Erfaring med herpesutbrudd i tredje trimester?

Fiffii

Elsker forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Septemberlykke 2024
Hei! Det ser ut som jeg har fått herpes, noe som bekymrer meg en del. Jeg har lest meg opp ekstremt mye, så trenger ikke så mye fakta av det jeg kan lese meg opp på, men kjenner det hadde vært beroligende å høre fra noen som kanskje har vært i litt lignende situasjon. Jeg er nå i uke 35+5, så nærmer meg termin og fødsel. Det er trolig sekundær jeg har, men venter på prøvesvar og krysser alt jeg har var at det ikke er primær.

Noen andre som har hatt herpes nær termin? Hvordan var oppfølgingen? Endte det med vaginal fødsel eller keisersnitt? Setter pris på all erfaringsdeling :Heartred

Et utbrudd varer ikke så lenge, og de kommer ikke så ofte. Så jeg ville ikke bekymret meg. :) Har du snakket med lege/jm?

Snakk med føden og få lagt en plan. Noen får forebyggende medisiner når det nærmer seg fødsel, men vær forberedt på at det kan bli planlagt keisersnitt

Hvis du har kjønnsherpes tar du medisin forebyggende i forkant av termin. Min jordmor hadde et antall dager i forkant men privat gynekolog sa 2 uker før slik at man er «trygg». Så må man bare forberede seg mentalt på at det kan bli ks dersom man går i fødsel tidligere enn som så og har utbrudd samtidig. Jeg har færre utbrudd når jeg er gravid, heldigvis.

Back
Topp