Erfaring med huskatt?

Fiona

Flørter med forumet
På nyåret hentet vi en katt hos dyrebeskyttelsen. Den er 5 mnd og stue ren.
Nå har vi begynt å slippe den ut, og det virker som om den ikke forstår at den kan gjøre fra seg ute. Når den kommer inn, styrter den bort til kattedoen og gjør fra seg. Er det noe vi kan gjøre for å få den til å forstå at den kan gjøre fra seg ute eller kommer det til å komme av seg selv etterhvert?

Kanskje det er for kaldt for den?

Hva med å strø litt kattesand ute et sted og se om det hjelper?

Det til nok komme etterhvert og nå er det også så kaldt ute og katter liker jo helst jord som toalett, så den kommer nok til å gå på de ute til sommeren.
Men er jo også de kattene som syns det er bedre å gjøre det inne på kassa si da

Det går seg nok til. sånn var vår sin og når hun fikk være ute første gangene.. var ute og kom inn, gikk på do og gikk ut igjen. Så gikk det vel opp for henne at hun kunne gå på do ute og :P

Nå er hun 1 år og sier i fra når hun må på do sånn at vi slipper henne ut.

Nå er det jo kaldt, og egentlig et dårlig tidspunkt å være ute på for dem. Spesielt når den er så ung.

Du må regne med at den bruker kassen frem til våren.. Da kan du være ute med den over lengre tid, slik at den må gjøre fra seg. Ta vekk kassen, og ta med katten ut når du ser den må. :) Så lærer den nok etterhvert. Kan også ha en dunge med kattesand på et greit sted.

Kan hende det er pga kulden og at det vil bli bedre når våren kommer. Kanskje ikke så mange steder å grave ute heller på vinteren med tæle i jorda og snø oppå, altså ingen sand eller jord. Ikke så lett å skjønne at det kalde greiene som heter snø skal graves i.

Du kan begynne med å sette kattedoen ut. Og om du finner et "egnet" sted for katten å gjøre fra seg ute kan du strø brukt kattesand på bakken slik at det lukter do der.

Her har vi ikke prøvd å ha katten ute for å gå på do enda, tenker vi drøyer det til det blir litt varmere og snøen har forsvunnet. Vår pus er 6mnd. å jeg er glad vi har kjeller som kattedoen kan stå i, for kjenner at det har begynnt å lukte litt mere av doen nå.

Flytt kassa nærmere og nærmere ytterdøra etterhvert som det blir varmere ute. Etterhvert kan du sette kassa ut, og så til slutt finne et sted du kan helle ut litt av kattesanden (skitten), slik at det lukter do på bakken. Det fungerte her, i alle fall. Men nå har pusene mine innedo likevel, for det er så kaldt her jeg bor.

Her har vi ikke prøvd å ha katten ute for å gå på do enda, tenker vi drøyer det til det blir litt varmere og snøen har forsvunnet. Vår pus er 6mnd. å jeg er glad vi har kjeller som kattedoen kan stå i, for kjenner at det har begynnt å lukte litt mere av doen nå.
Åssen sand bruker dere? Jeg har 2 katter og stinker gjerne litt akkurat mens de går på do, og før var det verre men så byttet jeg sand og det hjalp kjempe mye.

Vår katt var innekatt før, og det tok ganske lang tid før hun gjorde fra seg ute, kom alltid inn til kassen sin. Nå går hun ute om våren og sommeren, men nå som det er så kaldt går hun inne; Vi ordner alltid kassen til når det begynner å bli kaldt for da vil ikke pus ut noe særlig.

Siden katten har sin første vinter vil den nok ikke gå på do ute enda (min var sånn) men det endrer seg nok når våren kommer og gress og jord kommer fram og den får noe å grave i :) Mine bruker ikke kattedo lenger (men har en i gangen i tilfelle :) )

Åssen sand bruker dere? Jeg har 2 katter og stinker gjerne litt akkurat mens de går på do, og før var det verre men så byttet jeg sand og det hjalp kjempe mye.
Vi bruker catsan, en blå pakke kjøpt på coop. Er akkurat når de går på do det stinker mest her å, og når katten har vært hjemme alene å bæsjklumpene blir liggende i toalettet hennes.

Vi bruker catsan, en blå pakke kjøpt på coop. Er akkurat når de går på do det stinker mest her å, og når katten har vært hjemme alene å bæsjklumpene blir liggende i toalettet hennes.
vis du går på dyrebutikken har de sikkert noe som heter ever clean
images

Ikke spesielt dyr og kjempe god, lager klumper av alt så lett å bare gå over 2 ganger i uka og skifte resten 1 gang i uka, etter jeg begynte å bruke den så stinker det ikke lengre og man bruker ikke så mye så blir ikke så dyr i lengden heller :)

vis du går på dyrebutikken har de sikkert noe som heter ever clean
images

Ikke spesielt dyr og kjempe god, lager klumper av alt så lett å bare gå over 2 ganger i uka og skifte resten 1 gang i uka, etter jeg begynte å bruke den så stinker det ikke lengre og man bruker ikke så mye så blir ikke så dyr i lengden heller :)
Takk for tips! Vi bor ett stykke unna dyrebutikk, men skal sannelig stikke innom dyrebutikker neste gang jeg er i byen å se om de har denne typen :)

Takk for tips! Vi bor ett stykke unna dyrebutikk, men skal sannelig stikke innom dyrebutikker neste gang jeg er i byen å se om de har denne typen :)
Ever clean pleier som regel å gi vekk den første 5 kg du kjøper som prøve forresten også kan du få rabatt på den andre du kjøper :)

Min holder i ca en og en halv mnd med 2 katter (10 kg pakke)

Syns det var alt for tidlig å la katten gå ut, spesielt med tanke på at det er vinter :/ fagpersonell anbefaler ofte at katten er 8-12 mnd før den får gå ut, og at den er kastrert først.. :)
Katter utvikler ikke rettningssans før de er nærmere året.

Dette med å gå på do ute vil komme av seg selv etterhvert som katten er trygg ute og finner passende plasser å gå på do..

Back
Topp