Erfaring med hormonspiral?

Luxx

Glad i forumet
Vurderer å sette inn spiral men er veldig usikker. Tidligere har jeg reagert på alt av P-piller og legger på meg store mengder, samt at huden eksploderer med konstante urenheter. Flere som har hatt lignende symptomer som har hatt spiral? Vil helst prøve hormonspiralen.

Last edited:
Jeg har dårlig erfaring med hormonspiral, men det er jo individuelt. Fungerer helt fint med p-piller. Problemet mitt var at jeg blødde 3 uker og 1 uke uten... Så etter denne graviditeten kommer jeg nok til å gå tilbake til p-piller [emoji108]

Jeg har dårlig erfaring med hormonspiral, men det er jo individuelt. Fungerer helt fint med p-piller. Problemet mitt var at jeg blødde 3 uker og 1 uke uten... Så etter denne graviditeten kommer jeg nok til å gå tilbake til p-piller [emoji108]
Jeg må være forsiktig med P-piller, har veldig høyt kolestrol og har økt sjanse for å få blodpropp. Ellers hadde jeg nok bare valdt piller selv.

Jeg har merket lite til hormonspiralen, bare at jeg ikke hadde mensen. I perioder kunne jeg ha litt gravidsymptomer, men var ikke gravid altså.

Jeg har merket lite til hormonspiralen, bare at jeg ikke hadde mensen. I perioder kunne jeg ha litt gravidsymptomer, men var ikke gravid altså.
Blir du ikke uvel av og ikke ha mensen over lengre perioder? Har hørt at flere blir uvel når kroppen ikke får renset seg.

Kan ikke ta p piller. Har leiden mutasjon. Så tåler ikke hormoner. Tendens til blodpropp sist jeg prøvde de og la på meg 20 kg på noen mnd.

Men har hormonspiral for 2 gang nå. Og er like fornøyd denne gang som sist :) Litt mensensmerter og blødning føtste dagen. Ellers null mens på mange år. Med begge. Har null bivirkninger. :) Når denne er ferdig om ett par år er det rett å sette inn en ny :)

Blir du ikke uvel av og ikke ha mensen over lengre perioder? Har hørt at flere blir uvel når kroppen ikke får renset seg.

Nei, det kan jeg ikke si. Hadde ikke mensen fra jeg ble gravid og til vi tok ut spiralen da hun var 6, da selvsagt utenom renselsen. Vil si jeg har vært mer uvel av å ha mensen, siden det medfører pms med smerter i korsrygg, murringer, vonde bryster, småkvalme, og så selve menstruasjonen da. Eneste fordelen er at jeg merker økt sexlyst uten spiralen, rundt fruktbar periode. Så når jeg vet sikkert at vi er ferdig med barn, setter jeg inn spiralen igjen.

Nei, det kan jeg ikke si. Hadde ikke mensen fra jeg ble gravid og til vi tok ut spiralen da hun var 6, da selvsagt utenom renselsen. Vil si jeg har vært mer uvel av å ha mensen, siden det medfører pms med smerter i korsrygg, murringer, vonde bryster, småkvalme, og så selve menstruasjonen da. Eneste fordelen er at jeg merker økt sexlyst uten spiralen, rundt fruktbar periode. Så når jeg vet sikkert at vi er ferdig med barn, setter jeg inn spiralen igjen.
Takk for svar, da tror jeg kanskje jeg skal snakke med fastlegen til høsten igjen:)

Vel. Jeg får jo ikke mens før 1,5-2 år etter fødsel. Uten at det er noe problem. Nå satte jeg inn spiral etter nesten halvannet år og har enda ikke fått mens men det anser jeg ikke som noe problem.

Jeg har fortsatt mens med hormonspiral, er vel snart 3 år siden jeg satte den inn.
Men blødningene er mindre og kortere enn uten spiral, så jeg er godt fornøyd. Før blødde jeg i 12-18 dager [emoji85]

Har ikke merket noe spesielt, annet enn litt mer hårvekst i ansiktet.. Det er ikke så gøy, men målt opp mot 18 dagers mens med store smerter så tar jeg heller litt hår [emoji23][emoji13]

Jeg har fortsatt mens med hormonspiral, er vel snart 3 år siden jeg satte den inn.
Men blødningene er mindre og kortere enn uten spiral, så jeg er godt fornøyd. Før blødde jeg i 12-18 dager [emoji85]

Har ikke merket noe spesielt, annet enn litt mer hårvekst i ansiktet.. Det er ikke så gøy, men målt opp mot 18 dagers mens med store smerter så tar jeg heller litt hår [emoji23][emoji13]

Det trenger jo ikke være spiralen da, det kan komme mer slikt når man blir eldre. Skulle til å lage smiley, men det vil jeg faen ikke! Sliter med lange fjon i "kinnskjegget" og noen mørke og stivere på haka, samt en bart jeg syns er vel tett, selv om det jo heldigvis ikke er så lange hår, og de er ganske lyse...

Det trenger jo ikke være spiralen da, det kan komme mer slikt når man blir eldre. Skulle til å lage smiley, men det vil jeg faen ikke! Sliter med lange fjon i "kinnskjegget" og noen mørke og stivere på haka, samt en bart jeg syns er vel tett, selv om det jo heldigvis ikke er så lange hår, og de er ganske lyse...
Haha, kunne godt tatt et smilefjes jeg [emoji23][emoji13]

Ja det kan jo komme av alderen og, nærmer meg jo 40 [emoji13]

Jeg er god venn med pinsetten for å si det sånn [emoji23]

Noe dritt. Blødde hele tida det året jrg hadde den. Gikk ned fire kg på tre uker da jeg tok den ut. Altså igjen ;)

Hadde den i 2 år. Mye plager og bivirkninger. Da kroppen støtte den delvis ut og den satte seg fast i livmorhalsen så var det mer enn nok for meg. Den måtte draes ut med makt. (Går heller gjennom en til fødsel). Fastlegen var bestemt på at jeg aldri mer måtte/skulle ha den. Nå har jeg p-stav på 5.året og ikke hatt mens siden den ble satt inn. Heller ingen bivirkninger/plager. (byttet til ny etter 3 år)

Veldig fornøyd med hormonspiralen. Ingen bivirkninger, og kun en liten blødning kanskje 3 ganger i året [emoji4][emoji106]

Kjenner jeg er veldig usikker men skal snakke med fastlegen, kanskje p-stav er et alternativ. Jeg er litt redd for å reagere på hormonene eller legge på meg. (Gikk opp over 40 kg på pillen og brukte mange år på å gå ned igjen, samt har jeg en skade i venstre fot som sliter sterkt på rygg og høyre fot så vekt er viktig for helsen. ) Kjenner jeg blir litt redd. Men takk for svar, skal snakke med legen når jeg for time i slutten av august. :)

Back
Topp