en gang og er veldig søt:) alt i alt kunne det ha blitt en ganske jævlig og slitsom fødsel som det så ut som, men takket være flinke jordmødre og legemidler så var det helt ok på slutten, og det er vel det viktigste. Så ballomgdilatasjon funka jo som induksjon, men har aldri opplevd sånn kvalme, hjalp ingenting å kaste opp . De sa det var sjelden da, at det antagelig var no nervepåvirkning jeg har anlegg for i livmorhalsen ellerno. Etter 12 timer med ballongen hadde jeg 3-4 cm og den kom ut med litt drag da.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Hørtes litt strabasiøst ut. Håper du nå får god hvile og kan kose deg med gutten din. Gratulerer så mye!



Venter på "Lillebror", termin 2.juli
 
Eg er 40 + 5 i dag og har blitt satt i gang med ballong. Skulle egentlig ha modningspille, men eg har tatt et keisarsnitt med mitt første barn så då fikk eg ikkje den. kom inn i dag kl 08 og ingen særlig framgang... fleire som oppleve dette?
 
Eg er 40 + 5 i dag og har blitt satt i gang med ballong. Skulle egentlig ha modningspille, men eg har tatt et keisarsnitt med mitt første barn så då fikk eg ikkje den. kom inn i dag kl 08 og ingen særlig framgang... fleire som oppleve dette?
Jeg hadde ingen fremgang i det hele tatt da jeg fikk ballong i første svangerskap og kom tilbake et døgn etterpå uten at det hadde skjedd noe.

Skulle egentlig få nå og, men legen sa det ikke ville ha noe for seg fordi jeg var for moden, og bekreftet at det var nok derfor det ikke fungerte første gangen og. Jeg var 3 cm ved begge igangsettelser, og nå siste gang to de bare vannet :)

Vet ikke hvor moden du var, men kan det være årsaken kanskje?
 
Eg va ikkje moden då eg kom inn på siste ultralyd. de er tre daga sida, men sa at det har blitt litt mjukare sidan sist dei undersøkte meg i dag før dei satt inn ballongen
 
Back
Topp